Jump to content

Innkjøring av en totalt overhalt motor?


bjoris

Recommended Posts

Min motor blir nå total overhalt, sliping av veiv og alt som hører med til dette. Nye stempelfjører osv osv. Kostpris på dette som nå skiftes/gjøres er mellom 50.000-60.000 så det er rimelig omfattende. Som jeg har sagt mange ganger før, jeg priser meg lykkelig over at jeg fikk garanti på på kjøpet (uoppfordret) OG at jeg kjøpte av ScandBoats. De har virkelig tatt dette seriøst, så jeg kan ikke annet enn å komme med mine beste anbefalinger når det gjelder kjøp av bruktbåt fra Scand, hvis det skulle være aktuelt.

 

Men til spørsmålet, hvor forsiktig må en slik motor (VP 41) kjøres etter en slik jobb og hvor lenge må en kjøre forsiktig? Scand vil nok teste den før den sendes til Stavanger på bil, men fra Stavanger har jeg da ca 60 nmil fremfor meg og er litt nyskjerrig på om jeg må regne med 6-7 knop eller om jeg i løpet av denne distansen kan dra den opp i marjsfart på 3000-3200. Noe midt i mellom er nok ikke bra for motoren, den går nok tyngst fra 2000 til 2600/2700...

 

Jeg er også litt nyskjerrig på hva som kan være årsaken til at det er slitasje på veiven (lagrene)? Er det noen typiske årsaker til dette? Jeg oppdaget dette pga mye røyk fra veivhusfilteret som da teoretisk skulle skyldes "gjennomslag" i motoren. Det har nok derfor også vært slitajse i foringer etc

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

bra service det  :cheers:

ang innkjøring etter overhaling bør den nok gå lett og ledig en del timer ,,spør de som overhaler for deg hva de annbefaler de kjenner båt/motor best i forhold til belastning  :wink:

Ikke enig i denne. en motor som skal innkjøres har bedre av å "jobbe" litt. det som er viktig å passe på er temperatur. Ta det litt rolig til motoren har fått normal arbeidstemperatur så kan du gjerne belaste den feks marsjfart på ca 3000 omdr. Viktig att den får tid til å kjøle seg ned når turen er over, la den gjerne gå på tomgang i 10-15 min før du stopper den. Dettte tror jeg vi synder mye mot eller. Kommer inn til havn å bare stopper motoren. Den bør få gå en stund å kjøle seg ned. Spesielt KAD motorer som har relativ høy effekt i forhold til volum. Årsak til defekt veivlager kan være: Dårlig oljetrykk, feil på oljepumpe evt tett oljekanal ol. Feil ved legering av lager eller feil toleranse lager/veiv. :cool:

Link to post

Ved kjøp av VP TAMD 31 sa Volvo pusheren at motoren var innkjørt fra fabrikken. Om det er sant vet jeg ikke men tok det pent og belastet ikke motoren særlig før temperaturen var over 70 grader. Går utifra at det er slik med din 41 motor også.

Skal høre med de som har fikset motoren, men jeg hører fra andre at en må være VELDIG forsiktig i starten når slikt er gjort fordi den er nyere enn ny. Altså en ny motor har blitt kjørt i benk en del timer før du som kunde får den. Nå blir den jo starte av Scand før jeg får den, men jeg vet liksom ikke om det er de første minuttene etter denne jobben eller om det er timevis... Har jo hørt at dieselmotorer ikke skal kjøres så forsiktig, men...

 

Jeg pleier alltid la motoren gå noen minutter på sakte før jeg stopper, etter at jeg har tatt båten ned fra plan. Har hørt at turboen må få kjølt seg litt... Men jeg lar den ikke gå så lenge ved kaien etter at jeg har kommet inn, jeg tar det heller rolig på vei inn i havna. F.eks en 5 minutter gange på ca 1000 o/min. Turboen går jo ikke noe særlig da?? Er jo litt usikker på om jeg gjør riktig, men tror jo det er bra behandling det...??

