Euklid Svart 24.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Igjen, takk for strømmen av gode råd. Gjennomgang av sikkerhetsopplegget slik quantumduck foreslår skal definitivt høyt på agendaen – i grunnen ingen dum idé å ha mann over bord-øvelse og det hele før avreise. Flere ruter lagt klare i kartplotter og på papirkart burde også gi en bra trygghetsfølelse. Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 25.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2012 Hei Tok tilsvarende tur i fjor der vi hentet ein Colin Archer for ein kollega i Larvik hjem til Stavanger. Ruten vår var utaskjers med unntak av Blindleia som vi ville ha med oss. Vi drog fra Larvik 0200 natt til ein fredag og kjørte 3 skift @ 3 timer med 9 personer. Var hjemme i Stavanger søndags formiddag. Var ein veldig fin tur Skal legge til at vi på kvart av dei 3 lagene var minst ein som er meget godt båtvandt, men hadde også med personer med mindre erfaring. Om det passer seg slik, kan eg være med eg også for å ta denne fine turen ein gang til. Send ein IM når du veit meir, så tar vi det derfra Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Allan E Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Si ifra når det passer best så kan jeg bli med en ettermiddag-kveld ned til Langesund. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Vi kjørte Tananger (Stavanger) til Lista forrige helg, og det gikk veldig greit. Var veldig spent på hvordan Jærens rev og Lista fyr skulle være, da det var nevnt at det kunne oppstå endel "rotesjø". Vi var veldig heldige med været og hadde en fin tur hele veien. 1-2 meter dønninger, litt rotete ved bøya på Jærens rev men helt greit. Lange dønninger. Det samme så vi da vi kom opptil Lista fyr. Vi var godt av land og jeg skjønte hva "rotesjø" betydde. Det var ikke allverdens bevgelse da det ikke var mer enn 3-4 sekundmeter vind, men merket at bølgene kommer litt fra alle kanter. Jeg kan nok tenke meg at det kan bli litt slitsomt om været er hardere. Det nevnes at 10 sekundmeter vind er grense for komfortseilas, men tror ikke det er noen nevneverdig fare ved noen sekundmeter mer. Her har jeg ingen praktisk erfaring, men seilbåter er robuste saker og tar sjøen en del bedre enn motorbåt. Om man er på tur, så er sikkert dette en fin seilstrekning, men du er sannsynligvis mer innstilt på en transport etappe, og da er det en kjedelig kyst.... og lang, før du kommer til Tananger. Været kan endre seg, så finn et vindu med 2-3 dager fredelig vær, samt sjekk været som har vært i forkant av turen. Det kan være noe gammel sjø etter tidligere vind, men bølgene er gjerne rolige og lange selv om de kan ha litt høyde. Gratulerer med ny båt, og ønsker dere en fin, trygg og fredelig tur. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Det må da være hundrevis pensjonister som mer en gjerne tar en slik tur. Ta kontakt med din nærmeste seilforening så ordner det sikkert seg. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Det må da være hundrevis pensjonister som mer en gjerne tar en slik tur. Ta kontakt med din nærmeste seilforening så ordner det sikkert seg. Jeg er en av de du nevner. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
avmønstret5 Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Haha..en typisk gammel skøytehistorie..er forresten godt kjent i Stord og Bømlo-området. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 9.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Påsken har vært tilbragt blant med malingsruller og teakolje; en liten oppdatering er på sin plass. Tok over båten i begynnelsen av påsken, har hatt (nok) en grundig gjennomgang av alt som er, uten å ha ramlet over noen store negative overraskelser. «En båteiers liv er en fest» heter det hos Øystein Sunde; vet ikke helt om det var min følelse når jeg kostet snø av badeplattformen ... ... men når vi dagen etter krysset Oslofjorden i paddeflat sjø var det lite å klage på: Nordshipen er snart klar for sjøsetting, eneste hindring er horden av båter som ligger foran. (Edit: når jeg tenker meg om er det båtselgeren som ifølge Sunde har slikt et festlig liv. Hukommelsen begynner å svikte på mine eldre dager – jeg fyller snart 26, må vite.) Redigert 9.April.2012 av Euklid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Hvordan går det med denne tråden? Har det blitt noen seiltur ennå? