Jump to content

Hva har du kastet i sjøen? :)


jensemann2

Recommended Posts

Vippte en gang en kamerat overbord fra en gammel trebåt jeg hadde tidligere. Vi hadde vært en gjeng på McDonalds i Stavanger og han kasta drikkebegeret på sjøen da han var ferdig med det. Hadde bossbøtte lett tilgjengelig ombord, så jeg tok tak i ene foten hans og løftet til slik at han (galant) datt over rekka. Han fikk klar beskjed om at han ikke fikk komme ombord igjen før han tok med seg drikkebegeret opp igjen :giggle: Liker ikke at det kastes boss fra min båt, har alltid plass nok til slikt ombord.

 

Ellers har det gått noen braketter og slikt i jern der det er dypt og godt, men aldri løsemidler eller annet miljøskadelig. Ser ikke helt hensikten med å skade naturen rundt oss.

Link to post
Share on other sites

Har jeg med meg folk i båt, har de en lei tendens til å pælme ølflaskene over bord. Blir ganske irritert, påpeker at hva om en rib i 50 knop treffer denne. Snur og ber de om å plukke den opp. :headbang:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Kjenner til mye stål i form av gamle ovner og motorer som er lagt ut som iler. Det rekner eg som problemfritt. Kunstige rev det :thumbsup:

 

Angående batterier så er det ikkje meir bly i de en det som tapes i sluker i mellom kvart batteribytte. Så det må andre grunner til vel. Eg tenkte syre var det skadelige?

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sommeren 2006, da jeg var på ferie, kastet jeg et helt nytt bruce-anker og 50 meter med blytau på sjøen gitt.

 

Året etter, sommeren 2007, var vi tilfeldigvis i samme område. Tenkte jeg fikk rydde opp etter meg fra året før, så jeg tok jolla ut med fiskestang og sluk. Og etter en 5-6 forsøk fikk jeg napp. Gleden var stor da mitt blytau kom til syne, og straks etter bruceankeret. Endelig god samvittighet igjen.... :giggle:

 

Utover det har jeg ikke kastet så mye på sjøen. Jeg benytter helst søppeldunker på land :yesnod:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en Marex Suncruiser 27 og skulle kose meg med fiske ved Bergholmen. Det var første ankringa med denne båten og å fram til en rolig time ved fiskesnøre. Dreggen ble sluppet ut. Det romlet i kjettingen og med ett ble det helt rolig der akter. Kjettingen var ikke festet til skroget.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle lempe ut varmtvannsberederen fra båten til utriggeren, for å få den på land og kastes. Jeg hadde fått satt ned enden på den på utriggeren, da det kom en ferge. :confused: Jeg maktet ikke å holde dunken, som var svintung, så den gikk i sjøen. Var sikkert mye kobber i den, men det gror fortsatt. :headbang:

Nå lever den sitt eget liv på 31 meters dyp. :fishing:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Har jeg med meg folk i båt, har de en lei tendens til å pælme ølflaskene over bord. Blir ganske irritert,

Irritert ? Du skal bli fly forbanna !!!

Ølflasker som driver iland på strender og knuser er ikke godt for små nakne barneføtter, eller voksne for den del.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kastet ting på sjøen det skal jeg love dere. For noen år siden gikk det en 2 år gml 4 hk mercury jolle motor av jolla uten for slemmestad ellers så har jeg kastet noen presskanner og sluker fastnøkler solbriller capser og en helt ny olabukse +++ ja jeg er nok et miljøsvin ja,beklager dette. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Kaster så lite som mulig på sjøen, men har noen mobiltelefoner og litt verktøy liggende på dypet.

Vet at spesielt i øyene omkring her så dumpes så å si alt som synker, i sundet hvor jeg har fortøyning ligger det gressklippere, sykkler, påhengsmotorer, hvitevarer osv...

En som skulle dykke å sjekke fortøyninga mi i fjord fikk sjokk da han så hva som lå strødd rundt inne i bukta.

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post
Share on other sites

Jeg har dykket litt og sett litt av hvert som ligger der nede, og kvier meg for å kaste ting på sjøen. Noen muttere og skruer har det sikkert blitt, men ellers bruker jeg for det meste søppelkassa.

 

Jeg "ofret" et par RayBan Wayfarer I solbriller som jeg likte veldig godt, til Neptun for noen år siden. En veps satte seg mitt på det ene brilleglasset, og jeg så bare en diger gul og svart greie som kikket på meg med brodd og ondskapsfulle svarte øyne. Knallet til vepsen/solbrillene før jeg fikk tenkt meg om, og der forsvant de uti havet. Jeg så de landet, og vurderte et kort øyeblikk å hoppe etter, men noe sa meg at jeg ikke kunne være sikker på å rekke å sette båten i frigir, og dermed risikere å sende familien på egenhånd avgårde, med meg liggende i vannet... Avgjørelsen ble bokstavelig talt tatt på 0,25 sekunder.

Link to post
Share on other sites

En Volvo terrengvogn.

(dette var i Forsvaret, hvor ellers?) :flag:

 

Ja i forsvaret kastes det så mangt på sjøen. Gikk det ikke med en Leopard stridsvogn også for noen år siden? Eller var det kanskje i et innlandsvann? Blir vel ikke på sjøen det da eller?

 

Dette var forøvrig en tragisk ulykke der to soldater omkom. Håper virkelig at forsvaret har lært av dette. Skal vel ganske så tykk is til for å bære en 42 tonn tung stridsvogn.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring var fra første halvdel av 80-tallet, og da var det en del ting som var "greit" som nok ikke hadde passert i dag. Løytnanten som beordret seilasen fikk seg en strekk og en skikkelig "hårføner" etter å ha skrevet T/S på en terrengvogn, men beholdt jobben. I dag hadde vi vel snakket sivil rettssak, selv om det ikke var snakk om personskade den gang.

 

Stridsvognulykken du refererer til ligger i langt nærere fortid. Trist at det skal så mye til for å lære.

Redigert av Strekkfisken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...