Dykker Startet 20.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2012 Var innom båtmessa idag. Så på Bonpet brannampuller fra Deflector. Disse har den egenskapen at de utløses på 90 grader og kveler flammene uten at det oppstår ettertenning iflg. firmaet som selger disse. I tillegg er det bare å støvsuge opp væsken/støvet etter ev. utløsning. Ampullene har 10 års garanti, samt at skulle de ikke virke ved ev. brann, så dekker forsikringen skaden. For min motorinnstallasjon (290 HK diesel) ble det anbefalt to ampuller (en på hver side av motoren). Ampullene leveres med vibrasjonsdempere som standard, samt gitter som tilleggsutstyr. Da jeg spurte om mekanisk holdbarhet, sa de at en kunde på båtmessen forrige året hadde mistet en rett i betonggulvet på båtmessen, uten at den sprakk. Produktet virker som en nyskapning til ordinære brannslukkere. (PS! jeg er ikke forhandler, selger e.l.) Noen som har montert disse i båtene sine? Sitér dette innlegget Link to post
Rexus Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Jeg synes også dette virker som et interessant alternativ. Vesentlig billigere enn f.eks. Fireboy m/automatisk motorstopper (jeg har 2 diesel-motorer og et motorrom på ca. 7 m3). Og enklere å montere. Det eneste jeg er litt usikker på, er tiden det tar for ampullen å løse ut. Ved 90 grader har trolig brannen gjort stor skade. Tror derfor jeg vil montere ampullen i taket, rett over motorene. Og så vil jeg kombinere dette med en røykvarsler i motorrommet, slik at jeg har mulighet til å oppdage tilløp til brann og bekjempe det med en håndslukker. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Noe godkjenning på dette eller vil båter under klassing holde seg unna ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rexus Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Jeg har ikke funnet noen norsk godkjenning, men masse utenlandske. Og Redningsselskapet anbefaler visstnok produktet. Det er også mange veletablerte norske forhandlere (båtbutikker, sikkerhetsbutikker, brannsikringsbedrifter, forsikringsselskap m.m) som selger produktet. Kan ikke se at noen skriver at produktet bør brukes sammen med andre automatiske slukkesystemer. Så det gir meg vel en god magefølelse. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Har du en 6 liters diesel med turbo som går på 3000 omdr. så bruker den 27 m3 luft hvert minutt. Den hadde hikket to ganger. Og det hadde fortsatt å brenne. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 (redigert) motoren vil vel få pusteproblemer ganske fort om oksygenet uteblir og den suger inn røyk.. men hvis luftinntaket til motoren går utenfor motorrommet så vil jo fortsatt slokkemiddelet funke. kanskje smart om man kan fjernstenge luftinntakene til motorrommet i tilfelle brann. da vil jo brannen få en saktere utvikling, samt at motoren vil stanse. Redigert 30.Mars.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Det er en meget god tanke og kunne stenge av luftilgang til motorrom. 99,9% av alle fritidsbåter jeg har sett, så suger motoren luft fra selve motorromet som er meget godt ventilert. Jeg tror ikke de automatiske systemene hindrer mange totalhavarier. Ved brann vil etterhvert det automatiske systemet utløses og vil fjerne oksygenet en stund. Som regel har brannen da allerede holdt på en stund og fått satt seg. Med en gang det kommer ny oksygen til, vil brannen blusse opp på nytt, og nedtellingen til man må forlate båten er i gang. Jeg har mange ganger tenkt at det ville vært meget nyttig med en røykdetektor i motorromet med alarm i cockpit for og få et tidlig varsel, og med egeninnsats kunne få slukket brannen på et tidlig stadium før den får tak. Scenario: Alarmen går, og man kan forsiktig gløtte på lukene og F.eks pøse på med vann fra dekkspylingsslange eller med bøtter for og få bukt med selve varmekilden. En annen løsning kunne vært et sprinklerannlegg koblet på båtens trykkvannsystem som kan fjærnutløses. Uansett tror jeg en form for detektor ville gitt et mye tidligere varsel og større mulighet for bekjempelse når man er ombord. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mulligan Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Uansett tror jeg en form for detektor ville gitt et mye tidligere varsel og større mulighet for bekjempelse når man er ombord. Detektor er en betingelse. Skal du bruke en full flood brannbekjemping så er det forutsatt at motor er stoppet og at rommet er tettest mulig. Går motoren på fullt pådrag vil den kun fuske et par ganger og så er slukkemiddelet brukt opp. En motor bruker langt mer luft enn de fleste er klar over. Brannampuller i et maskinrom er falsk trygghet. Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 http://www.stansefabrikken.no/bonpet-slukkeampull/category524.html http://www.stansefabrikken.no/bonpet-slukkespray/category525.html Har akkurat montert en ampull i motorrommet, + en spray ved penteryen. Sitér dette innlegget Link to post
Rexus Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Det jeg synes er interessant med ampullen, er "mikrofilmen" som spres utover idet ampullen eksploderer og som skal stoppe/forhindre brann. Såvidt jeg skjønner, skjer dette uavhengig av luftgjennomstrømming i motorrommet. For jeg vil tro at oksygentilgang alltid vil være et problem, selv om motoren stoppes, da man typisk åpner luka ned til motorrommet underveis i et branntilløp for å sjekke ut situasjonen. Forøvrig ser jeg at mitt forsikringsselskap, Tryg, bare har krav om 2 "brannslukningsapparater" (2 fordi båten er over 10 m.). Ingen krav om automatisk slukkeanlegg i motorrommet. Det er jo kanskje litt svakt, men fint for meg. Per nå har jeg et utgått Halon-system i motorrommet (som skal suppleres med ampull og røykvarsler), en håndslukker og en skumsprayboks. Jeg vil tro at jeg da er innenfor kravene, men er ikke helt sikker på hva som ligger i "brannslukningsapparater". Kanskje jeg bør supplere med ytterligere en håndslukker for å være på den sikre siden (forsikringsmessig)? Jeg har mange ganger tenkt at det ville vært meget nyttig med en røykdetektor i motorromet med alarm i cockpit for og få et tidlig varsel, og med egeninnsats kunne få slukket brannen på et tidlig stadium før den får tak. Alarm i cockpit høres unektelig smart ut, for jeg er usikker på hvor godt jeg hører en 85dB nede i motorrommet når 2x200 HK-motorene går for fullt, og båten farer over bølgene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 En røykdetektor i maskinrommet vil ha null effekt så lenge motorene går. Det eneste som vil gjøre noen nytte vil være en termisk detektor med deteksjon av uvanlig temperaturstigning. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Vil det ikke ha noe og si hvor sensoren er plassert? Feks rett ved motorens luftinntak? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Luco Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Så en god løsning er denne plassert høyt i motor rommet? http://www.clasohlson.com/no/Anleggstermostat/Pr362072000 Koblet opp mot en alarm på for eksempel 10 grader over normal motor roms temperatur? Jeg bruker den samme rundt våt eksos røret så om jeg mister sjøvanns kjøling går alarmen... Billig forsikring... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Mulligan har ledelsen her trur eg. Vanlige røyksensorer vil ikkje virke under drift. I så fall er brannen sjølvforårsaket pga for lite luft til motor. For å komme litt data, så kan alle rekne ut sjølv kor stor luftutskifting de har i sitt motorrom. 1kg diesel trenger 12,4 kubikkmeter luft for å forbrenne riktig. 1kg diesel er 1,18liter. Bruker du 20 liter diesel i timen så har du på den timen brukt 16,9kg diesel, og 210 kubikkmeter luft. Dersom motorrommet i båten er ca 3 kubikk som feks i ein Summer Family 27 , så har du bytta ut all luft der 70 ganger i løpet av ein time. Det går altså under ein minutt å "tømme" motorrommet for luft. Om BonPet klarer slukke motoren tør eg ikkje uttale meg om. Kanskje inntil 100hk, men på 400hk som bruker 4 ganger meir luft en eksempelet over, då trur eg helst på litt hosting. Dersom den har så kjølende effekt skal du sjå at motoren vil ruse seg ? berre synser litt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.