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Ting har tatt tid, lang tid. Båten ble satt på vannet en måned senere enn planlagt, innen den tid hadde jeg ikke tid til å seile den over selv. Men i alle forsinkelsene lå det en fordel: før det ble noen langtur på båten brukte jeg et par gode helgeturer på å bli kjent med båten. Båten er nå på vei vestover, ligger nå med feber i Lillesand -- som vanlig (og forventet) er det ikke skuta som stopper fremdrift. Inntrykket så langt er svært positivt. Bestemte oss for å snu i en kuling syd for Hvasser for noen dager tilbake; noen meter høye krappe bølger imot gjorde videre ferd mot Jomfruland ubehagelig. Båten hadde det brillefint, men det handler litt om trygghetsfølelsen for oss ombord. Dagen etter var det fremdeles godt med bølger, men denne gangen roligere dønninger. Vinden var stadig rett imot, så gikk vi for motor hele veien til Kragerø, autopiloten holdt kontroll bedre enn noen av oss klarte; bare å sette seg til med bok og gitar. Kikket fra tid til annen ut på noen meter høye bølger, tenke svarte f*** og holdt meg fast, men båten danser rolig vals i bølgene. Det har blitt mye Volvo-kjøring nedover så langt, med vinden midt imot det meste av veien og begrenset lyst til å krysse. De gangene det har vært vind til det har båten igjen vist sine kvaliteter: selv i lite vind kun seilende med delvis innrullet genoa og omtrentlig trim gjør den lett 5-6 knop. Til å begynne med synes jeg som forventet at båten var ekkelt svær i havn. Den føles for så vidt fremdeles stor, men så god styring som jeg har på denne har jeg aldri opplevd på noen annen båt. I innseilinga til Kragerø satt jeg motoren i fri et par minutter før vi kom inn i gjestehavna, hadde god føling på roret helt inn i båsen uten å røre motoren. Jeg er stadig alt annet enn erfaren på havnemanøvrering, men det kommer seg stadig. Har fremdeles en måneds tid med ferie igjen, innen den tid burde det begynne å sitte. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Noen bilder er på sin plass. På vei fra Lillesand til Farsund kom vi ut for en voldsomt tett tåke -- samme dag og område som ble beskrevet i tråden om forsvarligheten av 30 knops kjøring i tett tåke. Nå var ikke faren overhengende for at vi skulle suse rundt i 30 knop, men selv etter å ha sakket ned mot 3-4 knop i det tetteste området følte jeg dette var nokså ubehagelig. Heiste den største radarreflektoren båten er oppsatt med, flekket på lanterner og fant frem tåkelur for forskriftsmessig signalisering. Skuta er ikke opsatt med AIS, men med nett og rett app på iPaden sjekket jeg regelmessig omgivelsene, hele veien uten at skumle farkoster skulle befinne seg i nærheten. Kun et par minutter etter at jeg klarerte området forut dukket dette slepet opp på skremmende kort avstand: Forsvaret har seg kanskje ikke med AIS-sender hysj-hysj-oppdrag; vi får tro de var oppsatt med radarer nok til å ha oppdaget oss forlengst. Skulle helst vært i havn i dette været, men når vi først var der ute håper og tror jeg at det å ligge på en fast, forutsigbar kurs med lav fart, radarreflektor oppe, ivrig utkikk og tåkelur i bruk gjorde begivenheten litt mindre hasardiøs. Hadde tid til litt mer enn bare en hentetur, så etter ankomst i Stavanger stakk vi nordover mot Hardangerfjorden. Her går vi innover for motor -- en av mange vindstille dager: Har siden den gang montert lazy-bagen; etter å ha kavet rundt på dekk med sikkerhetsline for å få pakket seilet noenlunde pent er det en befrielse å se perfekt pakking etter å bare ha sluppet fallet. Jeg får aldri nok av Hardangerfjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 (redigert) En ypperlig middag gikk føyken sammen med det indre glasset i den fjonge gasskomfyren. Var visstnok en periode med dårlig herding på glasset i noen ENO-komfyrer; har fått rask og god hjelp fra importør, så dette skal ordne seg. Selv om det ser ut som om glasset har eksplodert er det som skjer egentlig implosjon, altså er det ingen stor sprengkraft i glassbitene som har ramlet utover. Likevel ikke hyggelig å stå en meter fra glass på ville veier uten andre klær enn badeshorts. Flåten er utvidet med en billig jolle fra XXL, får tro den gjør jobben en stund. Knapt noe slagskip