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

La motoren gå på tomgang til du har fortøyd så er turboen trygg og motoren har fått den nødvendige tid til å stablisere seg på temp etc før stopp

og du har rett når en motor er nyoverhalt er den ikke kjørt i flere timer før levering ...ting skal gå seg til i starten .. lurt å snakke med firmaet :smash::sailing:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Min motor blir nå total overhalt, sliping av veiv og alt som hører med til dette. Nye stempelfjører osv osv. Kostpris på dette som nå skiftes/gjøres er mellom 50.000-60.000 så det er rimelig omfattende. Som jeg har sagt mange ganger før, jeg priser meg lykkelig over at jeg fikk garanti på på kjøpet (uoppfordret) OG at jeg kjøpte av ScandBoats. De har virkelig tatt dette seriøst, så jeg kan ikke annet enn å komme med mine beste anbefalinger når det gjelder kjøp av bruktbåt fra Scand, hvis det skulle være aktuelt.

 

Men til spørsmålet, hvor forsiktig må en slik motor (VP 41) kjøres etter en slik jobb og hvor lenge må en kjøre forsiktig? Scand vil nok teste den før den sendes til Stavanger på bil, men fra Stavanger har jeg da ca 60 nmil fremfor meg og er litt nyskjerrig på om jeg må regne med 6-7 knop eller om jeg i løpet av denne distansen kan dra den opp i marjsfart på 3000-3200. Noe midt i mellom er nok ikke bra for motoren, den går nok tyngst fra 2000 til 2600/2700...

 

Jeg er også litt nyskjerrig på hva som kan være årsaken til at det er slitasje på veiven (lagrene)? Er det noen typiske årsaker til dette? Jeg oppdaget dette pga mye røyk fra veivhusfilteret som da teoretisk skulle skyldes "gjennomslag" i motoren. Det har nok derfor også vært slitajse i foringer etc

<{POST_SNAPBACK}>

Finn noen som _vet_, og som ikke tror (min erfaring er at VP-forhandlere i stor grad baserer seg på tro og ikke på fakta). Fikk følgende historie fra en som hadde fått overhalt en Bedford med hjelp fra en som i sin tid hadde jobbet på fabrikken: Etter fulloverhaling ble motoren påfylt olje og rigget opp med en vaskemaskinmotor som snurret rundt med motoren i ca. et døgn. Deretter startet Bedford-karen opp maskinen og "rævkjørte" den i ca. 10 min, hvorpå han sa at "nå kan du kjøre den 10 000 timer uten problemer". Argumentet for å snurre den rundt med elektromotor var visstnok at lagrene skulle få gå seg til uten det store lagertrykket som kommer av diesel-detonasjonen/forbrenningen.

 

Min lokale forhandler som tok 1ste service på min nye VP KAD43 i sommer hadde følgende å tilføre: "Ikke kjør så hardt i begynnelsen. Helst ikke over 3800 (max oppnåelig turtall), ellers ingen begrensninger". Tja...

Link to post

Skal en dømme hvordan en maskinist eller mekaniker herjer med en kald motor så må de være godt bygget. Selv foretrekker jeg å kjøre motoren veldig pent når den er kald,den er sjelden over 1500 rpm før 60 grader , og den siste mila inn til brygga blir tilbtakt på samme turtall. I tillegg så rusler dem på tomgang til jeg er klar til å fra den. Liker å tro at det er godt for motoren.

Link to post

Fra verkstedet som hadde min motor fikk jeg følgende info.

 

Rolig oppstart, la tempen komme opp. Kjør motoren med varierende turtall de første femten timene...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

etter overhaling av min motor fikk jeg beskjed om det samme som bmo sier. men de lærde la til : lavt turtall (tomgang) dreper kamakselen...!

 

Men jeg har kjørt variende turtall og ikke belatet den over noen minutter av gangen i de 50 timene den har gått nå i sommer... og byttet olje etter 10 timer..

 

 

PS dette er en binsinmotor så det er jo ikke de store belastingene da..

