Jump to content

Archambault 40RC - Erfaringer?


bjoris

Recommended Posts

Denne A 40RC kom nylig for salg, det er ikke mange av denne typen i Norge, fant 3 på seiling.org. For meg virker den utrolig spennende som kombinasjonsbåt, regatta/tur.

 

Merk at jeg skriver regatta først for det er jo først og fremst en regatta båt, som kan brukes til tur. Hansen vi har i dag er jo omvendt, men higen etter mer fart og være først i feltet er jo stor samtidig ser jeg at 1,43 er ett saftig tall å seile opp til og selvsagt er det jo mye av de investeringene vi har gjort i Hansen nå som en ikke får tilbake pengene for så det sitter langt inne med ett bytte. Rederinnen er nok heller ikke klar for en slik båt, men den andre stemmen i hode mitt sier at en lever bare en gang så hvorfor ikke:)

 

Drømmen om en Dehler 41 til +2 mill er jo ikke realiserbar, dessverre!

 

Det blir nok med drømmen dette, men noen som har noe fornuftig å si om båttypen og gjerne også den spesifikke båten?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt denne spesifikke båten én gang, og jeg skriver brukt fordi det var dessverre kun for motor (Horten-Oslo). Hva man skal med mer turkomfort enn dette, enten man er familie på tur eller ivrige entusiaster vet ikke jeg...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Tipper den er på nivå med vår 350 innvendig, men det holder bra for en familie på 4 det. Det supre er at den har 2 akterlugarer mot f.eks Pogo 1250 som bare har en (ja, så koster den 2,5 mill også:).

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vi seilte en slik i australia på hamilton island, uka besto mer av mekking enn seiling. blokker røk ut av dekk, mast osv. den seiler heller ikke opp lystallet sitt på noen måte, som er ganske vanlig for gennaker båter. hele båten virket bare billig og har ikke noe possitivt å si.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med Arcambilt er at de er veldig stive å bærer seil godt. Derfor seiler de best når det blåser litt. Jeg vil tro at båten egner seg bedre utenfor Oslofjorden der det ofte er litt mere vind. Vet at Arme Riddere fikk laget et "Fathead" storseil som skulle øke potensialet men ble "straffet" på dette i div måleregler.

 

At gennakerbåter ikke hevder seg i LYS kan nok være riktig spesielt på typiske turbåter. Men jeg tror det største problemet med mange som seiler med gennaker, er at de seiler slik som de ville ha gjort med spinnaker.

Link to post
Share on other sites

Hehe, spørs om mor hadde godkjent innredningen i Solo, men det ser sykt gøy ut!

 

Lettere med tilgivelse enn tillatelse? :rolleyes:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jeg syns jo 40RC til 1,2 mill virket rimelig, men kanskje det ikke er noe bra båt da.

 

Nå har mor sagt klart i fra at dette er bare å glemme og timingen blir jo helt feil også når jeg nettopp har fått to nye seil til den båten jeg har. Etter test av det nye Boding storeilet i går ser jeg at det uansett går mot en spennende sesong i Hansen også, vi har jo et behangelig LYS på 1,20 som vi egentlig har seilt greit opp til når vi gjør tingene riktig og dette seilet MÅ jo være mye bedre, det så rett snygt ut syns jeg:)

 

First 40,7 er jo en flott båt, men 10 år gml båt er for gamelt for meg. Jeg vil helst ikke ha eldre båt enn 10 år

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...