meldaln Startet 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2012 Kjøpte en eldre Winrace(tror jeg da ) for noen år siden, dvs. 2-3-4 år.. Fikk den billig, 1900,- med noe glassfibermatte og styring tror jeg det var.. Men, likte ikke formen på selve skroget, derfor begynte jeg med en gang å dele båten, kappe, kappe, fundere litt, å kappe enda mere, dette skjedde noen ganger før jeg bestemte meg for å gå for en seaflyer/Winrace mk9-look Slik så båten ut da jeg kjøpte den Begynte med å dele båten Begynte med å skjære av deler av akterspeilet får å få seaflyer-look på ræva Kappet også av "vingene" som er på bildet ovenfor, synes de var bare stygg, svake og gjorde bare ny tilpassing av overdel verre etter min mening. All forsterkning ble fjernet, det ble kappet bort mere og fin mål, justert og reinskjært. Deretter begynte nylagingen av ny overdel til Winracen. Deretter ble det litt isopor på båten.. Har fått på mere isopor til nå, begynt å slipe av/forme til til den formen og fasongen som jeg selv ønsker. Kommer flere bilder av båten etter hvert nå. Planen forover er å: - Bygge ferdig båten med isopor - Forme resten av båten - Ta vaske liste/gulvliste å legge rundt båten, for å enkelt lage fenderlistekanten - "grov sparkle" med microglassballonger - pusse/forme til, deretter grovsparkle mere med glassfibersparkel og finsparkel. - Lakkere toppdelen for å vokse/legge på slippmidden for at glassfiberen skal slippe.. - Ta prosessen derifra Spørsmål: - Blandeforhold på Mikroglassballonger(pulver) og polyester?!?! - Noe som bør gjøres på en annen måte eller noe som bør gjøres/ikke gjøres? - Fargeforslag?? - Noe man bør se opp for? - Andre spørsmål? Planen for ferdig båt er: - Ha trimma Yamaha 9,9/15 hk med cleaver eller Tohatsu 25/30 hk med cleaver propell, evt yamaha 25 med cleaver på hekken.. - Wirestyring(innkjøpt) - Tiltstøtte slik som på winrave for å justere tilten på motoren trinnløst - Luftinntak med rør som går i bunnen av båten for å skaffe luft til propellen(kommer nermere skisser og bedre forklaring på patent) - Selvfølgelig oppnå størst mulig hastighet pga. cleaver propell Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Har du noensinne prøvd og nerme deg isopor med polyester og sett hva som hender? Tror nok at den fintilpassninga du da har gjort er rimelig bortkastet desverre. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Baloon er kun for volum så det blander du til det forholde du syns er tykt nok etc. Bruk vanlig trelim fortynnet med vann og coat hele isoporen med, dette bør gjøres flere ganger. Du må heller ikke bruke noe basert på polyester direkte ned på vanlig "bygg" isopor, da forsvinner (Les: smelter) hele isoporen. Da er epoxy litt snillere men ville gjort en test. Sparkke heller med en god vannbasert veggspakrel først eller bruk gips. Da flrst kan du gå i gang med polyester og duk. Sitér dette innlegget Link to post
ZendiumQ Svart 19.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2012 Kult prosjekt! Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 Har du noensinne prøvd og nerme deg isopor med polyester og sett hva som hender? Tror nok at den fintilpassninga du da har gjort er rimelig bortkastet desverre. Har hørt om det, sett glassfiber lagt på isopor, og det ga meg en ekstra utfordring gitt... Baloon er kun for volum så det blander du til det forholde du syns er tykt nok etc. Bruk vanlig trelim fortynnet med vann og coat hele isoporen med, dette bør gjøres flere ganger. Du må heller ikke bruke noe basert på polyester direkte ned på vanlig "bygg" isopor, da forsvinner (Les: smelter) hele isoporen. Da er epoxy litt snillere men ville gjort en test. Sparkke heller med en god vannbasert veggspakrel først eller bruk gips. Da flrst kan du gå i gang med polyester og duk. Takker for svar Skjønner hva du mener, burde vel gå an å prøve med noe veggsparkel eller gips ja.. har jeg ikke tenkt på :) Bør vel gå an å legge mikroglassballonger på evt. veggsparkel eller gips? for å evt avrette større bulk/ujevnhet jeg tenker på..? eller bør det lakkeres også legge på mikroglassballonger?? Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 20.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 Ja gips / vannbasert sparkel takler polyester bra, og det er jo billig:) Bare pass på fuktigheten i rommet den kan fort bli "tørr" å sprikke. Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 20.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 Kjøpte en eldre Winrace(tror jeg da ) for noen år siden, dvs. 2-3-4 år.. Fikk den billig, 1900,- med noe glassfibermatte og styring tror jeg det var.. Men, likte ikke formen på selve skroget, derfor begynte jeg med en gang å dele båten, kappe, kappe, fundere litt, å kappe enda mere, dette skjedde noen ganger før jeg bestemte meg for å gå for en seaflyer/Winrace mk9-look Slik så båten ut da jeg kjøpte den det der er jo en dalla pieta. en av de råeste15 fotere som er konstruert. Synd om du kapper å ødelegger for mye av det originale. Er jo fortsatt mest brukt iløp i sin klasse Begynte med å dele båten Begynte med å skjære av deler av akterspeilet får å få seaflyer-look på ræva Kappet også av "vingene" som er på bildet ovenfor, synes de var bare stygg, svake og gjorde bare ny tilpassing av overdel verre etter min mening. All forsterkning ble fjernet, det ble kappet bort mere og fin mål, justert og reinskjært. Deretter begynte nylagingen av ny overdel til Winracen. Deretter ble det litt isopor på båten.. Har fått på mere isopor til nå, begynt å slipe av/forme til til den formen og fasongen som jeg selv ønsker. Kommer flere bilder av båten etter hvert nå. Planen forover er å: - Bygge ferdig båten med isopor - Forme resten av båten - Ta vaske liste/gulvliste å legge rundt båten, for å enkelt lage fenderlistekanten - "grov sparkle" med microglassballonger - pusse/forme til, deretter grovsparkle mere med glassfibersparkel og finsparkel. - Lakkere toppdelen for å vokse/legge på slippmidden for at glassfiberen skal slippe.. - Ta prosessen derifra Spørsmål: - Blandeforhold på Mikroglassballonger(pulver) og polyester?!?! - Noe som bør gjøres på en annen måte eller noe som bør gjøres/ikke gjøres? - Fargeforslag?? - Noe man bør se opp for? - Andre spørsmål? Planen for ferdig båt er: - Ha trimma Yamaha 9,9/15 hk med cleaver eller Tohatsu 25/30 hk med cleaver propell, evt yamaha 25 med cleaver på hekken.. - Wirestyring(innkjøpt) - Tiltstøtte slik som på winrave for å justere tilten på motoren trinnløst - Luftinntak med rør som går i bunnen av båten for å skaffe luft til propellen(kommer nermere skisser og bedre forklaring på patent) - Selvfølgelig oppnå størst mulig hastighet pga. cleaver propell Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 20.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 her er en video av båten din... Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 24.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 (redigert) Ja gips / vannbasert sparkel takler polyester bra, og det er jo billig:) Bare pass på fuktigheten i rommet den kan fort bli "tørr" å sprikke. Luftfoktigheten er er nokså høy i rommet..Så da mener du det går greit? eller? her er en video av båten din... Lik i formen som dalla men min er bare 13 fot.. :) Redigert 24.Mars.2012 av meldaln (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 25.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2012 Ja går bra da, gi gass nå! Kult prosjekt. Skal du produsere former eller? Hadde vært kult med en liten "Racer" som jolle :) Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 25.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2012 Synd jeg ikke har plass lenger til sånn bygging :( Hadde planer å bygge en lignendes båt, men da i x-finer og med glassfiber "cockpit". Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 26.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Ja går bra da, gi gass nå! Kult prosjekt. Skal du produsere former eller? Hadde vært kult med en liten "Racer" som jolle :) Har vært inne på tanken ja Men vi får se hvordan den blir til slutt, og hvordan den fungerer på sjøen Synd jeg ikke har plass lenger til sånn bygging :( Hadde planer å bygge en lignendes båt, men da i x-finer og med glassfiber "cockpit". Kunne tenkt meg å bygd en katamaran slik jeg, slik som har blitt brukt i race, noen brukes vel fortsjatt også Hadde vært gøy :) Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 hvordan går det med jolla nå ? Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 (redigert) stått rolig en stumd nå.. men kribler i fingrene igjen, så kommer ny oppdatering snart Redigert 28.April.2012 av meldaln (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.