Jump to content

Genakker : hvor føre nedhalet ?

Erik

Recommended Posts

Har hatt spørsmålet opp i en annen tråd, men velger å lage en ny egen tråd med korrekt emnetittel om dette her.

Jeg skal altså begynne å bruke Genakkeren min som fulgte med båten, og undres på beste måte å feste nedhalet til dette på. Altså nedre fremre hjørne.

Det er en blokk til å føre dette fallet gjennom ytterst i baugen.

Jeg har tre alternativer (se tegning i bunn):

1 (blå) en kort taustump som jeg fester i kryssholtet fremme. Dette ser ut for å ha vært brukt før.

2 (Rød) Låne skjøtet fra selvslåeren. Dette kommer ut ett stykke opp på masta, men går via en blokk/vogn på taket/dekk.

3 (Grønn) Spinnaket bom fallet. Dette kommer ut langt oppe på masta.

Det jeg mest ønsker meg, er å kunne bruke Alt 3, da dette er ledig, og er ført til cockpit, så det kan trimmes fra styrepos. Bakdelen er at det er festet høyt oppe i masta, og selv om det går via en blokk i baug, vil det virke en fremover kraft midt på masta mi. Jeg er veldig usikker på hvor lurt det er :pray::confused: .

Alt 2 er også oppe på masta, men lavere og mer nedoverrettet. Men dette er ikke ledig, så jeg må knytte det fra fremseilet hver gang (samt feste seilet på rulla på annet vis). Men det er ihvertfall trimbart fra cokpit.

Alt 1 er det som er brukt før tror jeg. Det er enkelt, trygt, men jeg mister muligheten for å justere mens jeg seiler. Jeg har forstått det slik at det er greit å kunne gi ut på dette fallet for å 'fly' gennakkeren ?

Hva vil dere erfarne seilere anbefale en stakkars nybegynner å benytte her ?

Hvor viktig er det egentlig å kunne gi ut på dette, og hvor farlig er det å føre disse kreftene midt opp på masta ?

genakker_nedhal.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Eureka skrev On 20.3.2012 at 10.34:

Artig med Youtube.

Der er det en kort permanent lengde som benyttes, så da er vel kanskje det godt nok da ?

Framtia skrev On 20.3.2012 at 10.45:

hva med å føre tackline til en ledig vinsj?

Har tenkt tanken, men det må bli på le side (lo er jo opptatt av Genakker skjøtet), og da blir det mye styr hvis man skal jibbe, for da må de vel bytte plass med hverandre :confused:

Fordelen med en Tack line sammen med fall og skjøter er trimmuligheten. Fester du kun halsehjørne til dekk med en fast line mister du denne muligheten på tackline(nedhal)

Om du fører tacklinen inn til cocpite på den ene eller andre side spiller da ingen rolle. Har du vinsjer på hyttetaket fører du den til avlaster ved vinsj.

Redigert av fokk (see edit history)

Glemt å si : Genakker er med strømpe hos meg også.

Jeg er i ferd med å falle ned på å feste den i dekk med kort u-trimbart tau (med litt erfaring så kan man jo justere lengden før man heiser seilet i hvertfall). Ihvertfall på kort sikt blir nok dette løsningen.

Jeg har sjekket litt med å feste ny avlaster på hyttetak. Det virker som en komplisert affære, med boring gjennom metall forsterkning og etterpå gjenging etc. Er det noen med erfaring fra tilsvarende operasjon på egen båt ?

Jeg satte på en ekstra avlaster på en tidligere båt (Sun Odyssey 35). Det var bare å fjerne takpanelet, borre hull og legge på store skiver (tilsvarende det som det var på de øvrige avlasterne). Gjort på en time, og kostnaden var overkommelig. Et alternativ kan jo være å frigjøre en avlaster som ellers er i bruk, f.eks til bom- eller forseilopphal mens du seiler med gennakeren?

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Framtia skrev On 20.3.2012 at 14.51:

Et alternativ kan jo være å frigjøre en avlaster som ellers er i bruk, f.eks til bom- eller forseilopphal mens du seiler med gennakeren?

Løsningen har jo ligget opp i dagen hele tiden, jeg har bare ikke sett den :headbang:

Spinnaker bom fallet som jeg ikke bruker/trenger tar jo opp plass på både trinser fremme på dekk og avlaster på hytte tak. Jeg kan sansynligvis ta vekk denne og sette en Tack line der i stedenfor :yesnod::thumbsup:

Tusen takk for hjelp :yesnod:

SuperGnisten skrev On 21.3.2012 at 8.05:

blir noe en fin snubleline det der når en skal berge eller fikse noe på fordekk??

Den skal ikke være strukket der permanent, jeg vil løsne den fra blokka fremme og feste fra trinsene på dekk og litt opp i en bøyle på masta. Den vil mao følge løpet til fallene som går i masta når den ikke er i bruk, men være lett tilgjengelig å trekke frem via blokka når genakkeren skal opp.

Så den er kun snubletråd når Genakker er oppe.

Hmm. Ikke så dumt.

