Euklid Startet 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2012 Godtfolk, Jeg har nylig kjøpt min første seilbåt, en Nordship 32 (finnes på Finn, for nysgjerrige sjeler). Båten har kun én lyte: den ligger i Moss, jeg bor i Stavanger. Jeg bekymrer meg litt for henteturen. Tidligere har jeg bare kjørt jolle/daycruiser, aldri særlig tyngre enn ett tonn og stort sett innaskjærs når været tilsier grilling og kroneis. Her har jeg fire ekstra tonn, en del lengdemeter og et seilbåtdrev å skulle venne meg til. Er det galskap å legge ut på en slik tur om jeg velger en langhelg med god værmelding og trekker mot havn om det blåser opp? Bruker hele påsken på vårpuss og å bli kjent med tekniske løsninger etc., og så håper jeg på å få til noen korte testturer før den skal over. Synes det er krøkkete å gjette på forhånd hvordan lærekurven blir. Blir selvsagt ikke alene i båten, men venneflokken mangler dessverre hardføre sjøulker med sekstant i baklomma og kronisk sjøbein. (Subsidiært: noen gode tips til selskaper som tar på seg slikt? Søkte litt rundt på forumet, og erfaringene ser ut til å være blandet blant de som setter båten på et skip, å leie mannskap høres fryktelig dyrt.) På forhånd takk for kloke tanker, formanende ord, spark bak, tips og vink! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 Du kan jo høyre om nokon her på Baatplassen kan tenke seg å vere med på turen. Eg gjorde det då eg henta båten frå Stavanger til Ørsta i 2009 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Framtia Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 Min forrige båt ble solgt til Stavanger sist vinter. Ny eier hadde med seg en kamerat og to mindreårige barn, og de gikk for motor/seilte omtrent non-stop i påsken. De hadde flatt vann og en nydelig tur. Bare pass på å ha god tid, og ikke legg opp til lengre dagsetapper enn at du har en god havn innen rekkevidde om været skulle bli utrivelig. Og skulle du få dårlig vær er det jo bare å legge båten i en havn på halvveien. Det er jo bare det siste stykket som normalt er en ordentlig utfordring. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
littmild Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 Selv hadde jeg sikkert tenkt at det kunne vært en fin tur å lære litt mere på, med diesel på tanken og totalmedlemskap i redningsselskapet hadde ikke jeg hatt tvil. Men det kommer jo an på hvordan du vurderer deg og vennegjengen. Som det blir nevnt, kan fort være du finner en her på baatplassen som vil være med deg, og får du med deg en med erfaring lærer du nok fortere selv også. Velkommen til baatplassen, og gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
free Svart 21.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 Enig med Framtia, dette er et av de flotteste kyststrekkene en kan ønske seg, en flott båttur rett å slett, så er det jo slik at en alltid må ta hensyn til vær og vind men det er antagelig den siste biten som er mest utfordrende, der er du kanskje og litt bedre kjent? aldri i verden om jeg hadde satt bort denne turen... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 21.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2012 Mange gode tanker her, takk for velkomsten! Tentativ konklusjon er vel at dette ikke er direkte uvettig om vi forbereder oss godt? Å be låneskipper kan sikkert være en glitrende idé, men det er litt vanskelig å på forhånd vite når jeg kan ta en langhelg fri, så logistikken blir kronglete. Men jeg kan jo legge ut en oppdatering når jeg har en dato, sjøvante sjeler er mer enn velkomne ombord! Kommer til å ha rikelig med tid, flust med diesel, et lager reservedeler, NSSR-medlemsskap og det meste annet. Har et veldig avslappet forhold til å ta dette i flere etapper, og det finnes jo mye fine gjestehavner underveis. Det er vel primært hoppet i størrelse jeg frykter – men litt ekstra vekt i kjølen skader neppe oppover Jærkysten ... Får tørrtrene finmanøvrering midtfjords så jeg ikke dundrer inn i en brygge. (Det er forresten Vestfold-kysten jeg har tøffet rundt i, områdene rundt Rogaland er ukjent territorium.) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Jeg tør ikke love at jeg har tid til å være med, men om du spør, når du vet når du skal hente den, kan det være at jeg har anledning. Sjekk hjemmesiden min, så får du flere opplysninger om meg. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