egnet til stor sjø eller store mengder last, men for å plaske litt rundt på noen småturer duger den fint hittil. Solnedgang i Jondal, Hardangerfjorden. Trodde gjesteplasser på utsiden av ytterste pir skulle være problematisk med ferja som stadig gikk inn og ut, men det var i grunnen rolig og fint. Fortøyd i Tananger etter endt tur -- her med nevnte lazy bag montert. Litt småproblemer har det vært, som en må forvente med ukjent båt. I tillegg til nevnte trøbbel med startmotor røk stoppwiren på en av de siste dagene. For så vidt greiere å lunte inn til motorrommet for å stoppe djevelskapen enn å ligge blant gnistregn for å få den i gang, men ingen ideel løsning på sikt. Ny wire er tredd på plass, gjenstår bare at jeg får tenkt ut en egnet montering av ytterrøret på motorsiden (ny wire lik den gamle lot seg selvsagt ikke skaffe ...). Autopiloten oppførte seg litt merkelig en ettermiddag, for så å styre eksemplarisk, frem til den begikk harakiri rett utenfor Askøy på vei sydover. Etter å ha googlet litt ser det bare ut til at dette er ei reim som må byttes, ingen voldsom dramatikk. Det elektriske i båten funker fint (et lass av batterier, svær lader og noenlunde moderne standard på det meste), men jeg synes det virker uoversiktlig. Her blir det nok totalutskiftning til mer moderne bryterpaneler i løpet av høsten. En ankervinsj forut skal også på plass, sammen med et Rocna-anker og så mye kjetting det er forsvarlig å dra på. Forpiggen skal få ribbebunn under madrassen, kan også tenke meg en varmtvannstank som også går på 220V for komfort med landstrøm (nå har jeg kun varmtvann etter å ha kjørt motoren). Redigert 30.Juli.2012 av Euklid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Herligt med billeder og et "facit" på denne tråd. Tak for det og igen tillykke med båden. Det virker som om du har den helt rette indstilling og holdning til bådlivet, så det kommer til at blive fint :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jeff Cooper Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Kul tråd og gøy at det gick bra! Varmtvannsbereder skal du absolut skaffe deg. Førhøjer følelsen i båten i mengder Mvh Jeff Cooper Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Forresten, en illustrerende tilleggshistorie: en av hovedutfordringene jeg var bekymret for før turen var størrelsen på skuta i trange havner. Det har for så vidt vært en og annen utfordring underveis (takk til deg som så frykten i hvitøyet mitt på vei inn til Lillesand og geleidet meg inn!). Da jeg la til på plassen i siste bildet over var det relativt fullt på brygga helt innerst, og det skulle litt til for å skvise inn såpass mye båt. Det så tydelig ut til at et par tilskuere på brygga gjorde seg klare til å ringe RS, filme begivenheten og selge alle aksjer i forsikringsselskaper, her måtte det smelle i både brygger og båter, antageligvis med grunnstøting som bonus. Vi skled rett inn, matrosen steg i land og det var tilløp til måping på land. Herlig følelse. Moralen: å legge til på stadig nye steder nærmest daglig i alle mulige rare vind- og strømforhold er ekstremt effektiv trening. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (takk til deg som så frykten i hvitøyet mitt på vei inn til Lillesand og geleidet meg inn!). Er det ikke supert? Jeg har også fått mang en hjelpende hånd i havn når jeg har seilt alene i sommer, det gjør det hele både hyggeligere og enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 .... Moralen: å legge til på stadig nye steder nærmest daglig i alle mulige rare vind- og strømforhold er ekstremt effektiv trening. Dette var en meget hyggelig tråd å lese seg gjennom! Det er kjekt å se hvordan råd og vink fra erfarne båtfolk diskuteres, sorteres og omsettes i praktisk seilas. Og som jeg ofte pleier å si på kursene våre: "Ingen har hittil lært seg å svømme ved å lese en bok og ingen har lært seg å sykle ved å lese i en bok . . . . !" Det var en ekstra glede for meg å se at noen av de beste rådgiverne i tråden er kjente karer fra D5L og D5LA hos oss i Baatskolen POSEIDON. Med den interessen og holdningen som du viser ser jeg for meg at du ville ha svært mye igjen for å være med en vinter, blant annet på praksisturer og nattseilas med skoleskipet POSEIDON II. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.