Jump to content

Støy og vibrasjoner, ny kontra gammel 6 hk


EiSvIn

Recommended Posts

Hei godtfolk. Vi vurderer en litt større motor på jolla, først og fremst for å få gir slik at den blir lettere å bruke. Har en liten 3 hk i dag, av den typen som må snus for å bakke. Tungvint. Tanken er en 5 eller 6 hk.

 

Men skal man gå får en ny 4-takt eller en gammel 2-takt. Jeg har blitt fortalt at ensylinderede 4-taktere som er så små rister og hopper mer enn en gammel 2 takter. Det er mer fres og penere gange i en gammel 2-takter. Men stemmer dette? Det har vel vært en eller annen form for utvikling på dette markedet også?

 

Hva slags erfaringer har dere med små nye 4-taktere?

Link to post
Share on other sites

Er det med små motorer som med store, at forskjellen er størst på tomgangshastighet?

 

En jolle ser jeg for meg ofte går med litt turtall, og at forskjellen da ikke blir så stor?

 

Har en 5 hk tohatsu fra rundt 1970 på hytta. Levd et hardt liv på stadt. Den går som en klokke og bråker ikke så ekstremt mye.. Driftsikkert!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

hadde en 6hk johnson 2cyl 2takt i flere år. når kjølevannet en dag sto ut midt i blokka ble den kassert...kjøpte en 4hk 1cyl 4t yamaha. største drittmaskinen jeg noengang har eiet. den ristet og hadde en tung trøttendes lyd. motor var ny og propell var tilpasset askeladd jolla mi. den hadde tendens til å stoppe på tomgang spes når den skulle gå på tomgang under trekking av garn teiner etc. satte man tomgangen opp så ble giringa unødvendig hard.forhandleren fikk ikke has på disse nykkene,spes trøttendes med motor som stopper på tomgang rett før man skal bakke opp før brygga.solgte dritten billig med alle opplysningene om problemene.det som er helt sikkert er at små 1cyl 4t motorer rister betydelig mere enn 1cyl 2taktere. skal du ha lite støy og vibr så kjøp motor som har 2cyl om det er 4t eller 2t.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er ikke forskjellen på støy så veldig stor på disse motorene egentlig, på tomgang er det nok kanskje det, men med litt turtall så er den liten. Disse små bråker jo ikke så veldig heller uansett.

 

Selv hadde jeg gått for 2 takt, og grunnen til det er: mindre og billigere vedlikehold, litt mer futt enn 4 takt og vekt (skiller vel ikke så mye på det lenger egentlig).

 

Min erfaring med 4 taktere er at forgasserne ryker etterhvert om man ikke er nøye med og tomkjøre de for bensin når man setter de fra seg over litt tid, da eirer de innvendig, ut fra det jeg har sett er det kun Honda sine 4 taktere dette ikke skjer med av en eller annen grunn. Dette er jo en relativt dyr ting og bytte, så skulle jeg kjøpt 4 takt hadde det i tilfelle vært en sprett ny fra butikk.

 

4 takteren bruker nok kanskje litt mindre bensin enn en 2 takter, men med disse små motorene så blir det jo ikke noen voldsom kostnad i bensinutgifter uansett.

 

Har vært borti de som kjører scand baltic med noe svært drifstoffslukende maskineri, men når de skal ha motor til slepejolla, da er plutselig drivstoff utgiftene noe de tenker på. Helt logikken i det har ikke jeg hel forstått enda :P Men det er kanskje en grunn til at de har råd til å kjøre med den store båten :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...