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
  • 3 uker senere...

I de tilfellene hvor nyoverhalt motor er ensbetydende med nye og ikke opp-dimensjonerte lagre, (ramme, veiv og kamaksel) må en huske på at klaringen mellom sliteflate og lager har blitt større.

Følgelig trengs det større oljetrykk for å opprettholde smørefilmen, og siden oljetrykket avhenger av turtallet bør en ikke kjøre under 1500 RPM....

 

På en derimot virkelig overhalt motor, skal en ta det litt med ro i starten.

 

Grunnen til at en motor med turbo skal gå noen minutter på tomgang før stans, er at oljen skal kjøle ned lagrene så de ikke skjærer seg pga varmgang.

 

Slik som jeg husker det fra Bilmekaniker VKII..

 

Mvh Ketil.

Link to post

I de tilfellene hvor nyoverhalt motor er ensbetydende med nye og ikke opp-dimensjonerte lagre, (ramme, veiv og kamaksel) må en huske på at klaringen mellom sliteflate og lager har blitt større.

Følgelig trengs det større oljetrykk for å opprettholde smørefilmen, og siden oljetrykket avhenger av turtallet bør en ikke kjøre under 1500 RPM....

 

På en derimot virkelig overhalt motor, skal en ta det litt med ro i starten.

 

Grunnen til at en motor med turbo skal gå noen minutter på tomgang før stans, er at oljen skal kjøle ned lagrene så de ikke skjærer seg pga varmgang.

 

Slik som jeg husker det fra Bilmekaniker VKII..

 

Mvh Ketil.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå... Trodde tomgangs kjøring med turbo var fordi turboens turtall.. Om du legger til kai og bare slår av motor så har ikke turbo roet seg.. Den har et mye høgere turtall enn motor.. (Ofte opp i 70000rpm) og høgere. Slår en av motor = ingen oljetrykk med dertil skade på lagre i turbo..

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Hivs du i tillegg har skiftet stemplene, bør du kjøre varmsomt uten den helt høye turtallsbelastningen de første 50-75 timene. Skift motorolje etter 30-50 timer. Med varsomt menes å unngå de helt store belastningene, ikke ligge på høyere turtall enn 80-85 % lenge, variér turtallsområdet, både på marsjfart og i sakte fart. Det som er spesielt viktig, er at du ikke gir brått full gass dersom motoren ikke er varm, aldri.Du skal gradvis gi gass etterhvert som båten "følger med", og "ta den ned" igjen på samme gradvise måte som "du tok den opp".

Link to post

Og en ting til, syntetisk olje smører for godt til å brukes ved oppstart/første fase av innkjøringen. I alle fall det første oljeskiftet bør gå med ren mineralolje. Synt er så glatt at stempler/sylindervegger og lagre etc. ikke får gått seg til slik det er meningen at de skal.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Snakket litt med Volvo-kompisen min i dag om TM-hva-det nå-heter-igjen-41 motoren. Fullt overhalingssett til denne motoren koster 54.000. Fra motoren står inne på verkstedet og til den er ferdig på for utskiping fra verkstedet tar det 35- til 40 timer. Heloverhaling kommer på ca. 100.000. Det er noen forhold som man skal være oppmerksom på. Underspyling av stemplene, her skal spyledysene byttes. Disse går tette og det er umulig å rengjøre dem. Sliping av veiv kan gjøres til underdimensjon 5/100 mm. Et lite hyggelig scenario kan være et oljen har kokset grunnet manglende gjennomkjøring/flow gjennom nevnte spyledyser. Dette har kompisen erfart har forekommet. Hulda er personlig litt skeptisk til dette, i og med at jeg kjenner til herdeprosessen av lagrene. Grunnen til at et lager havarerer kan man vanskelig tippe noe om uten å kjenne mer til bakgrunnen. Da jeg fikk overhalt min motor var ordren at hvis lagrene var urunde eller hadde riper til over "ploeringsnivå", skulle veiva byttes. Dette gjalt også kamakslingen.

