BØstrøm Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Til Mulligan. Hva er det egentlig jeg ser. Seiler du 2 genoaer? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Det er ikke jeg som seiler der, men det er min båt. Det heter å seile Goosewinged. Brukes gjerne av langturseilere på lange unnavindstrekk da man slipper pendlingen i en spinnakker eller gennaker. Genoaen rulles ut som normalt, og spris til lo. Deretter settes en genoa til i det andre sporet. Denne skjøtes til le. Ulempen med goosewinged er at du ser ikke en dritt forover. Sitér dette innlegget Link to post
Oce343 Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 (redigert) Seilte fra Fedje til Herdla i Hjeltefjorden i 10 -12 ms kun med genakkeren og det var mye pendling . Ved starten var det ikke mere enn 3 -4 ms og det gikk rimelig greit , men problemet er at hvis en ikke har oppe storseilet ,så har en dårlig balanse i båten. Kommer aldri til å seile med genakker uten storseilet - det kan jo blåse opp og da må en ta ned genakkeren for så å heise storseilet for så igjen sette genakker. Redigert 26.Mars.2012 av Oce343 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Var ute og kosa meg med genakkeren i knallværet i går . For det først fant jeg at det gav god effekt å slippe mye ut på nedhalet. Riktignok bare ca 1 knopp, men det økte fra 2 til 3 knop i den svake vinden, så det var en ganske radikal endring likevel. Jeg slapp ut for hånd, og jeg kjente hvordan kreftene økte mens jeg slapp ut. Å ha justerbart nedhal kommer ihvertfall ikke jeg til å slutte med, snuble-felle eller ei. Men det jeg lurer litt på, er hvilke vindvinkler genakkeren egentlig er beregnet for. Jeg har oppfattet det som ett medvindsseil, men i går fikk jeg definitivt best fart på 60 grader, mao kryss. Falt jeg av til 90 grader eller mer reduserte farten seg, og over 120 grader hadde jeg problemer med å få det til å stå. Forsøkte ulike varianter av nedhals lengde og skjøte lengder. Helt konkret i det ene tilfellet økte farten fra 4 til 5,9 knop ved å gå opp fra 90 grader til 60 grader, og da var det rundt 3 m/s tror jeg. Er det jeg som har trimma helt feil siden den seilte best på 60 grader ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kristian_H Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Jeg seiler også gennaker best på spissevinkler i lite vind, i mer vind blir det lettere å seile fort med vinden lengre bakfra og vanskligere å seile spisst. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Kristian_H skrev On 2.5.2012 at 6.49: Jeg seiler også gennaker best på spissevinkler i lite vind, i mer vind blir det lettere å seile fort med vinden lengre bakfra og vanskligere å seile spisst. Meget interesant. Det øker jo egentlig bruksområdet til gennakeren ganske betraktelig, da det jo er ett svakvinds seil, og her omkring er det nesten alltid mer eller mindre motvind Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Gennakere sys for å være tilpasset spesielle kurser. Hva vet du om egenskapene til den gennakeren du har?. Om man har en symmetrisk spinnaker i tillegg vil man være mest tjent med en gennaker som fungerer best i området 70-120 grader etter hva jeg har skjønt. Hvis man bare skal ha en spinnaker velger man en som tillater å seile enda dypere (og kombinere med en Code0). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Erik Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 (redigert) Jeg vet ingenting om Genakeren min, den fulgte med båten da jeg kjøpte båten brukt. Er det noen måte å finne det ut, eller er det bare å prøve og feile? Det gir litt mening i at den er skåret for å kunne krysse. Båten har stort hovedseil og veldig lite forseil (selvslående fokk), så å kunne bruke Genaker også på moderat kryss i svake vinder er en stor fordel på min båt. PS : Jeg har ikke Spinnaker. Kan man spri en Genaker med spristake (slik man kan med Genoa) ved rett medvinds seilas ? Redigert 2.Mai.2012 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Færderfyr Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Er på jakt etter en slik, som genakker pinne inn i "muffa" ved siden av ankerspillet. Har fått et tilbud hos en kjent seilmaker i Oslo-området, men de er veldig dyre. 1000 kroner mer enn Hansebutikken i Tyskland. Har noen kommer over en slik og kan gi meg tips om hvor jeg kan kjøpe en? