Jump to content

Montere motor mot styrbord på rask Musling 14?

Overkilld

Recommended Posts

ok. Driver å pusser opp en musling 14 som snart blir ferdig.

Skal ha 115 hk yamaha på den, med 14,5X28 cleaver propell og montere manuell lift med 6 tommer setback som jeg akkurat har fått fra usa.

Spørsmål er: er det noen som har noe erfaring med å montere motor noe mot høre for å unngå chinewalk, eller vingling/vobbling ved høye hastigheter på en v.bunner??

I tilfelle hvor mange cm til høyre, og blir det noe tap av toppfart ved å gjøre det, eller andre ulemper? -Eller burde jeg montere motor helt i senter som normalt?

Kjørte nemlig med 90 hk ifjor, å ble mye ratting over 45 knop...

Svar mottas med glede:))

Redigert av Overkilld (see edit history)

ja det stemmer. den er godkjent for 35 hk. de fleste har vel ofte 40 eller 50 hk på musling,for den tåler mer motor enn 35 hk uten at en trenger forsterke noe. Min båt har jeg gjort en del med.

-kjøpte den som vrak ifjor for en billig penge, å begynte oppussing å forsterking av akterspeil da.

Siden jeg skulle kjøre med 90 hk å hevet motor med cleaver valgte jeg å skjære ut deler av den øvre delen av akterspeil å fjerne fineren inni som var rimelig vasstrukken. deretter støpte jeg alt opp igjen med ca 15 lag fibermatte, og forhøyet det samtidig med ca 18 cm. resultatet ble et

5,5 cm massivt akterspeil som gikk nesten opp til båtripa i høyde. så 3 mm alu plater skåret til

å passe utenpå der igjen på inn og utside:)

Eineste problemet eg ser er vekta. Når eg er ute i dårlig vær med "høye" bølger og mye vind så er det fort gjort og få bauen rett til himmels.... ikkje någe kjekt..

når været er skikkelig dårlig kan eg ikkje gå ut alene, da bauen hele tiden går opp. Da må eg ha med en person til å sitte forran

Redigert av Fjordland (see edit history)

har det samme problemet med 90 bakpå. men nå kjører jeg med tank og batteri under tofta bak.

har vurdert å flytte enten tank eller batteri til tofta i midten av båten.

har jockey sete på min da, så hjelper nok litt i forhold til de som sitter på bakre tofte å styrer sånn sett.

problemet med 90 hestern er at det ikke er power trim på den ...

så har jeg en 115 MED power trim..

blir spennende å se hvordan det går.

Vet jo ikke noe om det før jeg har prøvd...

Redigert av Overkilld (see edit history)

med 6" setback og så tung mottor så blir den båten temmelig utfordrende tror jeg da... :rolleyes:

Motoren veier jo 167 kg :eek:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

egentlig rart musling ikke er godkjent for mer. siden 50 eller 60 hk er langt fra farlig på den.

de er jo solid bygd!

Godeste Jan Herman hadde nok 50hk i tankene da båten ble konstruert - men veritas reglene da var strengere enn dagens regler. Så da ble det 35hk.

Har kjørt båten med 25, 40 og 60hk. Skal ha en sånn i flåten før eller senere...!

ok. hvordan er de skibsplastene egentlig. har vel ganske v.bunn de og.

Eneste plassen Skibsplast 15 har dyp v-bunn er i brosjyra :cool:

Såvidt jeg husker så fikk Gammabusa sin Musling opp i 56 el. 57 knop m/ gammel 140hk Evinrude (vekt rundt 145kg?) og 24" Raker. Info og bilder skal ligge i en tråd her..

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

flytter batteriet til under styrekonsollen/lingehesten. så setter jeg tanken foran midtre tofta.

sånn sett flytter jeg 30-40 kg vekt en del forover i båten.

-Er fordel med mye vekt bak i raske båter. Man kan da trimme motor mindre ut før å få løft.

jo mindre vann som blir kastet opp i luften jo mere bortkastet energi...

Hmm, lurer på om jeg hadde droppa den liften, du flytter et allerede anstregt tyngdepunkt kraftig bakover! Effekten av en manuell lift er jo ikke så mye annerledes enn å flytte motoren opp og ned på monteringshullene. vi har gjort et forsøk på en 24 Vantage hvor vi flytta motoren 3 cm til ene siden, det ble litt mye! Så vær forsiktig!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

flytter batteriet til under styrekonsollen/lingehesten. så setter jeg tanken foran midtre tofta.

sånn sett flytter jeg 30-40 kg vekt en del forover i båten.

-Er fordel med mye vekt bak i raske båter. Man kan da trimme motor mindre ut før å få løft.

jo mindre vann som blir kastet opp i luften jo mere bortkastet energi...

tror det er smart å fordele vekta slik du tenker, motoren er jo tross alt 165kg.

Og båten blir såpass lett ift motorkrafta at den neppe tåler så mye trim/løft før den blir uregjerlig. Mener å huske at Gammabusa fikk mest fart på sin med temmelig nøytral trim

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mulig jeg monterer motor i sentrum, men monterer batteriet litt mot styrbord istedet.

Er veldig i tvil med den liften selv. vekta på den er 20 kg ca. men vil rigge så motor kommer

litt ut fra speilet uansett. innbiller meg at det vil ha noe for seg på stabiliteten. Det fins

en 6"setback-brakett som bare veier8-9 kilo. ingen justerings mlg.ht.på den. Men ikke avhengig det heller

tyngdepunktet flyttes mer bak da. Men tenker også at motor 15 cm satt tilbake gjør båten lengre

i seg selv, å ikke trenger få mer farlig løft eller lettere flippe av den grunn..

til litt overdreven sammenligning,- en motorsykkel med lengde på 1,5 meter kontra en på 2,5 meter.

hvordan den 1,5 meter korte er å få opp på bakhjulet i forhold til den 2,5 meter

Så ikke sikkert mer tyngdepunkt bak har noe særlig innvirkning når den økte lengden også spiller inn å "veier opp" for vekta.

Nå tenker jeg kun når båten er i planefart el.mer.

når båten ligger stille vil ikke den teorien ha noen virkning selfølgelig.

hva tenker dere?

Noen andre her som har noen tanker eller erfaringer?

Men det er jo ikke noe bæring i den økte lengden, bare økt vektbelastning og økt kraft x arm på akterspeilet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

til litt overdreven sammenligning,- en motorsykkel med lengde på 1,5 meter kontra en på 2,5 meter.

hvordan den 1,5 meter korte er å få opp på bakhjulet i forhold til den 2,5 meter

hvis begge hadde hatt tyngdepunktet rett over bakhjulet så hadde de gått akkurat like lett opp :)

Ang montering/setback, hva med å lage en brakett selv av kraftige alu profiler, da kan du jo også borre flere hull for å teste offset montering uten at du trenger å perforere akterspeilet med nye hull

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...