GeirT Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 (redigert) Turen fra Moss til Farsund går veldig greit, og stort sett innaskjærs. Det er kun noen få åpne strekk å krysse. Tjøme - Jofruland, Jomfruland - Risør, Risør-Lyngør. Så er det innaskjærs hele veien frem til Kvåsefjorden ved Kristiansand, men selv denne er ganske kort å krysse. Neste er å runde Lindesnes og så innaskjærs til Farsund. Fra Farsund går turen på utsiden av Lista. Hva du gjør er som ellers vær avhengig. Er været OK er et passende strekk opp til Egersund for så å ta siste strekket neste dag. Men skulle været bli verre kan du søke nødhavn på Borhaug på Lista eller i Kirkehavn på Hidra. Skulle gjerne tilbudt meg å være med på deler av turen, men kalenderen min er desverre overfylt mange ganger denne våren. Men vil du ha hjelp til valg av rute/seilingsled - kan jeg hjelpe. Geir Redigert 22.Mars.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
CSL Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Velkommen på forumet Er enig i det Geir T sier, og forbereder du deg godt mtp. på utstyr osv. så går dette helt fint. En gang må være den første Om du trenger mannskap så send en IM, så skal jeg se om jeg er ledig. Krever ikke annet enn transport dekket, det er en flott tur du har foran deg! Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Euklid Svart 22.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Du verden, her skorter det ikke på hjelpsomhet! Takk for tips om rute, Geir T. Har gått gjennom det på kartet, og det ser unektelig overkommelig ut. Ca. 300 sjømil totalt, så det skulle tilsi 50 timer effektiv seiling om været er noenlunde samarbeidsvillig (og er det ikke det holder jeg meg i havn). Håper båten er solid nok til at det veier litt opp for at havstrekkene er røffere enn jeg er vant med. :) (Men jeg har sett nok styrkeberegninger på nordsjøinstallasjoner til å skjønne at dette ikke er et område man spøker med!) Skal se om jeg ikke kan få lagt ut en detaljert rute her når det nærmer seg. Tusen takk til arkmarin og CSL for ekstremt sjenerøse tilbud – sender IM så fort jeg kan si noe som helst om datoer. Foreløbig vet jeg ikke engang når båtene som ligger foran i marinaen er klare til å sjøsettes. Hadde en liten periode der jeg først og fremst tenkte «hjelp, hva er det jeg har gjort?», men begynner å blir trygg nok på dette til at godfølelsen kommer nå. Dette blir en bra sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Først, gratulerer med en meget fin båt. Båt i klasse med eldre Najad og HR, men pønsket ut av hardcore regattaseilere. Nå vet jeg ikke når du har tenkt å dra, men når det lir litt på vil den anbefalte ruta bli noe frustrerende. Hvorfor det? Jo, fordi innaskjærs her i Vestfold med omegn blåser det alltid sønnavind når det lir litt utpå dagen. Er været OK ville jeg holdt meg mest mulig utaskjærs, eller blir det mye slag. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Helt enig med Mulligan. Hold deg utaskjærs så mye som mulig. Blir ikke store forskjellen med hensyn på manøvrering bortsett fra at det blir enklere. Skulle gjerne ha stilt opp, men kalenderen blir full inntil jeg ankommer Stavanger og Bergen noe senere. Påskeuken ligger vi i Egersund og stikker du innom gjestehavna tar vi oss en båtprat på tampen. Send IM om du skulle velge dette. God seilas Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
