Jump to content

Noen tips for å fylle VP DP-E drev med ny olje?


jsw

Recommended Posts

Jeg skal sette ut til uken :-)

Har tappet drevet for olje, og forsøker å fylle ny for første gang. Problemet er at påfyllingshullet er så lite samt at når jeg fyller så går det bare nedpå noen milliliter før oljen bobler opp av hullet og jeg må vente. Har holdt på en halv time og fått ned 2-3 desiliter ved hjelp av liten trakt påmontert en stump plastslange..

Noen lure tips og triks??

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Fyller du fra toppen? Det er strengt forbudt!!!! :eek:

 

Må fylles gjennom tappehullet. Jeg har diger trukkluftsbeholder fyllt med olje,men du kan gjøre samme jobben med ei slik "Biltema eller Maritim håndpumpe" for drev/UV-hus.

 

Kjøp ei slik pumpe,fasser på de fleste 1L kanner.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Eneste de gjore var å tilte opp drevet først så hullet lå vannrett. Helte nedpå og ristet på drevet for å få ut luft.

Ha Ha Ha det skulle jeg ha sett He He He. Makan........ Joda sikkert en smart måte å fylle 2.5-3L olje på det... He He!!! Nå måtte jeg jammen le gitt,ikke for å være slem eller ekkel,men dette hørtes jammen lettvint ut :flag_sw: . Måtte holde på i flere dager da eller? for å få ut all luft og få rett nivå?

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Ha Ha Ha det skulle jeg ha sett He He He. Makan........ Joda sikkert en smart måte å fylle 2.5-3L olje på det... He He!!! Nå måtte jeg jammen le gitt,ikke for å være slem eller ekkel,men dette hørtes jammen lettvint ut :flag_sw: . Måtte holde på i flere dager da eller? for å få ut all luft og få rett nivå?

En god latter forlenger livet, sies det, så da var det hyggelig å bidra til en lang alderdom. Nei, det tok bare noen få minutter.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv gjort dette på DPH og det er riktig som det sies, det tar bare noen minutter.

 

Instruksjonsboken sier at drevet skal tiltes til 35, fyll på olje, tilt ned og opp igjen for å få ut luft, evt etterfyll. I tillegg rikslet jeg litt frem og tilbake for å være sikker på at all luft var ute.

 

Har ikke gjort dette på andre drev, men trodde det var en grunn for at det heter påfyllingshull.

Link to post
Share on other sites

Skjønner dette ikke er helt rett fram. Har i mellomtiden fått på 1,1 liter - det tok ca 1,5 timer med tynn slange og drevet rett opp og ned... Var ikke klar over dette med luft kontra rett nivå, har rett og slett ikke lest nok :-(, men her kommer det fram hva jeg må gjøre. Ikke minst løsningen til Terje som jeg også må prøve :-)

Takker for innspill :yesnod:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg varmer opp oljen til 30 grader omtrentlig.

Så pumper jeg olja inn i drevet med denne,

 

http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Pumpe-for-giroljeskift-25776/

 

inn i tappe hullet med peilepinnen tatt bort for utlufting. Gjengene på fylle stussen på BT pumpa passer på DP-E drevet. Du pumper olja inn på 5 min.

Link to post
Share on other sites

Dette er rimelig rett frem.

 

Begynn med å skru ut peilepinnen på toppen, tilt drevet litt opp, skru ut tappepluggen i bunn og tapp drevet helt, det tar litt tid. Dersom det er vann i oljen må sannsynligvis drevet pakkes om, og det bør i det minste skylles gjennom med litt white spirit.

 

Sett inn tappepluggen i bunnen med NY o-ring, tilt drevet helt opp, ta ut påfyllingspluggen bak dekselet og fyll på nøyaktig 2.2 liter med GL5 olje.

Jeg bruker en liten spesiell trakt som passer i hullet, og det tar normalt bare noen minutter å få på 2.2 liter med olje, sakte men sikkert.

