Jump to content

Kjølevann forsvinner aq151a


Roger Digernes

Recommended Posts

Har ein Aq151a , som jeg har hatt ein del problemer med kjølinga på.

 

1.Forrige sommer hadde jeg problemer med at det kom saltvann inn i kjøleveska ( varmeveksleren) var da tett kjøler, kjølerøyr og oljekjøler,skiftet alle pakkninger renset med syre samt byttet eksosmanifoild da denne var tært på skilleveggen på eksos utblåsninga.

 

2. Heiv kjølevann over radiator lukket da den var varm,viste seg at vannpumpa slurte på reima så då byttet jeg pumpa, reima, termostat og impelleren så nå kjøler den som det skal.Men problemet er når motoren blir kald så er det tomt for kjølevann i varmevekksleren,har lennset bunnen i båten tomm for vann og det ligger ikke igjen noe vann fra varmeveksleren i bunnen på båten.Hvor tar da kjølevannet vei? har sjekket peilepinnen og ser fin ut.Har prøvd fleire dager nå så har sikkert fullgt på 20 liter til sammen uten og hatt motor i gang,men dagen etterpå er det tommt for kjøleveske:(

Kan det vere topp pakkningen som er gåen?

 

Lurer på om det er noen her inne som har hatt samme problemet?

 

Hadde vore supert om det hadde vore noen som kunne svart meg :)

Link to post
Share on other sites

Selve sjøvannskjøleren testet jeg berre med hageslange og tettet andre enden,men kanskje ikke dette er godt nokk? Nei ryker ikke noe kvitt som eg ser, men fyller opp ca 2 liter vann uten motoren er i gang ,dagen etterpå er vannet vekke ,kan det hende det renner ut vannintaket. Via impellerhuset? Si det ligger ikke i bunn på båt? Holder seg med vann når motor er i gang.det eg lurer på da om det er vannintaket (impeller vannet) som blander seg i lag med kjølevannet. Og da renner ut igjen sakkte når det er kaldt. Vurderer og sende inn kjøleren til radiatorservice

Link to post
Share on other sites

Hvis du trenger ny topp-pakning, så vil du normalt se at pluggen blir ren på den sylinderen hvor det lekker inn kjøleveske. Ta ut pluggene å se.

Tror nok varmeveksleren din er lekk, du sier før når alt var tett så kom det saltvan i kjøleveska. Nå som sjøvannet kommer seg ut i havet hvor det skal være, uten for mye motstand, pumpes nok kjøleveska de ut sammens med sjøvannet da det ikke er motstand dær.

Synes det skulle være rart hvis det på annen måte skulle være mulig å blande disse veskene? Er ikke helt sikker på systemet på 151, men mener å huske det er omtrent som på 145 og da er det nok radiatoren i varmeveksleren som lekker.

 

Skal det være zink på disse vekslerne tro?

Link to post
Share on other sites

Trykktest ferskvannsiden så ser du hvor vannet forsvinner,trykktester for bilradiator kan du bruke.Ligger båten på vannet vil du se at det bobler ved drevet dersom kjøjøleren er lekk,er det toppakningen (som er lite trolig) vil vannet forsvinne inn på syl ,ut med tennplugger drar på starteren vannet kommer ut plugghull.

Link to post
Share on other sites

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.volvopentashop.com%2FBjordalMadsen%2Fen-GB%2FDetails%2FPentaPartsCatalog%2F7744660_012%3Fpath%3DMarineGasolineEngines%252F7744660%252F7744660_26%252F7744660_012&h=ZAQFt3RuX

 

 

 

Fanntastiske priser dei opperere med haha :)

 

Ser ikkje ut som det er sink på disse . Tror ikke det er topp pakning nei, for tidlegere når den heiv sjøvann i ferskvannet så burde og toppen fått seg ein kraftige karamell skulle eg tro ....Men kan ta av pluggene for sikkerhets skyld. ser det er mangen andre som har problemer med kjølerene her og.Skal trykkteste det og sjå. men vannet renner ut igjen når motoren ikkje går og, vil da annta at det renner ut igjen på sjøvannsintaket ( vannet renner inn i sjøvanskjøleren og dertter ut igjen den letteste veien ) tror ikke det renner ut eksos veien , men får ta meg ein tur på biltema elle nåke og kjøpe ein trykk tester elle evt sette i eit gammelt lokk med ein nippel i... ringte radiator service i dag og eit par lapper ca kostet det og overhale kjøleren så det blir vel sikkert til det. Men alltid godt med tips :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...