Jump to content

Montere motor mot styrbord på rask Musling 14?


Overkilld

Recommended Posts

jo det er vel forsåvidt riktig. men all tyngde blir ikke helt bakerst. for både jeg+ tank og batteri sitter midt i båten.

Skulle gå greit å få skåret og bøyd til det i alu egentlig. hos lamertseter industrier koster

sånt en tredjedel enn hos andre vet jeg. vernet bedrift men flinke. Kjøper jeg fra usa

koster 6 toms setback (8,5 kg) brakett latterlige 115 dollar- ca 650 kr+ frakta. OG MOMSen da, om man er uheldig å får regninga på det. koster meg minst 2500 for samma braketten hos forhandler her hjemme. så blir enten å få skredderkuttet en billig, eller usa tenker jeg.

 

men usikker på om jeg skal ha motor i senter eller litt til siden altså..

Hmmm kunne det holde med plassere tank eller batteri mer mot ene siden som en løsning på problemet.

 

Lette i noen tråder å fant noe skrevet om det. -Men ikke noen sikre gode svar på det med motor mont. mot siden følte jeg. litt forskellige meniger.. Har jo allerede lagt litt ressurser i denne,så må jo bli bra å proft som slutt resultat :flag:

 

så superduper experter på området bes melde seg til tjeneste :discuss: Det skal gå raskt og hemningsløst. Ikke hensynsløst :giggle:

Redigert av Overkilld (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja 90`n er tilsalgs den. meget bra motor. byttet impeller på den ifjor bl annet. er ikke power trim. 92 modell, men med 2004 farge og dekor. ca 23000.

 

til double weber: mistet du noe fart når du flyttet motor så mye?

hvor mye burde jeg gå for tro? 2 cm kanskje..?

Link to post
Share on other sites

Her er det enkelt forklart det jeg mente :p

 

Here is an easy way to answer your question. When the engine is idling and the propeller is turning slowly, a clockwise-turning propeller will "walk" the stern in the direction it is turning. You can imagine the propeller as a wheel that is rolling, and a clockwise-turning prop will "roll" to starboard, taking the stern of the vessel with it. That necessarily points the bow to port, and you want to counteract that tendency. Therefore, you want the thrust from the propeller to create a moment in the opposite direction. A moment is always a force x distance. In this case, force is propeller thrust, and distance is the distance of the shaft line offset from the hull centerline. A port moment (shaft line to port) will cause a turning moment to starboard. Therefore, a clockwise propeller should be offset to port, and a counter-clockwise propeller should be offset to starboard.

 

Eric

__________________

Eric W. Sponberg

Naval Architect

Sponberg Yacht Design Inc.

St. Augustine, Florida

www.sponbergyachtdesign.com

 

Link

Link to post
Share on other sites

til double weber: mistet du noe fart når du flyttet motor så mye?

 

Jeg hadde store problemer med propell momentet opp i plan og ut av plan. Båten ble "vridd" til venstre. Ganske ekkelt.

 

Problemet oppstpd helst med masse folk ombord, når den ble tynget ned. Måtte da be noen av passasjerene om å sette seg over i styrbord side når vi skulle opp i plan. Ellers ble det en litt ekkel affære for u-vitende.

Når jeg var alene merket jeg ikke stort til det, men da var jo jeg motvekten i styrbord side.

 

Dette bedret seg en del etter jeg flyttet motoren, men jeg ble ikke helt kvitt det.

Båten hadde dyp v-bunn og var bare var 1,75m. bred.

 

Prøvde andre propeller med høyere toppfart og mindre "drag" og det hjalp, men jeg likte bedre båten med original propell. Mye gøyere akselerasjon :yesnod:

Det er lite som slår en god gammel 2-takter eksplosjon fra 0 til 60 knop :thumbsup:

 

Jeg mistet kanskje et par knop ved å sette motoren slik, men det ofret jeg glatt.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...