 

Innkjøring: Det er bare, som også blir nevnt her, å kjøre på varierende turtall. Underspylingen har ingen effekt under 3000 rpm. Jeg ville holdt dette som maks turtall de første timene. Det er en god prosedyre å la motoren gå på tomgang noen minutter etter kjøring før den stenges. Etter noen timer, la oss si 20 timer, ville jeg kjørt en del på rundt 3500 rpm. Du vil da oppdage om spylingen funker.

 

Personlig ville jeg, også som nevnt på denne tråden, kjørt på vanlig mineralolje den første tiden. Hulda skal gå på slik olje et par år (dette er en seiler med lav gangtid på motoren) før det kommer på tale med syntetisk olje. Det trenger å bli litt riper og greier her og der slik at oljefilmen har noen groper å legge seg i. En del US anbefaler 5000 miles (bil) før man bytter til syntetisk.

 

Etter 20 timer ville jeg byttet oljefilter. Det kan være litt partikler i systemet som filteret tar "vare" på, det er ikke nøvendig å bytte olje, bare etterfylle. Når du peiler olje, ta olje mellom to fingre og gnukk frem og tilbake. Det skal være helt glatt, ikke antyding til partikler.

 

Artig med kommetar på tråden, kjøre motor med vaskemaskinmotor. Dette er ikke noe nye greier. Den gangen jeg gikk i læra for, må være 45 år siden, hadde vi et fossil som fortalte at i gamledager kjørte man motorene 24 i dreiebenk før start. Dette ble gjort fordi man den gangen ikke greide å oppnå gode nok toleranser ved boring av sylindre etc. Dette må ha vært før siste verdenskrig. Ikke noe nytt under kjolen m.a.o.

 

Rævkjøre en sprett ny motor, tja, er motoren god nok så er vel ikke det i og for seg noe problem. De er gode nok til å skullle kunne klare det.

 

Oljetrykk: Dette er i og for seg ikke så kritisk. Trykket trenges for å motvirke en del negative sentrifugalkrefter som øker med økende turtall. Det er ikke dette trykket som løfter lageret fra lagerskåla. Det er det oljens viskositet ("bankefasthet") som tar seg av. Oljetrykket, eller differansen i trykk, forteller noe om viskositet, temperatur, lagerklaringer, klaringer i oljepumpen, pumpens reguleringsventil etc. Pass på at trykket er topp under høyt turtall. På bil, i hvert fall eldre, begynte varsellampen å lyse på trykk under 0,5 bar. De fleste med manometer ville vel fått hetta hvis nåla hadde krabbet under 1 bar.

 

Håper dette bidraget hjelper. Nå går jeg ned og sveiser eksosanlegg. Hulda har blitt helt ram på å sveise tynnveggede, syrefaste rør. Dette er gøy!

Link to post

Husk på at det er en stor motor. Det er en fordel å ha driftstemepratur før den belastes. Det har med oppvarmingen av en 1 meter lang topp å gjøre. Sylinderene avgir ikke like mye varme og derfor er oppvarmingen av toppen ujevn.

Innkjøring av motor er godt oversatt etterherding av de komponenter som er skiftet. Det gjøres best ved variabel temperatur, altså ikke monoton kjøring. Gi gjerne på, men ikke hele tiden.

Turboen på en 41 motor er trykksmurt og kan komme opp i turtall over 100.000 rpm, det betyr at den kan snurre minimum 5 min. etter at du slakker av. Derfor er det ikke spesielt smart å stoppe motoren, - for da stopper også smøringen.

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post

En liten kommentar om båtmotorer i forhold til sammenlignbare bilmotorer.

Dersom en leverabdør av et bilmerke hadde hatt like strenge krav til tidlig service av motor, forsiktig kjøring av ny motor o.s.v., så hadde dette bilmerket ikke hatt livets rett.

 

Er bilmotorer virkelig så mye bedre enn båtmotorer ?

