Jump to content

Dobbel motorinstallasjon på GH 11?


Mats-gh11

Recommended Posts

Hei! Nå nærmer sesongen seg med stormskritt, og oppussing av GH'en begynner å haste! Må reparere kjølen som lekker og omlakkere til 2 komponent. Men med tanke på at jeg nå er 16 år og har båtførerprøven har jeg tenkt litt på å sette på større motor. Har vurdert 30 hk, men er redd jeg ikke får solgt motoren jeg har for så veldig mye da den er omlakkert i uoriginal farge.

Så derfor lufter jeg en litt absurd idé, som går ut på å beholde motoren jeg har, og kjøpe en til og montere begge på hekken. Spørsmålet er om dette er mulig, vil avstanden mellom propellene bli for kort osv?

 

Takker for svar!

Link to post
Share on other sites

Så en 10 fots RIB med 2 yamaha 9,9 vmax motorer på finn for et år siden eller noe, den gikk 40 knop. så kan godt være det vil funke. men husk at to 15hk drikker myye mer enn en 30hk, og du må ha kontrollboks for 2 motorer... blir fort så dyrt at en 30hk blir en billigere og bedre løsning, uansett om du ikke får den prisen du vil ha for motoren du har nå.

Link to post
Share on other sites

tror jeg ville solgt motoren og kjøpt en større. Det hadde utvilsomt sett kult ut med en gh11 med dobbelinnstalasjon, men kostbart også. Tror du får greit betalt for motoren om den er i god stand. Da jeg var i 9,9 hk-markedet for 5-6 år siden var det vanskelig å få tak i brukt. ble solgt som regel i løpet av et par dager.

 

En annen utfordring kan være å finne en lik motor som den du har brukt også? ville blitt litt rart med en yamaha og en mercury på hekken :rolleyes:

 

Evt, kjøp en 30 hk, og se etter en til;) Da blir det morsomt;)

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar! Har vel igrunnen tenkt det samme; Drivstofforbruket blir høyt, og at det blir dyrere. Men må innrømme at det hadde vært hinsides fett å dra GH 11 med to 15 hk i plan! Lyden måtte jo ha blitt helt fantastisk når de etterhvert hadde begynt å synkronisere turtall, og ville nok fått ganske greit med kraft og rask akselerasjon. Har sett litt på Yamaha'en som er på finn nå, den er helt lik men er 2 år eldre. Hmm, da blir sluttsummen omtrent 10000 kr for motorene + utstyr (ca 15000 komplett), og en 30 hk koster vel noe slikt?

Link to post
Share on other sites

du er ikke den første med den tanken....:

 

(bildet tatt når jeg gikk forbi, kjenner ikke båten...)

 

 

 

P1000605.JPG

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

du er ikke den første med den tanken....:(bildet tatt når jeg gikk forbi, kjenner ikke båten...) P1000605.JPG

 

Den så jo hinsides kul ut! Ser ut som en GH 11 Deluxe med omlakkering lik som V11.

Må si jeg er fristet! Men vi får se!

Lurer på et par ting:

Hva kommer til å veie mest: 30 eller 2x9,9 (15)

Hva vil gå raskest?

Hvor store forskjeller blir det mellom forbruket jeg har med en 9,9 idag, sammenlignet med 2x15 eller 30 hk

og er det omfattende å montere? Må hekken bygges om?

Link to post
Share on other sites

1x30 vil være raskere enn 2x15 , mindre motstand fra 1 stamme enn fra 2.

 

Yamaha 9,9 2T veier vel ca 37kg , mens 30hk 3syl veier i overkant av 60 om jeg husker riktig.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

stammene var nå i lengste laget på den der.. burde ha vært kort stamme eller brakett/forhøyet akterspeil.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...