Jump to content

Kan AGM batteri og vanlig batteri lades sammen?


sjonkel

Recommended Posts

1. Har en 100W solcelle m/Regulator koblet til 2 av Maritim sine vanlige 110A Maritime batterier. Kan Maritim sitt AGM batteri lades sammen med disse to vanlige batteriene? Vet at GEL batterier og vanlige batterier ikke kan lades sammen.

 

2. Er Maritim sine rimlige 110A maritime batterier vedlikeholdsfrie (dvs trenger ikke refill av væske)??

 

-Rolf

Link to post
Share on other sites

1. Har en 100W solcelle m/Regulator koblet til 2 av Maritim sine vanlige 110A Maritime batterier. Kan Maritim sitt AGM batteri lades sammen med disse to vanlige batteriene? Vet at GEL batterier og vanlige batterier ikke kan lades sammen.

 

2. Er Maritim sine rimlige 110A maritime batterier vedlikeholdsfrie (dvs trenger ikke refill av væske)??

 

Jeg har et spørsmål som går noe på det samme. :confused: Dynamoen gir ut 14,2v ladespenning. Jeg har et GEL-batteri kun til kjøleskapet og et vanlig bly/syre til lys og annet forbruk. (Startbatteriet lever sitt eget liv og det kan vi se bort fra) Denne batterikombinasjonen har jeg forstått er langt fra optimal. Når motoren går koples batteriene parallelt av et BEP-rele og lades da med samme spenning fra dynamoen. (Tror de færreste har to dynamoer og to separate spenningsregulatorer) Ved lang nok gangtid vil jeg anta at batterien på denne måten kan lades opp til kanskje 80% av kapasiteten, men for å få inn de siste 20% må vel batteriene lades med 14,4 og forskjellig adsorpsjonsfase. Når jeg har tilgang til landstrøm topplades batteriene hver for seg med den adsorpsjontiden som er angitt for GEL-batteriet (8t) og for bly/syre-batteriet (4t)for å få dem på topp. Er dette en brukbar måte å gjøre det på eller er det den store batteridødaren ?

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...