Jump to content

Skifte olje på hekkaggregat?


Fjordsol

Recommended Posts

Som brukernamnet sier så er vi nye i båtverden. Prøver å lære hvordan ting fungerer og nå er tiden kommet for å skifte olje på hekkaggregatet. Båten står nå i vinteropplag, å tenkte å få dette gjort i løpet av uken.

 

Hekkaggregatet er Mercruiser alfa one, generasjon 2.

 

Hvilken olje skal jeg bruke?

Og hva type verktøy trenger jeg?

(har forstått at jeg må ha en slags oljepumpe for å få dette til)

 

Hvor får jeg tak i det uten at det koster skjorta?

 

 

Håper noen snille sjeler her inne kan forklare meg litt rundt dette

Takk for svar ;-)

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt dette drevet. Bruk mercruiser sin gearolje til formålet, koster noen kroner, men det er store påkjenninger i ett drev og hørt om flere historier der det skal spares en hundrelapp eller to på oljen, så ender det med havari eller unødig stor slitasje. Drevet rommer forholdsvis lite olje, så dette bør ikke være så stort tema uansett mener jeg.

 

Du trenger en pumpe som fåes kjøpt samme sted som mercruiseroljen, denne kan brukes om igjen og om igjen og koster vel ett par 100 kroner. Denne pumpen passer på oljeflasken slik at en lett pumper oljen inn gjennom bunnplugg i drevet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...