EiSvIn Startet 21.Mars.2012 Del på Facebook Startet 21.Mars.2012 Hei godtfolk. Vi vurderer en litt større motor på jolla, først og fremst for å få gir slik at den blir lettere å bruke. Har en liten 3 hk i dag, av den typen som må snus for å bakke. Tungvint. Tanken er en 5 eller 6 hk. Men skal man gå får en ny 4-takt eller en gammel 2-takt. Jeg har blitt fortalt at ensylinderede 4-taktere som er så små rister og hopper mer enn en gammel 2 takter. Det er mer fres og penere gange i en gammel 2-takter. Men stemmer dette? Det har vel vært en eller annen form for utvikling på dette markedet også? Hva slags erfaringer har dere med små nye 4-taktere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsstraalheim Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Enda bedre, en tosylindra gammel totakter. Hadde en som het "fisherman" ett eller annet, tror det var Johnson eller Evinrude. Gikk silkemykt ifht ensylindra som rister og bråker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Heram Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Har selv en 6hk Yamaha 2takt, veldig fin gange og bra fres i den! Kjenner ett par som har hatt Suzuki's 6 hk 4 takt, de virker noe slappere og det har vært litt tull med de i forbindelse med bensinpumpa... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Er det med små motorer som med store, at forskjellen er størst på tomgangshastighet? En jolle ser jeg for meg ofte går med litt turtall, og at forskjellen da ikke blir så stor? Har en 5 hk tohatsu fra rundt 1970 på hytta. Levd et hardt liv på stadt. Den går som en klokke og bråker ikke så ekstremt mye.. Driftsikkert! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
olitjelta Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 (redigert) mariner/mercury 6 hk 4 takt. fantastisk driftsikker motor som bruker "ingenting" bensin. Rister litt, men den er av upperste kvalitet. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=33796892 Redigert 22.Mars.2012 av olitjelta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfb Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Jeg kjøpte også en sånn mercury 6 hk 4 takt i sommer til lettbåten. Går veldig rolig, men er nok litt mindre tak i dem en en 2 takter ja. Ikke så veldig stor forskjell fra den vi skiftet fra, en Mariner 4 hk 2 takt - men den går MYE roligere!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
waroo Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Jeg kjøpte en helt ny tohatsu 6hk ensyl. 4 takt i fjor høst. har brukt den en del. Ingen problem med støy eller risting fra den .... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
s-e-h Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 hadde en 6hk johnson 2cyl 2takt i flere år. når kjølevannet en dag sto ut midt i blokka ble den kassert...kjøpte en 4hk 1cyl 4t yamaha. største drittmaskinen jeg noengang har eiet. den ristet og hadde en tung trøttendes lyd. motor var ny og propell var tilpasset askeladd jolla mi. den hadde tendens til å stoppe på tomgang spes når den skulle gå på tomgang under trekking av garn teiner etc. satte man tomgangen opp så ble giringa unødvendig hard.forhandleren fikk ikke has på disse nykkene,spes trøttendes med motor som stopper på tomgang rett før man skal bakke opp før brygga.solgte dritten billig med alle opplysningene om problemene.det som er helt sikkert er at små 1cyl 4t motorer rister betydelig mere enn 1cyl 2taktere. skal du ha lite støy og vibr så kjøp motor som har 2cyl om det er 4t eller 2t. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BowFreak84 Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Etter min mening er ikke forskjellen på støy så veldig stor på disse motorene egentlig, på tomgang er det nok kanskje det, men med litt turtall så er den liten. Disse små bråker jo ikke så veldig heller uansett. Selv hadde jeg gått for 2 takt, og grunnen til det er: mindre og billigere vedlikehold, litt mer futt enn 4 takt og vekt (skiller vel ikke så mye på det lenger egentlig). Min erfaring med 4 taktere er at forgasserne ryker etterhvert om man ikke er nøye med og tomkjøre de for bensin når man setter de fra seg over litt tid, da eirer de innvendig, ut fra det jeg har sett er det kun Honda sine 4 taktere dette ikke skjer med av en eller annen grunn. Dette er jo en relativt dyr ting og bytte, så skulle jeg kjøpt 4 takt hadde det i tilfelle vært en sprett ny fra butikk. 4 takteren bruker nok kanskje litt mindre bensin enn en 2 takter, men med disse små motorene så blir det jo ikke noen voldsom kostnad i bensinutgifter uansett. Har vært borti de som kjører scand baltic med noe svært drifstoffslukende maskineri, men når de skal ha motor til slepejolla, da er plutselig drivstoff utgiftene noe de tenker på. Helt logikken i det har ikke jeg hel forstått enda :P Men det er kanskje en grunn til at de har råd til å kjøre med den store båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.