Jump to content

Klargjøre fabrikkny Hobby 445 med 25 HK Suzuki - hva må gjøres?


exclusive445

Recommended Posts

Hei!

 

 

Jeg er splitter ny på forumet, og blir splitter ny som båteier da jeg henter min første båt noensinne på søndag. En Hobby 445 Exclusive 15 fots skjærgårdsjeep med 25 HK Suzuki 4-takter og båthenger.

 

Veldig fornøyd med valget.

 

Lurer bare på hva jeg må gjøre med båten før den legges på vannet, og ikke minst HVORDAN jeg gjør disse tingene. Kan noen ta seg bryet med å lage en smørbrødliste til meg?

 

Jeg vet at jeg må mattslipe skroget under vannlinjen (denne får jeg markert ferdig på båten ved levering), ha på primer, og ha på bunnstoff. Bruker jeg vanlig pussemaskin (sånn man pusser vegger med), og vanlig sandpapir, evt da grovkornet eller finkornet? Feller jeg ikke bør gå i ? Hvor lang tid må det gå fra den er primet til jeg bunnsmører? Bør jeg bruke selvpolerende bunnstoff? Båten skal i saltvann. Må jeg behandle motor/propell med noe stoff?

 

på forhånd tusen takk! Er som sagt, grønn...

 

 

Link to post
Share on other sites

Mattslipe med eksentersliper og 100 korning papir. Vask rent. Smør på primer minst 2 strøk.

Så kommer bunnstoff. Et tips her er å legge et lag med en farve du IKKE vil ha.

Legg så på selvpolerende bunnstoff av ønsket farge. Slik ser du når du trenger mer bunnstoff, fordi det er slitt ned.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

takk for svar faxen! men hva er en eksentersliper? jeg har en pussemaskin som jeg har brukt til å pusse vegger inne ved oppussing i huset. den har et rundt blad som jeg legger sandpapir oppå. kan denne brukes?hvor lenge må det gå fra jeg har vasket med aceton til jeg kan slipe? og hvor lenge må det gå fra jeg har vasket til jeg kan smøre på primer?

Link to post
Share on other sites

Takk taunus, da lærte jeg enda en ting. Hvilket bunnstoff vil du da anbefale?

 

Og ser på biltemas primer at det skal ta 14 dager fra priming til sjøsetting! wææ! Jeg er som ny båteier litt utolmodig etter å få båten på vannet!

 

Finnes det en primer som ikke trenger halve sommeren på å tørke?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ofte brukt Jotun Racing. Dette er et hardt bunnstoff som har virket greit til mitt bruk.

Bunnstoff har jeg inntrykk av at mange sjøsetter dagen etter stoffing.

Jeg vet at når vi stoffer båter på jobb, bruker vi Hempel sine produkter. Da blir en 31 fots båt slipt ned med rundell, primet 2 strøk, og to strøk bunnstoff. på en kveld. ca 8 timer. Det er klart at temperatur er heelt avgjørende her. Vi jobber i slik at man begynner på samme sted hver gang, og følger samme løype rundt båten. Da får hvert lag maximal tørketid av det vi har til rådighet.

Etter hver runde blir det en kopp kaffe.

Link to post
Share on other sites

Følgene ville jeg gjort. Først mattslipet,men vær forsiktig og ikke slip hardt . Vasket med aceton. smurt på. 2 lag primer. lagt et lag med hvit hardt bunnstoff. Og tilslutt et lag med selvpolerende i ønsket farge. selv bruker jeg seajet produkter som jeg er veldig fornoyd med

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Draco aq140: og hvor lenge ville du latt det gå fra du var ferdig med dette til båten ble sjøsatt? Det er for tiden opp mot 18 varmegrader i skyggen på dagtid her, og ned mot 0 på natterstid.

 

Viser seg at jeg har en Borsch PEX 12 AE. Kan den brukes?

 

Vil også takke for et glimrende forum med glimrende brukere! Her lærer jeg masse hver gang jeg er innlogget!

Redigert av exclusive445 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har selvpolerende bunnstoff på min og den brukes bare til bading og vannsport.. Mye mindre jobb å rengjøre på høsten. Det farver av ja.. Men hvor ofte svømmer du under båten da? Hehe.. Og det er veldig lett å få av om du får litt på hånda eller foten..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Viser seg at jeg har en Borsch PEX 12 AE. Kan den brukes?

 

Ja.

 

Det farver av ja..

 

Har også selvpolerende bunnstoff og bruker båten til vannsport, har aldri(inntil det ble nevnt her) tenkt over at jeg har blitt litt blå avogtil, men det er kanskje annerledes for "fiffen" her.. :cheers_wine:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Hvis man baserer bruken av båten på at den skal opp på henger hver gang bør man vel bruke hardt bunnstoff, men hvis det kun er ut på våren og opp på høsten så kan man gjerne bruke selvpolerende, i allefall fungerer det meget greit for meg. Bruker Hempel hvit, og det fungerer bra!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har altid hatt båten på henger i mangel på båtplass, så det går an det også med selvpolerende;) må bare ikke Lene deg intill og gni deg i bunnstoffet. Men jeg har hatt noen blå flekker her og der ja, men vi har heldigvis vaskemaskin vi da;) aldri plagdes med det, i løpet av Ca 5-6 år med hengerbåt.. Rullene på Hengeren blir blå da, men det plager ikke meg veldig... Står båten bare på henger trenger man vell strengt tatt ikke bunnstoff?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...