Men det rulleseil tauet som går der fra før har sjelden særlig med krefter i seg (jeg har selvslående fokke, så jeg trenger ikke reve det). Nedhalet til Genakker vil jo få mesteparten av kreftene fra dette seilet. Blir det sterkt nok å ta det den veien med slike krefter ?

PS : Snart helg og ut og seile Genakker for første gang. Håper bare det blir vindpust nok, er bare meldt 2-3 ms i helga :headbang:

SuperGnisten skrev On 23.3.2012 at 10.22:

bare å skjære fint..

Hva betyr det ?

Jeg er egentlig veldig i tvil om trimmen av dette seilet. Spinnakker er ommfattet av ett helt kapittel i "Rigg og seiltrim", mens Genakker bare er noen avsnitt som forteller hvordan ta det opp og ned.

Det eneste jeg har fått med meg er å justere skjøtet omtrendt som Genoa (ut til innslag og litt inn igjen).

Men hva med opp og nedhal ?

Erik skrev On 20.3.2012 at 15.12:

Spinnaker bom fallet som jeg ikke bruker/trenger

Det trenger du for å kunne spri forseilet ditt.

Erik skrev On 23.3.2012 at 10.31:

Det eneste jeg har fått med meg er å justere skjøtet omtrendt som Genoa

Du bruker den i store trekk som en stor genoa. Justerer på fall og skjøte.

Det går fint å feste den i en fast tamp forut. Den trim muligheten du går glipp av da kan du kompensere for ved å feste blokka til skjøtet langt bak, og så ha ei kasteblokk på skjøtet for å justere skjøtepunktet, slik du gjør med genoaskinna.

Når du kommer til et punkt hvor du prøver å tyne den siste kvarte knopen ut av båten monterer du tackline.

Og når du kommer til det punktet har du kvittet deg med selvslåeren for lenge siden.

Det er riktig. Det er nok mulig å trimme avansert, og helt ok.

Med skjæring mener jeg å gå på skarpe vinkler (skjære opp mot vinden). Hvis det er lite vind, må en "lage" vind/trykk til genakkeren. Hvis det er lite, vil den stå lettere hvis en går litt høyt.

Opp og nedhal er noe som du bruker kun på spinnakere. De justerer spinnakerbommen opp og ned.

Dette bidrar til å stramme liket på bras siden (usikker på korrekt term.. )

På gennakerern justerer du tackline, som sitter i baugen for å få samme effekt som å heve senke bommen på spinnakeren. Stramt når du skjærer opp mot vinden og litt slakkere når en faller til rommere vinkler. (kan vel sikkert også justere fallet til dette formålet?)

men basisen er som du sier, og pass på at liket skal "leve" hele tiden.. som på spinnakerer...

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Da har jeg seila Genakker for første gang :yesnod:

img_0425.jpg

Fabelaktig seil. :thumbsup:

Det var nesten vindstille, jeg heiste det mest bare for å ha prøvd, men fikk over 3 knop ut av 1,5 ms vind.

Det er en vindstyrke jeg normalt ikke hadde heis seil for å dorge engang, men seilet stod flott og farten ble fin.

Var egentlig ett enkelt seil å få både opp og ned (ihvertfall i denne vindstyrken) så jeg angrer nesten på at jeg ikke har testet det før :blush:

img_0387.jpg

Framtia skrev On 26.3.2012 at 12.11:

Gratulerer :-)

Ser du seilte uten å ha storseilet oppe. Jeg har fått tips om at man bør unngå dette. Årsaken er at men kan ha stor nytte av storseilet ved berging av gennaker om det skulle blåse opp. Men er det lite vind så går det selvfølgelig greit.

Jeg hadde begge seil oppe, men det var damstille. I den grad det kom litt trekk innimellom så varierte det fra alle kanter. :headbang:

Så jeg pakka vekk alt og fyrte opp jerngenuaen på blikkstille vann. Men plutselig ante jeg litt krusninger på vannflaten, og da heiste jeg opp igjen Genakkeren mest for øvelsen, trodde ikke jeg skulle få driv i båten, så jeg heiste seilet mens jeg kjørte, men jaggu ble det driv nok i båten til at vi slukka motoren etter hvert :yesnod:

Men takker for tipset. Jeg var imponert over hvor mye "trøkk" det var i seilet med bare halvannen ms vind, så ser for meg at dette kan bli heftig når det blåser opp ja :eek: '

Hvor mye bør det blåse opp før man tar ned dette ? Jeg pleier ikke reva andre seil før etter 10 Ms, men ser for meg at det kan bli i meste laget for dette seilet ?

Som framtia skriver her så bør man unngå seiling med spinnaker eller gennaker uten storseil, i litt bølger skaper storseilet balanse i båten, uten det vil båten begyne å pendle, mer og mer og både berging og seilingen blir veldig lite koslig.

når du bør ta ned seiøet avhenger av duken, jeg har seilt spinnaker i over 20 m/s. heftig men slike stunt ender ofte opp med duken i minst 2 deler.

ditt seil vil jeg tippe jar 0.75 duk og vil ikke like mer enn 10 m/s

Redigert av Kristian_H (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...