GeirT Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 (redigert) Tja, går du sydover og vinden blåser derfra får du den i fleisen ? Går du utaskjers blir det lettere om man skal seile (ikke motor) - men jeg oppfattet det slik at Euklid var temmelig uerfaring med både båt størrelse og seiling. Derfor anbefalte jeg størst mulig grad en innaskjærs rute. Var jeg ham ville jeg motor(seile) i starten og heise seil sånn pø-om-pø. Å gå rett utaskjærs uten erfaring vil være dumt. Men har han erfarent mannskap, så gjerne det. Geir Redigert 22.Mars.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Jawik Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 (redigert) Fra Moss til Færder for motor og gjøre seg kjent med båten (tidlig start ved nesten høyvann). Ferder (her ville jeg holdt godt sørover før jeg dreier) til Risør for seil med mange muligheter for å stikke inn til havn om det skulle røyne på med kunnskapene eller mørket ankommer. Nordshipen seiler jo bra og denne er godt utstyrt etter hva jeg så på Finn. Som han selv nevner er han ikke vant med denne størrelsen og da å velge innaskjærs ville jeg ikke anbefale. Da blir det bedre å velge åpent hav rundt seg til erfaringen kommer underveis. Risør til Stavanger og da noe ut fra land for å slippe unna landstrømmen som kan være plagsom nå på våren - om han ikke stikker innom Egersund for en båtprat med meg før jeg dra videre til Stavanger. Alternative havner er det jo mange av på disse to strekningene. Kan ikke se noen grunn til å forlenge turen høyst nødvendig med denne båten. Trygg som Arken. Og siden denne ikke har radar bør en følge med på dybden og kartene slik at en ikke kommer alt for langt inn mot grunt vann. Redigert 22.Mars.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Framtia Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Vel, det er noe med at det kan føles sikrere å ferdes langs kysten dersom en ikke er vant til åpne strekk. Da kan man lett søke havn og avvente silkeføre dersom man føler seg usikker. Jeg har selv mange ganger satt stor pris på å komme innaskjærs når sjøsyken herjer som verst. Men helt klart, er været dårlig er ofte sjøen krappere og faren for å kunne grunnstøte mye større enn utaskjærs. Hovedpoenget mitt er at dette er en helt grei tur, så lenge en unngår å dra i dårlig vær. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jawik Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 På strekningen er det jo ikke snakk om å slippe landet av syne. Fyrlykter og landkonturen har en stort sett hele tiden. Nydelig tur når være er med en. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Eureka Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Gratulerer med en meget pen båt. Og som du ser så er det mye god hjelp å hente her på Båtplassen. Ikke bare kan du få hjelp til hentetur, men det er mye og hente på kunnskaper. Det har jeg erfart mtp vordende kjøp og mange spørsmål. Jeg er selv i "kjøpe-seilbåt-modus", vel igrunn er vel avtalen om en konkret båt i boks, så jeg kjenner følelsen du har. Det så lenge ut som at det ble hentetur fra østlandet til Ålesund på meg, selv uten stor seilerfaring. Nå ser det jaggumeg ut til at det blir en hentetur på 2 nm i stedet for 560 nm. Det er god tradisjon for å publisere bilder og skildringer fra henteturer her på forumet, så det er sagt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 22.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Kan ikke se noen grunn til å forlenge turen høyst nødvendig med denne båten. Trygg som Arken. Betryggende ord! Båten er i veldig god stand og selger er sjeldent pertentlig, så det burde ikke stå på utstyret. Kommer også til å bruke hele påsken på å bli kjent med alt det tekniske samt vårpuss, håper det hjelper litt. (Så Egersund i påsken blir for optimistisk, dessverre ...) Jeg ser poenget med innaskjærs vs. midtfjords-diskusjonen, men er usikker på hvilken side jeg lander. Geir har rett i sin antagelse om at jeg ser for meg jerngenoa det første stykket. Tipper jeg blir mo nok i knærne også uten å skulle holde styr på flagrende seil og skiftende vindretninger. På den annen side er det ikke aktuelt å gjøre denne turen (uten erfarent mannskap) med mindre været er fint, og da tåler vi litt avstand til land. Får går i tenkeboksen. Igjen, takk for ekstremt god hjelp og velvilje! Turen skal behørig dokumenteres. Har vært og kikket på diverse båthavner i dag – får vi vær som i dag skal dette la seg gjøre: Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 med diesel på tanken og totalmedlemskap i redningsselskapet hadde ikke jeg hatt tvil. Grmmff... Nå er det vel det ordet "Totalmedlemskap" i redningsselskapet litt missvisende etterhvert. Man er liksom Totalmedlem, eller ikke medlem i det