Sett inn påfyllingspluggen med NY o-ring og stram til rundt 35NM.

 

Tilt drevet helt ned, la det stå noen minutter, og sjekk oljenivået med peilepinnen, fyll nå på resterende for å få nivået riktig i hullet til peilepinnen, og bruk NY o-ring til peilepinnen når den settes på plass.

Link to post
Share on other sites

Ha Ha Ha det skulle jeg ha sett He He He. Makan........ Joda sikkert en smart måte å fylle 2.5-3L olje på det... He He!!! Nå måtte jeg jammen le gitt,ikke for å være slem eller ekkel,men dette hørtes jammen lettvint ut :flag_sw: . Måtte holde på i flere dager da eller? for å få ut all luft og få rett nivå?

 

 

Jaha? ka som var så veldig morsomt med dette? trur ikkje du veit heilt hva eit DPH og DP-E drev er, på DPH skal du fylle på i fra toppen og her er det STORT hull som du fyller opp på ca 4-5 minutter(5,5 liter olje). så hvor morsomt det var veit ikkje eg. All luften går ut når du tilte drevet opp til påfyllingen er vannrett, også tørner du på proppellasklingen,eller rister, evt tilter opp og ned drevet eit par ganger. så er det vbare å skru på pluggen igjen.

 

På DP-E drev er det vell det mest normale å bruke håndpumoe til UV hus, Ta ut avtappingspluggen, skru på håndpumpen, skru ut peilepinnen og skru ut lufteskruen(eller påfyllings punkte som noen meiner at der er) når oljen kommer ut dette hullet setter du inn igjen luftepluggen og kontrollere oljenivået, man må vanligvis ta 1-2 pump ekstra. når det først kommer litt på peilepinnen vent noen minutter og kontroller igjen, då har det mest sansynlig komt opp på max(eller over) Minner om at 280 290 DP-E og DP-G drev skal stå vannrett når du fyller dei opp, dei skal ikkje tiltes opp sånn som DPH/DPR drevene;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Da er jeg i mål med påfyllingen. Liten oppgave, men "tuvlete" uten kunnskap.

Oljepåfyllingen ble utført med Pumpe for giroljeskift fra Biltema (super sak til kr 39,90!) som foreslått, da gikk det hele på noen minutter.

Takk igjen for engasjementet!

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Fyller du fra toppen? Det er strengt forbudt!!!! :eek:

 

Må fylles gjennom tappehullet. Jeg har diger trukkluftsbeholder fyllt med olje,men du kan gjøre samme jobben med ei slik "Biltema eller Maritim håndpumpe" for drev/UV-hus.

 

På DP-E drev er det vell det mest normale å bruke håndpumoe til UV hus, Ta ut avtappingspluggen, skru på håndpumpen, skru ut peilepinnen og skru ut lufteskruen(eller påfyllings punkte som noen meiner at der er) når oljen kommer ut dette hullet setter du inn igjen luftepluggen og kontrollere oljenivået, man må vanligvis ta 1-2 pump ekstra. når det først kommer litt på peilepinnen vent noen minutter og kontroller igjen, då har det mest sansynlig komt opp på max(eller over) Minner om at 280 290 DP-E og DP-G drev skal stå vannrett når du fyller dei opp, dei skal ikkje tiltes opp sånn som DPH/DPR drevene;)

 

 

Vet man ikke svaret, så kan det kanskje være greit å la være å svare?

 

Man fyller ikke et DP-E drev fra bunnen av opp, men gjennom påfyllingspluggen som er bak dekselet, og det skal fylles på 2.2 liter olje, og toppes av gjennom hullet til peilepinnen.

Drevet SKAL være tiltet helt opp ved påfylling, og det hele er normalt rimelig rett frem og står godt forklart i servicemanualen.

