Jump to content

Eksosbelg faller av på Bravo drev - vanlig problem - Liming?


Yankee

Recommended Posts

Det er ett kjent problem på Bravodrevene at eksosbelgene har en tendens til å "smokke" av i ene enden når en tilter opp drevet. Dette skjer vel mest når drevet har stått lenge nede slik at belgen har mistet litt av spensten.

 

Regner med at dette er en av de tingene som skulle bli løst med spesial lim til belgene? Var det i 2006 at mercruiser begynte med dette?

 

Spørsmålet mitt er: Skal lim brukes også på eksosbelgen, og hvordan?

Link to post
Share on other sites

Lim skal brukes, viktigest er det å lime knutebelgen inn mot båten der man har slangklemme. Når jeg byttet belger i fjor måtte jeg bruke skrujern for å få de av etter at slangeklemmen var fjernet. Du kan godt lime eksosbelgen om det er mer igjen på tuben, jeg fikk limt to drev med en tube.

Link to post
Share on other sites

Er vel på nyere modeller de er gått over til disse gummismokkene, men får man noen som passer til eldre modeller også? I så fall hvor?

 

Har nå montert eksosbelgene igjen. Fant anvisning i verkstedhåndbok av nyere dato. Puss med fint slipepapir på metallstussene, vask med tynner, legg på tynt lag med lim både på flens og inne i belg. Vent 20 - 30 minutt slik at limet er tørket, sku på belgen og skru til klemme. Limet er deretter herdet etter ca. 15 minutt.

 

Fant ingenting om at det skulle limes på knutebelgen.... Er vel liten sjangs for at den sklig av siden der er spor som den klemmes inn i, men kan vel ikke gjøre noe skade å gjøre det. Men det må jo bare være i enden mot transom at det kan være vits i det, i andre enden er jo klemflens.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...