Jump to content

Råd og tips til rep av skade på kjølen


PiperBill

Recommended Posts

Jeg har et gammel, lit dårlig reparert skade i kjølen på båten min (Bever 740 fra 1987)som jeg må gjøre noe med. I følge verkstedet så er det såpass ”stygg” at det kan går ca. 20 timer med støpearbeid og motoren må tas ut, osv. Det kan går en god del av båtsessongen før det blir ferdig. Også snakker vi om minst kr 25,000,- for å få det gjort ordentlig.Jeg har ikke råd til det nå men jeg har tenkt å lappe på det slik at vi kommer gjennom denne sommeren og så for jobben gjort til høsten/vinter.

 

Jeg har lite erfaring med glassfiber-reparasjon men håper å kunne få noen tips her på forumet samt finne fram til div websider eller Youtube video. Jeg drar ned til båten i morgen få å se på og tar noen bilder.

 

Et spørsmål som jeg kan begynne med. De som evt. kommer til å reparere skroget sa at glassfiberen rundt skaden hadde trukket til seg diesel og det var dermed umulig å få ny glassfiber til å feste seg. Jeg har aldri hørt om noe lignende. En av mine forrige båter hadde faktisk en dieseltank som var hjemmesnekret, støpt i glassfiber. Jeg ser riktignok sett bunnstoffet rundt skadeområdet ser våt ut og det kan godt værer olje.

 

Kan glassfiberplater trekker til seg deiselolje? Er det mulig å vaske det bort og hva bruker man til det? Det er ikke en såkalt ”sandwich” konstruksjon.

 

Beklager lit gebrokkent språk.. But I’ll do the very best I can

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Og igjen er det litt vanskelig å svare uten bilde. Dersom du tenker deg en midlertidig rep. slik at båten drar seg gjennom denne sesongen, er det vel bare å slipe skaden og godt inn på det området som ikke er skadet. Jo grovere slipepapir/rasp du bruker, desto bedre feste får du. Så kan du vaske med aceton, før du laminerer med noen lag glassfiber/plast, og slutter med toppcoat.

 

Biltema har noen slipeskiver av stål med "diamantklumper" som er meget velegnet til glassfiber.

 

Vanlig glassfiber-laminat lekker ofte som en kipe, det er derfor viktig med toppcoat for å tette. Ved skader som lager sprekker i malingen og inn i laminatet, vil det derfor ofte oppstå lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...