nordan family 27 Startet 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2012 En volvo tamd 41 a stoppet brått. Hendelsesforløpet var flere timer i god cruisingspeed, og etter å ha sakket farten og omdreiningene stoppet den ene motoren brått. Helt død. Lar seg kinne, men starter ikke. Noen tips? Dieselfiltre skal sjekkes i morgen, men er det noen andre tips? Båten er ny for eier, og dette skjer på hente-turen. Er det noe typiske ting på denne motoren som bør sjekkes først? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Tror jeg ville konsentrert feilsøkningen rundt stopp-solenoiden i første omgang! Det kan være den ikke stenger ordentlig. Forsøk å gi den et par stoppsignaler og prøv å start igjen ! Om jeg ikke husker feil, så er det en elektronisk solenoid integrert på HP-pumpen !? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frittalande Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 kan vere stoppsoleniden som har slått inn. overledning i td. tenningslås/elsentral. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
nordan family 27 Svart 23.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Ok. Kapteinen sier han vet hvordan han skal forsøke seg på stoppsolenoiden, så da får vi teste den. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Det er en mulighet. Jeg ville sjekket om det i det hele tatt kommer diesel fram til dysene. Skru løs et rør og se om det kommer diesel når en kjører motoren på starteren. Defekt/dårlig fødepumpe er en annen mulighet. Det kan også værer luft i systemet. Jeg har hatt en omtrent tilsvarende stopp på en annen type motor. Da gikk det greit så lenge en hadde turtall, men når en sakket av ble det for mye luft i forhold til diesel. Og da ble det bråstopp. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Det klikker i alle fall i solenoiden med samme lyd som på den andre motoren. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Dysesjekk blir first thing in the morning sammen med filterkontroll Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Har dere tanket diesel rett før stoppen? Synes jeg leste noe om tanking her istad ....?.. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Som andre anbefaler: Stoppsolenoid sjekkes ut, kan ha "hengt seg opp" - er du riktig uheldig er det dieselpumpen som har tatt ferie eller "tidlig-pensjon". Det skal ikke mer til en en liten dråpe vann til før den ryker, men dette er worst case ...... (Har du fyllt diesel på lite brukte bunkerssteder er det ekstra risiko for dårlig diesel / vann) .. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
nordan family 27 Svart 23.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Det ble tanket i Farsund, men stoppet skjedde mlag fire timer senere inn til Grimstad. E liten utfordring med at det suges og leveres ujevnt til tankene, derav en full og en slunken tank. I og for seg ikke dramatisk, og det ser ut til ikke å være overfullt på den ene tanken heller, så jeg tror ikke det er årsaken. Men vi bør vel stenge litt på sammenkoblingene og fylle opp den slunkne tanken igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Hvis du skal trimme tankene er det best å kjøre all returen til den slunkne tanken hvis det er mulighet for det. Da forstyrres ikke tilførselen til motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Jeg har vært borti at stoppsolenoiden ikke slo inn på en Yanmar. Hvordan er dette på VP når motoren ikke starter? Hvordan løses dette? Kan være greit å vite om vi kommer bort like problemer en gang tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Mye dritt i forfiltre Men det kommer diesel ved dysene, har sjekket to stk nå. Andre tips? Hvordan kan vi helt sikkert utelukke stoppsolenoiden? Fordi det kommer diesel? Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Stoppsolenoiden kutter dieseltilførselen slik at motoren stopper.Dersom det kommer diesel ved dysene er stoppsolenoiden mest sannsynlig iorden. Sitér dette innlegget Link to post
frolar Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Prøv ved full gass og åpne og stenge ett og ett dyserør på dysene menst dere drar den på starteren da skal det pulsere med diesel Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Jeg har vært borti at stoppsolenoiden ikke slo inn på en Yanmar. Hvordan er dette på VP når motoren ikke starter? Jeg vet ikke hvordan det er på nyere VP motorer, men på 41 så er stoppsolenoiden normalt åpen, den stenger når man vrir nøkkelen til stopp. Det som skjer da, er at solenoiden blir tilført strøm, og da lukker den. Den slipper så snart nøkkelen blir ført til 0. Holder du ikke nøkkelen lenge nok i stopp-posisjon fortsetter motoren å gå. Mange motorer har omvendt system av dette, dvs at så lenge tenningen er på, er solenoiden åpen. Skru av tenningen, solenoiden mister strømmen, den stenger og motoren stopper. Mye dritt i forfiltre Men det kommer diesel ved dysene, har sjekket to stk nå. Ser det ut som om det er "futt" i strålen som kommer på dysene? Tror jeg ville sjekket alle sammen. Kommer det diesel der, med skikkelig stråle, bør motoren komme....Er det ikke antydning til tenning når dere kinner motoren heller? Det eneste jeg reagerte på i går, var at det ble nevnt at den ene tanken var nesten tom. Er dere sikre på at den ikke var helt tom? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Åpnet et ventildeksel. Det ser ikke ut vil at ventilene beveger... Noe billige tips eller råd? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Tanken er langt fra tom, så det det at den har vært sljevnt nivå kommer nok av at alle krysskoblibger på suging og retur har vært åpne. Registeret? Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 hvor er diesel pumpa kobla på 41 motoren tro?Den går jo på registeret,så kommer det ikke diesel så kan jo det hvere en forklaring.Men er det kjede,reim på disse da?trodde det var underliggende kam med støtstenger...Ta av ventil dekslet over evt reim\kjede hvis det er det,se hvordan det ligger ann der. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
GeirFrode Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Åpnet et ventildeksel. Det ser ikke ut vil at ventilene beveger... Oj da. Det høres ikke bra ut. Er dere sikre? Da spørs det om det er på tide å sjekke registeret. Problemer med at ventilene ikke åpner har jeg aldri hatt. Om det finnes noen kaffetriks der, vet jeg ikke. Eller om det er å gå den tunge veien og skru av dekselet i front for å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
frolar Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Det er seperat system på diesel systemet en tank til hver motor, men du kan kjøre begge på samme tank i krise tilfelle. Visst ikke ventilene går må vel kamaksel være knekt, da er det vel ingen kompresjon i motoren når dere tørner den Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Er nok tannhjulsoverføring,underliggende kam og støtstenger. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 beveger ikke ventilene seg kan det være noe med ett tannhjul eller kammen.Har vel tannhjulsoverføring og støtstenger denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Verstedhåndboken ligger i dokumentarkivet. En ser hvordan dette henger sammen i den. Spørs om det kan være noe med et tannhjul i registeret, ja. Hvis så er tilfelle, er dette litt mere omfattende enn bare å lufte systemet. Dere bør kanskje vurdere å gå videre for en motor. Været er jo strålende, og en kommer et stykke selv om farten bare blir en 5-6 knop også. Har ikke oversikten over avstanden dere skal gå. Men utnytter dere dagene, kommer dere ganske langt allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Kapteinens bror bor i området og har noen kontakter her nede, så nå er planen å la båten ligge og få hjelp lokalt. Så det skjer nok ikke så mye mer i dag enn evt å flytte båten til annen brygge. Men den ligger jo greit der den ligger nå også Jeg er ikke "sikker" på noen ting, men kapteinen er relativt sikker, og jeg må innrømme at det var vanskelig å se bevegelse, ja. Men dette Trenger vel ikke å bli for omfattende, og kan vel muligens også fixes med motoren i. Men noen timer blir det nok selv av fagkyndig. Kunne vært verre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.