Jump to content

Kast loss, det er kjøpers marked !


Ficher

Recommended Posts

Mye info fra ekspertene i båtmarkede her ...... http://bil.aftenbladet.no/bil/Kast-loss_-det-er-kjopers-marked-17812.html

 

Du får mye båt for pengene nå, hevder ekspertene.

 

Det er kjøpers marked på både nye og brukte båter akkurat nå, og i nesten alle klasser er ekspertene enige om at man får mye båt for pengene.

 

Ikke minst om satser pengene på båter som er to, tre år gamle. Er du nybegynner bør du satse på en båt med utenbordsmotor.

 

Mer info om innlegg her... http://bil.aftenbladet.no/bil/Kast-loss_-det-er-kjopers-marked-17812.html

Link to post
Share on other sites

Eksperter? Lurerlpå hvor de henter tallene når de snakker om årlige utgifter, timer i bruk, og hva hver enkel time koster!

Hallo! Vi bor ikke alle i Oslofjorden med verdens høyeste priser. Kom ned på jorden/fjorden, og kom med tall som er hentet fra båteiere, og ikke fra "børsen".

Redigert av rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derom hersker ingen tvil: Det er uansett selger som bestemmer hvilken pris skuta skal gå for. Dersom alle løper og kjøper så vil det raskt bli selgers marked.

 

Det er riktig at selger bestemmer prisen, men det hjelper ikke når båten er priset så høyt at ingen vil kjøpe den. Det er derfor vi nå har en dreining mot kjøpers marked. Ser jo på finn at mange firma fortsatt oppererer med høstpriser selv om det er vår i lufta. Ser jo også at brukte båter som lå ute høsten 2011 nå kommer tilbake på finn til samme pris som den lå ute til høsten 2011.

 

Nå blir vel høstprisen gjort om til "messepris" eller "kupp", og for å få nødvendig omsettning i bedriften så må de kanskje det. At det er kjøpers marked kan det ikke være tvil om, bare båter som ligger ute til "riktig" pris selges fort, de andre bare står og står uten å bli solgt.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg vil egentlig påstå at bruktmarkedet er utrolig vanskelig for kjøper om dagen. Det har vært en generell nedgang i markedet, men mange båter ligger fremdeles ute til urealistisk høye priser. Det er iallfall mitt inntrykk for større, nyere seilbåter. Kjøper må da ofte gi skambud, og det kan være vanskelig å finne rett pris.

 

Hvilke kilder benytter forsamlingen for å innhente riktige bruktpriser? Båtbladene har jo periodiske oversikter, men finnes det noe på nett som holder mer løpende statistikk?

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Mener at 2.500 (nedre) til 3.500 (øvre) pr. fot er ok pris for 70ti talls båter i bra stand. Utgangspunktet for ny i dette segmentet var ca. 8.500 pr. fot på 70ti tallet. Plusser en på 1.000 kroner på nedre og øvre pris jeg har pr. fot, som utgangspunkt for hvert 10 år, eller med 100 kroner pr. år og fot oppover så ender en på noe som for meg virker fornuftig for brukte båter.

 

Mange selgere setter opp en utstyrsliste utover standard utstyr som liksom skal heve prisen, men saken er vel den at for selger er ikke dette utstyret verdt så mye da en må ha noe å putte dette i - altså en båt. Og mye utstyr er gått ut på dato og har i realiteten ingen verdi.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

:giggle: Et sted må en jo begynne og jeg synes mitt forslag er realistisk ut fra hva en får og ut fra byggemateriale og metode. 1990 er jo tross alt en 22 år gammel båt. Nypris 420.000 sånn midt på treet for 40 fot. (10.500 / fot). Har en betalt mere er jo som oftest dette på grunn av utstyr o.l. Selger vil jo selvfølgelig ha tilbake nypris :lol:

 

Sammenligner en med bil eller for så vidt bolig/leilighet hvor ingenting er gjort med vedlikehold og tilstanden har vært ren slitasje over 22 år vil en nok se at kalkylen ikke er så langt unna realiteten. Det er jo kun selger som ikke skjønner dette... Og hvorfor skal båt kalkuleres annerledes enn andre verdigjenstander...

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Båt kan ha et annet fall i bruktverdi enn biler fordi de varer mye lengre; biler fra 70-tallet er forbeholdt de virkelig spesielt interesserte sjeler, mens en slett ikke trenger å være veteranentusiast for å være oppsatt med båt fra 70-tallet.

 

... reagerer heller på at «ekspertpanelet» vil ha det til at det er mulig å gjøre så vanvittig gode kjøp nå fordi prisene har falt – skal en først mene noe om dette må man jo ha en idé av når fallet stopper og hvor bratt det skal falle frem til det skjer.