Er normalt ikke noe problem, og påfyllingshullet er stort nok til at den oljen som skal på er i boks i løpet av et par minutter, med mindre man prøver å fylle hele drevet gjennom hullet til peilepinnen?

 

dpe_olje.jpg

Link to post
Share on other sites

Jaha? ka som var så veldig morsomt med dette? trur ikkje du veit heilt hva eit DPH og DP-E drev er, på DPH skal du fylle på i fra toppen og her er det STORT hull som du fyller opp på ca 4-5 minutter(5,5 liter olje). så hvor morsomt det var veit ikkje eg.

 

 

Det som er morsomt er at det "store" hullet på TOPPEN av drevet ikke er så veldig stort i mine øyne......

 

Så jeg har gjort feil på DP-H/E drevene i 2-3 år jeg da kanskje?Har bestandig tappet olje av drevene etter konservering på høst for deretter ta drevene av båt og sette dem i hyller.

 

Da jeg har fyllt olje(vannrett i stativ) har jeg har jeg skrudd ut peile pinnen på toppen og skruen til det store hullet som ikke er på toppen av drevet for deretter fylle fra bunnen til det kommer ut av det store hullet(som fortsatt ikke er på toppen av drevet),montert skruen til det store hullet og sprutet litt til for at det kommer på peilepinnen som sitter på det jeg mener er toppen av drevet.

 

Rart at olja har rett niva både på våren og på høsten etter endt sesong?

 

Nei,da skal jeg montere drevet før jeg fyller olje,eller fylle mens drevet sitter på båt før jeg tar det av heretter

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Alle drev kan fylles fra bunnen, poenget er selvfølgelig å unngå luftlommer.

Enkelte drev fylles fra bunnen, enkelte drev har egen påfylling som kan brukes i stedet, og trenger ikke fylles fra bunnen av med mindre man er spesielt begeistret for merarbeid.

Enkelte drev som fylles fra bunnen av har også en skrue lenger opp på drevet, som normalt kun er til lufting, men jeg har sett enkelte "handymen" som tror at luftingen er påfyllingen, og fyller på olje til det er "fullt", og bare har fått på halvparten av det som skal være, noe som i resulterer i helt sort olje og sammensveisede gear i løpet av kun kort tid (og en stor verksted regning).

 

Spørsmålet var om et DP-E drev, og dette har egen påfylling, og er ikke konstruert på en slik måte at luftlommer generelt sett er noe problem, derfor er det helt idioti å si at man MÅ fylle dette drevet fra bunnen, da det er feil, drevet kan helt fint fylles gjennom oljepåfyllingen som er til nettopp det å fylle olje, og ikke er en lufteskrue, slik det er på enkelte andre drev.

 

Stort sett så gjør man det riktig hvis man følger manualen til det drevet man arbeider med, og ikke blander inn hva som er mulig og riktig på andre modeller og fabrikanter, da oljetyper, metoder for fylling, og stort sett det meste kan være annerledes på en annen modell, og et DP-H drev som normalt sitter bak en D4/D6 motor er ikke i nærheten av å være et eldre DP-E drev.

 

Så lenge man er sikker på at det ikke er luftlommer og man har fått på omtrent den anbefalte mengden olje for drevet, og nivået på peilepinnen (hvis drevet har det) er riktig, så er ting stort sett i boks, og på Volvo AQ serien, DP-E / SP-E osv. så trenger man ikke bekymre seg særlig for luftlommer ettersom drevene er konstruert slik at det bare er å fylle på riktig mengde med olje, og sjekke pinnen for eventuell etterfylling av noen dråper.

Det kan være litt plundrete å få på olje på de drevene, men en slik liten pumpe eller en trakt som passer fungerer fint, selv kjøpte jeg en trakt fra VP for mange år siden til AQ drev som passer akkurat, har merker for riktig menge slik at man fyller bare trakten med olje til streken, og lar det stå til oljen er inne i drevet, tilter drevet ned, sjekker pinnen, og tut & kjør!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...