Overkilld Svart 8.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2012 (redigert) jo det er vel forsåvidt riktig. men all tyngde blir ikke helt bakerst. for både jeg+ tank og batteri sitter midt i båten. Skulle gå greit å få skåret og bøyd til det i alu egentlig. hos lamertseter industrier koster sånt en tredjedel enn hos andre vet jeg. vernet bedrift men flinke. Kjøper jeg fra usa koster 6 toms setback (8,5 kg) brakett latterlige 115 dollar- ca 650 kr+ frakta. OG MOMSen da, om man er uheldig å får regninga på det. koster meg minst 2500 for samma braketten hos forhandler her hjemme. så blir enten å få skredderkuttet en billig, eller usa tenker jeg. men usikker på om jeg skal ha motor i senter eller litt til siden altså.. Hmmm kunne det holde med plassere tank eller batteri mer mot ene siden som en løsning på problemet. Lette i noen tråder å fant noe skrevet om det. -Men ikke noen sikre gode svar på det med motor mont. mot siden følte jeg. litt forskellige meniger.. Har jo allerede lagt litt ressurser i denne,så må jo bli bra å proft som slutt resultat så superduper experter på området bes melde seg til tjeneste Det skal gå raskt og hemningsløst. Ikke hensynsløst Redigert 8.April.2012 av Overkilld (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Den 90hk din, blir den til salgs? hvis du fortsatt har den da. Er på jakt etter en 75-90hk helst gammel og god 2t Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Jeg hadde en sollux 21 (scand formel) med 225hk Yamaha. Flyttet motoren 4cm til styrbord pga propellmomentet. Det var bare positivt. Opplevde ingen problemer. Hadde også lift på denne. CMC med 5 eller 6 tommer setback. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Overkilld Svart 10.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2012 ja 90`n er tilsalgs den. meget bra motor. byttet impeller på den ifjor bl annet. er ikke power trim. 92 modell, men med 2004 farge og dekor. ca 23000. til double weber: mistet du noe fart når du flyttet motor så mye? hvor mye burde jeg gå for tro? 2 cm kanskje..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Overkilld Svart 10.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2012 her er en video jeg la ut.. legg merke til hvordan båten vris mot venstre på vei opp i plan.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boati Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Vi monterte ALLTID drevet offset på modell båtene, dette kun for å motvirke propwalk'en selvfølgelig. Og vil tro du vil tjene på å gjøre det samme om du ikke skaffer deg kontra propellere :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fygaren Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Hei! logg deg inn på boatsite.se og boatlife.se.der er det mange som har peil på raske båter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Overkilld Svart 10.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2012 ok.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boati Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Her er det enkelt forklart det jeg mente :p Here is an easy way to answer your question. When the engine is idling and the propeller is turning slowly, a clockwise-turning propeller will "walk" the stern in the direction it is turning. You can imagine the propeller as a wheel that is rolling, and a clockwise-turning prop will "roll" to starboard, taking the stern of the vessel with it. That necessarily points the bow to port, and you want to counteract that tendency. Therefore, you want the thrust from the propeller to create a moment in the opposite direction. A moment is always a force x distance. In this case, force is propeller thrust, and distance is the distance of the shaft line offset from the hull centerline. A port moment (shaft line to port) will cause a turning moment to starboard. Therefore, a clockwise propeller should be offset to port, and a counter-clockwise propeller should be offset to starboard. Eric __________________ Eric W. Sponberg Naval Architect Sponberg Yacht Design Inc. St. Augustine, Florida www.sponbergyachtdesign.com Link Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boati Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 (redigert) Når det gjelder tyngepunkt har vel båten din et anbefalt CoG? så da gjelder det å IKKE endre på dette pga større motor. Så da må du frem med badevekten og veie vært enkel dings du kan flytte på for å kompansere for tung motor. DETTE er Redigert 10.April.2012 av boati (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Overkilld Svart 11.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2012 takk for svar boati! her fant jeg en del som ga meg svar:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 (redigert) til double weber: mistet du noe fart når du flyttet motor så mye? Jeg hadde store problemer med propell momentet opp i plan og ut av plan. Båten ble "vridd" til venstre. Ganske ekkelt. Problemet oppstpd helst med masse folk ombord, når den ble tynget ned. Måtte da be noen av passasjerene om å sette seg over i styrbord side når vi skulle opp i plan. Ellers ble det en litt ekkel affære for u-vitende. Når jeg var alene merket jeg ikke stort til det, men da var jo jeg motvekten i styrbord side. Dette bedret seg en del etter jeg flyttet motoren, men jeg ble ikke helt kvitt det. Båten hadde dyp v-bunn og var bare var 1,75m. bred. Prøvde andre propeller med høyere toppfart og mindre "drag" og det hjalp, men jeg likte bedre båten med original propell. Mye gøyere akselerasjon Det er lite som slår en god gammel 2-takter eksplosjon fra 0 til 60 knop Jeg mistet kanskje et par knop ved å sette motoren slik, men det ofret jeg glatt. Redigert 11.April.2012 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.