Link to post
Share on other sites

Enig at båter "varer" lenger enn biler, men man har nok en liten veteran i seg når man kjøper 70-talls båt.Hva som varer lengst er vel glassfiber`n kontra stålkarosseri. De andre "delene" er det nok ikke så stor forskjell på. Motorer holder nesten like lenge i bil, og servicekostnader er ofte de samme eller mindre. Har man drev er de i hvertfall mindre i en bil. Iventar holder vel godt i begge, men i båt pusser man ofte opp litt, bytter setetrekk mm. Kallesjer må byttes. Etter hvert vil man måtte bytte slanger og kanskje tanker, i hvertfall septiktank. Vi bruker nok mer i vedlikholdskostnader på båt, og det er nok litt derfor vi mener den skal holde seg bedre i pris enn en bil også. De største kostnadene kommer dog først etter en del år normalt, men untak finnes jo med motorer og/eller drev som havarer etter kortere tid. Så man man ha i tankene at også båter "går" langt mindre enn biler pr år normalt. KM-sand på bil betyr en del for prisen, men ikke all verden så lenge det ikke er snakk om veldig høy kjørelengde.

Tror vi må tolerere mer verditap (kr) idag med lav inflasjon enn når den var høy.

I peridoen fra båten er ny til den er 10-15 år er det kanskje ikke så mye bytting av ting normalt. Etter dette begynner det ofte dra seg på med ting som må skiftes og utbedres. Spørsmålet er kanskje om verditapet er jevnt nok fordelt i båtens levetid?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- reagerer heller på at «ekspertpanelet» vil ha det til at det er mulig å gjøre så vanvittig gode kjøp nå fordi prisene har falt

– skal en først mene noe om dette må man jo ha en idé av når fallet stopper og hvor bratt det skal falle frem til det skjer.

Hei Euklid og velkommen til BP.

 

"Ekspertpanelet" er jo de som kommer på banen for å drive prisen oppover eller nedover når det passer de. Tilsvarende fenomen opplever en jo på boligmarkedet, om enn ikke så ofte i bilmarkedet, campingvogner, bobiler m.m. Når de kommer på banen kan jo en undre seg over om de er bestilt for å drive prisene den ene eller den andre veien.

 

Et marked når vel ikke sitt nedre sjikt før bunnen faller ut og båten kondemneres...da ingen vil betale noe for den.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Enig, man må aldri spørre meglerbransjen og bolprisutvikling eller om markedet vil falle/stanse/kolapse. Spør du en branske (bil, båt ...) om hvordan de går så "går det bra, er ikke så ille" når det går dårlig. Det er først når det har vært ille i lengre tid at de svarer ærlig.

Det er helt naturlig.

 

Det beste er nesten å følge med litt selv på omsetning etc, og gjerne skjele litt til hva objektive fagfolk sier.

Link to post
Share on other sites

:giggle: Et sted må en jo begynne og jeg synes mitt forslag er realistisk ut fra hva en får og ut fra byggemateriale og metode. 1990 er jo tross alt en 22 år gammel båt. Nypris 420.000 sånn midt på treet for 40 fot. (10.500 / fot). Har en betalt mere er jo som oftest dette på grunn av utstyr o.l. Selger vil jo selvfølgelig ha tilbake nypris :lol:Sammenligner en med bil eller for så vidt bolig/leilighet hvor ingenting er gjort med vedlikehold og tilstanden har vært ren slitasje over 22 år vil en nok se at kalkylen ikke er så langt unna realiteten. Det er jo kun selger som ikke skjønner dette... Og hvorfor skal båt kalkuleres annerledes enn andre verdigjenstander...

 

Jawik, hva slags båt er det du henter 10.500/ foten fra?

Til info kostet min (den gang 35 fot, nå 37 fot, pga regnemåte med badeplattform) ca. 1,3 mill i 1991. Det gir en pris ny på 35.100,-/fot.(37) i 1991.

Link to post
Share on other sites

Jawik, hva slags båt er det du henter 10.500/ foten fra?

En båt midt på treet, men dog seilbåter mellom populære og mindre populær og utfra reel skroglengde - ikke total lengde som med din plattform vist denne kan demonteres fra båten og er som oftest ekstrautstyr. Muligens du har betalt for mye for din i materielle byggekostnader for skrog.

 

Campingbåtene holder jeg meg alltid unna - trodde dette var innforstått :giggle:

 

Muligens en bør bruke en lineær kurve på pris pr. fot fra 1970 til 2012.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

@Jori.

Ta en titt på din Crownline 250CR - 1995 ca. 210.000 og 2007 ca. 550.000. Ikke så ille for brukt.

 

Når det gjelder din Princess 346 så ligger det mye beløp i populariteten til disse.

 

Men for all del ikke ta dette ille opp da dette er mine personlige meninger og at jeg er ute å :fishing:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jawik, blir feil å generalisere slike utsagn basert på seilbåt, da 90% av markedet er motorbåt. Da må man generalisere på det som utgjør massen av salgsobjektene. Tror mange med meg ikke oppfattet at du pratet seilbåt.

 

Videre er ikke min badeplattform av ettermontert type. Amerikanerne har inntil nylig holdt baugspyd og badeplattform unna totallengde, noe som europeerne innførte midt 90-tallet omtrent.

 

Tror kanskje du er inne på noe når man må tenke linæert.

 

N.B. Beløpet jeg nevnte var nypris i 1991, hentet fra en test som Båtmagasinet hadde av båten da. Ikke det jeg har betalt, hva jeg betalte kommer jeg ikke til å opplyse her.

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...