 

SailorBoy

Link to post

Jeg har både slekt og venner blandt Gårdbrukere (dette skal ikke bli noe jordbruksforum  :wink:), de sier, skal du ha en traktor som varer lenge så skal du sette traktoren i pløying fra time 1.

Dette er faktisk ganske vanlig utsagn på "bygda".

 

For oss høres dette ut som om å drepe motoren med det samme.

Vel. Faktum er at vi hjemme har hatt X antall nye motorer / traktorer. Den eneste vi "kjørte inn" var den som skar seg etter 130 timer. Tilsvarende maskin ble levert et år seinere, og satt rett i steinkjøring ( LANGT tyngre enn pløying..) og den gikk frem til i fjor, UTEN annet enn oljeskift ( 5400 timer.. )

 

Min første CASE gikk 6300 timer før jeg byttet den. Null skruing på motor, utover olje / filter. Ikke engang dyser ble sett over. ( var dog noe slitne da ) . Min neste gikk vel 3500 timer, før den ble solgt, ditto med den.

 

Kompisen min kjører skogsmaskiner. Ved omlag 12 000 timer, åpnes motorene for rutine overhaling. Stempelfjærer, rammelager osv byttes da, og ventiler sees over.

 

Når vi snakker om behov for overhaling på en båtmotor etter 2-3000 time, er det kaldstartene, samt evt. urein olje som har "drept" den, sammen med saltvann, lav arbeidstemperatur, og ukyndig bruk. Ikke driftstimene som sådan..

 

PS - for at dere by-gutter på forumet skal få se åssen en SKIKKELIG slitesterk maskin skal se ut, vedlegger jeg dette bildetBilde

 

OG er IH traktoren Rød / Hvit i stedet for Sort / Mørkerød, er det enda bedre. Min første gikk faktisk 6300 timer på ORIGINALCLUTCH. Det regnes som extremt, selv til Case IH å være...

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post

Har ikke erfaring med fulloverhaling av dieselmotor, men har i ungdommen mekka litt på Volvo bilmotorer. Etter en stempel/veivsjau husker jeg at jeg ble litt fortvilet av mye oljerøyk. Dette hadde selvsagt sin forklaring i smøreolje brukt ved montasjen av stemplene. At det er noe olje som skal forbrennes ut av systemet igjen, kan vel også være en grunn til å ta det litt rolig de første timene.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

OG er IH traktoren Rød / Hvit i stedet for Sort / Mørkerød, er det enda bedre. Min første gikk faktisk 6300 timer på ORIGINALCLUTCH. Det regnes som extremt, selv til Case IH å være...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Fin traktor, Suzuki. Håper for din del at den ikke har motor produsert av Maxion Motores i Brazil ... :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Nei,det er den ikke. Men båtmotren lever sitt liv i konstant oppoverbakke i motsetning til bilmotoren,

Det er som vi sa den gangen jeg jobbet i bransjen: "Båtmotorene blir kjørt som en bil med brekket på, og konstant fart 240 km/t". Det er som Zuzuki og andre anfører, uvettig bruk. En del av båtmotorene er forholdsvis høyt trimmet. Huldas motor yter i bil mellom 165- og 220 hk. I båt blir den piffet opp til mer enn 300 hk. Det er jo klart at levetiden vil bli redusert om man tar ut bare 80% av disse 300 hk'ene kontinuerlig.

Link to post

Det er som vi sa den gangen jeg jobbet i bransjen: "Båtmotorene blir kjørt som en bil med brekket på, og konstant fart 240 km/t". Det er som Zuzuki og andre anfører, uvettig bruk. En del av båtmotorene er forholdsvis høyt trimmet. Huldas motor yter i bil mellom 165- og 220 hk. I båt blir den piffet opp til mer enn 300 hk. Det er jo klart at levetiden vil bli redusert om man tar ut bare 80% av disse 300 hk'ene kontinuerlig.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette betyr i praksis at det siste man skal spare på er størrelsen på motoren når man kjøper ny båt. Kjøp en motor så stor at du masjer på 60% av maks power. :yesnod:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...