Overkilld Startet 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2012 (redigert) ok. Driver å pusser opp en musling 14 som snart blir ferdig. Skal ha 115 hk yamaha på den, med 14,5X28 cleaver propell og montere manuell lift med 6 tommer setback som jeg akkurat har fått fra usa. Spørsmål er: er det noen som har noe erfaring med å montere motor noe mot høre for å unngå chinewalk, eller vingling/vobbling ved høye hastigheter på en v.bunner?? I tilfelle hvor mange cm til høyre, og blir det noe tap av toppfart ved å gjøre det, eller andre ulemper? -Eller burde jeg montere motor helt i senter som normalt? Kjørte nemlig med 90 hk ifjor, å ble mye ratting over 45 knop... Svar mottas med glede:)) Redigert 19.Mars.2012 av Overkilld (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Har et annet spm: Er akterspeilet forsterket? Hadde en slik med 25 - så 40hk og syns det høres galskap ut med 115hk. Mener det var 35Hk den var anbefalt for?? Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 ja det stemmer. den er godkjent for 35 hk. de fleste har vel ofte 40 eller 50 hk på musling,for den tåler mer motor enn 35 hk uten at en trenger forsterke noe. Min båt har jeg gjort en del med. -kjøpte den som vrak ifjor for en billig penge, å begynte oppussing å forsterking av akterspeil da. Siden jeg skulle kjøre med 90 hk å hevet motor med cleaver valgte jeg å skjære ut deler av den øvre delen av akterspeil å fjerne fineren inni som var rimelig vasstrukken. deretter støpte jeg alt opp igjen med ca 15 lag fibermatte, og forhøyet det samtidig med ca 18 cm. resultatet ble et 5,5 cm massivt akterspeil som gikk nesten opp til båtripa i høyde. så 3 mm alu plater skåret til å passe utenpå der igjen på inn og utside:) Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 klarer ikke laste inn bilde her. noen som vet hvordan Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Har 65 på min. Ingen problem. Eneste som stopper meg fra og henge 90 hesteren bakpå er vekta. Er baktung nok nå i ruskevær. Men for finværskjøring hadde eg glatt hatt på større motor. Såvidt eg vet så har min hatt 65 siden den var ny. en ekstra aluplate er det hele. Ingen sprekker eller tegn til skade på min. Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 egentlig rart musling ikke er godkjent for mer. siden 50 eller 60 hk er langt fra farlig på den. de er jo solid bygd! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 (redigert) Eineste problemet eg ser er vekta. Når eg er ute i dårlig vær med "høye" bølger og mye vind så er det fort gjort og få bauen rett til himmels.... ikkje någe kjekt.. når været er skikkelig dårlig kan eg ikkje gå ut alene, da bauen hele tiden går opp. Da må eg ha med en person til å sitte forran Redigert 19.Mars.2012 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 (redigert) har det samme problemet med 90 bakpå. men nå kjører jeg med tank og batteri under tofta bak. har vurdert å flytte enten tank eller batteri til tofta i midten av båten. har jockey sete på min da, så hjelper nok litt i forhold til de som sitter på bakre tofte å styrer sånn sett. problemet med 90 hestern er at det ikke er power trim på den ... så har jeg en 115 MED power trim.. blir spennende å se hvordan det går. Vet jo ikke noe om det før jeg har prøvd... Redigert 19.Mars.2012 av Overkilld (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Tror din 90 veier rundt 10kg mer enn min dt65, så det er nok mye det samme. har også lingehest, med batteri og tank bak. Min 90 hk er en V4 som er 50 kg tyngre, så eg dropper den. Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 lurer på om vekta på 90`n min er 115 kg hvertfall.. ligger på 120 med power trim mener jeg huske. er det suzuki 65 du har eller.? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Suzuki DT 65 ja. trooor den veien 107. DT90 veier vel 150-160. så blir nok litt mye. Den skal på en Skibsplast 15 HT nå snart Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 ok. hvordan er de skibsplastene egentlig. har vel ganske v.bunn de og. så en 15 fot skibsplast på finn ifjor med 115 hk. det stod den gikk 50 knop faktisk. bra fart på den det isåfall! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Vet ikkje koss den er. Har ikkje hatt den på vannet enda. Håper eg snart får den ferdig. Men blir nok ikkje d samme som muslingen tenker eg. men håper på litt mer fart. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Spora litt av denne tråden din. Men se om du kommer i kontakt med "Gammabusa" her på forumet. Han har kjørt fort med musling, og kan sikkert svare deg... Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 ok. for det var jo det med montering av motor det starta med. -som sagt lurer jeg på om motor bør stå i senter eller litt mot styrbord. men om gammabusa kan noe om dette kan jeg prøve få kontakt der. om andre har noe bra svar så skriv gjerne en kommentar:) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Om du søker på musling, så finner du en tråd som eg starta for en stund siden. Der tror eg det ble snakka om chinewalk. eller bare søke på chinewalk. er sikkert diskutert før... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 (redigert) med 6" setback og så tung mottor så blir den båten temmelig utfordrende tror jeg da... Motoren veier jo 167 kg Redigert 21.Mars.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 (redigert) egentlig rart musling ikke er godkjent for mer. siden 50 eller 60 hk er langt fra farlig på den. de er jo solid bygd! Godeste Jan Herman hadde nok 50hk i tankene da båten ble konstruert - men veritas reglene da var strengere enn dagens regler. Så da ble det 35hk. Har kjørt båten med 25, 40 og 60hk. Skal ha en sånn i flåten før eller senere...! ok. hvordan er de skibsplastene egentlig. har vel ganske v.bunn de og. Eneste plassen Skibsplast 15 har dyp v-bunn er i brosjyra Såvidt jeg husker så fikk Gammabusa sin Musling opp i 56 el. 57 knop m/ gammel 140hk Evinrude (vekt rundt 145kg?) og 24" Raker. Info og bilder skal ligge i en tråd her.. Redigert 21.Mars.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Overkilld Svart 30.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 flytter batteriet til under styrekonsollen/lingehesten. så setter jeg tanken foran midtre tofta. sånn sett flytter jeg 30-40 kg vekt en del forover i båten. -Er fordel med mye vekt bak i raske båter. Man kan da trimme motor mindre ut før å få løft. jo mindre vann som blir kastet opp i luften jo mere bortkastet energi... Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 30.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 Hmm, lurer på om jeg hadde droppa den liften, du flytter et allerede anstregt tyngdepunkt kraftig bakover! Effekten av en manuell lift er jo ikke så mye annerledes enn å flytte motoren opp og ned på monteringshullene. vi har gjort et forsøk på en 24 Vantage hvor vi flytta motoren 3 cm til ene siden, det ble litt mye! Så vær forsiktig! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
ivar Svart 30.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 flytter batteriet til under styrekonsollen/lingehesten. så setter jeg tanken foran midtre tofta. sånn sett flytter jeg 30-40 kg vekt en del forover i båten. -Er fordel med mye vekt bak i raske båter. Man kan da trimme motor mindre ut før å få løft. jo mindre vann som blir kastet opp i luften jo mere bortkastet energi... tror det er smart å fordele vekta slik du tenker, motoren er jo tross alt 165kg. Og båten blir såpass lett ift motorkrafta at den neppe tåler så mye trim/løft før den blir uregjerlig. Mener å huske at Gammabusa fikk mest fart på sin med temmelig nøytral trim Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Overkilld Svart 6.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Mulig jeg monterer motor i sentrum, men monterer batteriet litt mot styrbord istedet. Er veldig i tvil med den liften selv. vekta på den er 20 kg ca. men vil rigge så motor kommer litt ut fra speilet uansett. innbiller meg at det vil ha noe for seg på stabiliteten. Det fins en 6"setback-brakett som bare veier8-9 kilo. ingen justerings mlg.ht.på den. Men ikke avhengig det heller tyngdepunktet flyttes mer bak da. Men tenker også at motor 15 cm satt tilbake gjør båten lengre i seg selv, å ikke trenger få mer farlig løft eller lettere flippe av den grunn.. til litt overdreven sammenligning,- en motorsykkel med lengde på 1,5 meter kontra en på 2,5 meter. hvordan den 1,5 meter korte er å få opp på bakhjulet i forhold til den 2,5 meter Så ikke sikkert mer tyngdepunkt bak har noe særlig innvirkning når den økte lengden også spiller inn å "veier opp" for vekta. Nå tenker jeg kun når båten er i planefart el.mer. når båten ligger stille vil ikke den teorien ha noen virkning selfølgelig. hva tenker dere? Noen andre her som har noen tanker eller erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Men det er jo ikke noe bæring i den økte lengden, bare økt vektbelastning og økt kraft x arm på akterspeilet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 til litt overdreven sammenligning,- en motorsykkel med lengde på 1,5 meter kontra en på 2,5 meter.hvordan den 1,5 meter korte er å få opp på bakhjulet i forhold til den 2,5 meter hvis begge hadde hatt tyngdepunktet rett over bakhjulet så hadde de gått akkurat like lett opp :) Ang montering/setback, hva med å lage en brakett selv av kraftige alu profiler, da kan du jo også borre flere hull for å teste offset montering uten at du trenger å perforere akterspeilet med nye hull Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tampeservice Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Måtte ta en titt på youtube etter å ha lest dette og fant en 14 foter med 90 hk som gjorde 50 knop. Fy flate, blir ikke bølger i det hele tatt jo! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.