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 (redigert) dette bør jo være kurrant å få laget hos et eller annet verksted som sveiser syrefast? Hva er prisen du har fått oppgitt fra sailmakern? Redigert 1.Mars.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 Færderfyr skrev On 1.3.2014 at 11.47: ................ som genakker pinne inn i "muffa" ......... her er min løsning på Gunga Din ! uttrekkbar pinne Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Færderfyr Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Framtia : 2500 kr Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 den burde ikke koste mer enn ett par hundringer ! er det så her det skal se ut ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 noen som har erfaring med rullgenakker ? vurderer dette istedet for strømpe Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Færderfyr Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Takk for alle svar. Mitt ankerspill ser omtrent slik ut, men jeg mangler altså bare gennakerpinnen. Forøvrig gleder jeg meg veldig til å forsøke gennakerseiling med mitt nyinnkjøpte seil. Det blir min debut med genakker og jeg forsøker å lese alt jeg kommer over om temaet-:)) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Gunga Din skrev On 1.3.2014 at 14.10: her er min løsning på Gunga Din ! uttrekkbar pinne Gunga, har du sjekket hvor stor kraft gennakeren påfører baugpeket både oppover og i sideretning når gennakeren er i bruk? Jeg har vurdert å anskaffe gennaker og feste den foran på mitt baugpeke (fra Båtsystemer), men er bekymret for at belastningen blir for stor. Har sett noen mener man bør forsterke innfestingen til baugpeket før man prøver å feste et seil i dette, så derfor er jeg litt skeptisk... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gunga Din Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 mitt er spesialtilverket.......urprunglig til en 43 foter og min er 37 fot sitter riktig boltet i skroget + 12mm vaterstag.....(har 10mm i forstag), under teaken ligger rustfri plåt, for å få det vridstivt. så det gir seg aldrig ! festet til vaterstaget sitter lengst ned i ankarbrunn......skulle det ryke, så kommer det ikke inn noe vann i båten. Det var litt av ett pusselspil å få til alt på peket, ønsket ankaret på orginal plass, samt uttrekkbar stige, for å komme ned på flytebrygger! selve røret til gennakern er forsterket med rør i røret, for å få det så stivt som mulig! her har jeg litt mer betenkligheter att dette skulle kunne krøke seg, hvis jeg trekker ut det helt, og litt sterk vind. Men som du ser på bilden så sitter festene boltet til peket ! så jeg kan demonterer det o skifte ut det ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ravddo Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Kreftene på bauspydet er selvfølgelig avhengig av vindstyrke. Men dert mange glemmer er at det er avhengig av hvilken type asymerisk spinnaker/genaker som brukes. En lensegenaker har forholdsvis løst forlik mens en Code1 og code 0 har et strammere forlik og kreftene kan bli enorme. Mange regattabåter med langt baugspyd fester ikke Code 0 helt ute pga av dette. Har man en code 0 i kevlar/karbon blir kreftene ved kryss store forde pilhøyden på forliket er liten. Skal man lage baugspyd må man definere hvilket seil og vindstyrke det skal brukes til ellers kan man få en overaskelse. Når det gjelder nedhal bruker jeg linen til spinnakerbomnedhal. Jeg har en fast line i genakeren som jeg la gå gjennom blokken og festes i nedhalslinen. Da slipper jeg egen line akterover. Men den siste sommeren lot jeg genakeren ligge hjemme. Ungene er blitt så store at en spinnaker ned luken bare er gøy. Så nå har jeg bare med en spinnaker på maks størrelse til båten! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.