Yankee Startet 23.Mars.2012 Del på Facebook Startet 23.Mars.2012 Det er ett kjent problem på Bravodrevene at eksosbelgene har en tendens til å "smokke" av i ene enden når en tilter opp drevet. Dette skjer vel mest når drevet har stått lenge nede slik at belgen har mistet litt av spensten. Regner med at dette er en av de tingene som skulle bli løst med spesial lim til belgene? Var det i 2006 at mercruiser begynte med dette? Spørsmålet mitt er: Skal lim brukes også på eksosbelgen, og hvordan? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Lim skal brukes, viktigest er det å lime knutebelgen inn mot båten der man har slangklemme. Når jeg byttet belger i fjor måtte jeg bruke skrujern for å få de av etter at slangeklemmen var fjernet. Du kan godt lime eksosbelgen om det er mer igjen på tuben, jeg fikk limt to drev med en tube. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Eksos Må i 80% av tilfellene limes for ikke å slippe. Det enkleste er å ikke kjøre med belg,kun en slik liten "slange/rør" stubb. Men kan jo gi lyd og eksos når drev er tiltet.... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 26.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 Er vel på nyere modeller de er gått over til disse gummismokkene, men får man noen som passer til eldre modeller også? I så fall hvor? Har nå montert eksosbelgene igjen. Fant anvisning i verkstedhåndbok av nyere dato. Puss med fint slipepapir på metallstussene, vask med tynner, legg på tynt lag med lim både på flens og inne i belg. Vent 20 - 30 minutt slik at limet er tørket, sku på belgen og skru til klemme. Limet er deretter herdet etter ca. 15 minutt. Fant ingenting om at det skulle limes på knutebelgen.... Er vel liten sjangs for at den sklig av siden der er spor som den klemmes inn i, men kan vel ikke gjøre noe skade å gjøre det. Men det må jo bare være i enden mot transom at det kan være vits i det, i andre enden er jo klemflens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 26.Mars.2012 Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 Det er nå knutebelgen som er viktig spør du meg, i eksosbelgen er det jo vann fra før. Jeg limte belgen med engang, limet tørker på svært kort tid, ett minutt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.