heletatt. Beklager... det var OT. Så til saken. Drit i at båten veier mer enn du er vant med. En seilbåt med fungerende motor og ror er noe du kommer til å fikse enkelt om du har erfaring med båtliv fra før. Det som er med seilbåter, er at du har en alternativ fremdrift med store laken om du heller vil det. Det trenger du ikke tenke på når det gjelder henteturen om du ikke vil og forholdene ligger godt tilrette. En annen ting med seilbåter er at de har en "dings" som stikker ut under båten, så du må være mer obs på dybdeforhold der du ferdes. Legger du opp en plan med stopp i trygge havner i god tid før du er skrubbsulten og utslitt, skal det mye til at dette blir annet enn en kosetur. Seilbåter oppfører seg mye stødigere i sjøen enn båter du har frest rundt i før, men ikke ta unødvendig sjanser med kulingvarsler, så går det som en drøm. Bon Vojage RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
arkmarin Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 I og med du ikke har så mye erfaring med navigering, så ville jeg gått utaskjærs. Er det bra vær, så er ikke det problem i det hele tatt. Uansett har du deler av strekningen som du er nødt til å gå utaskjærs. Legg opp rute på papirkart ved å tegne inn kursene, samt å skriv kursen på kartet. Tegn inn alternativer, i tilfellet været blir dårlig, slik at om du ønsker å gå inn til havn er kursen ferdig satt i kartet. Du kan da meget lettvint endre planer, om været blir dårlig, og du slipper å bruke tid på å finne ut hvilken lei du bør gå. Det samme bør gjøres på elektroniske kart, om du vil bruke det. Da skifter du bare over til den ruta som går inn til havn, om det blir for tøft. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mulligan Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 (tidlig start ved nesten høyvann) ????? 15 cm? Ellers, hold på vestsiden av fjorden. Der er fremherskende strømretning sørover. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Husk å ta masse bilder på turen og legg ut en miniblogg her Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Jawik Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 ????? 15 cm? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
MajorAndy Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Mit eneste råd ville være det samme som i fjellet: Husk: Det er ingen skam at snu. Sejl ind hvis du begynder at føle dig utryg. Blive ikke fanget at det, amerikanerne kalder "get-there-itis" - en besættelse af at komme frem på trods af at vejret begynder at blive lidt for dårligt. Ellers rigtig god tur! Og ja, en blog med billeder er altid god læsning for os båd-hungrende! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 De fleste- meg inklusive - ser ut til å mene at dette er innafor det som er forsvarlig, og det kommer helt sikkert til å bli en super tur. Bekymringen for manøvrering av uvant stor skute får man ikke gjort noe med. Det blir en læringskurve, enten turen er på 5 minutter eller 14 dager. Men kan ikke se for meg at det blir noe problem under gange, hverken i innaskjærs led eller utaskjærs. Og i havn handler det bare om å ta det sakte og pent, så går det bra. Vær forutseende og ikke manøvrere inn i situasjoner en ikke kommer ut av. Når det gjelder vær og uvær, det skal temmelig mye til før det er tryggere å søke inn til land, spesielt m. pålandsvind. Men når sjøsyken herjer og man mister trua så blir det likevel ofte det man velger. Mitt tips blir derfor å legge opp ruta slik at du til enhver tid vet hvor du skal gå om du ønsker å søke ly, så slipper du å lure på det midt oppi alle armer og bein når det blåser opp. Kan lett ende opp med noen feil valg når man er litt stressa. Gjør nødvendige forberedelser for å unngå mann over bord. Sikkerhetsline osv. Alle må gjøre seg kjent med MOB-funksjon på plotter, og prosedyre for hva man skal gjøre. Dette fins det mange meninger om, og mye lesestoff, men pri 1. er å ikke miste vedkommende av syne, det betyr at å stanse opp og helst få vendt 180gr kommer foran alt annet, som å berge seil, starte motor osv. Desto dårligere sikt og lavere temp i vannet, jo viktigere er dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.