Jump to content

Vp tamd41A stoppet brått


nordan family 27

Recommended Posts

En volvo tamd 41 a stoppet brått. Hendelsesforløpet var flere timer i god cruisingspeed, og etter å ha sakket farten og omdreiningene stoppet den ene motoren brått. Helt død. Lar seg kinne, men starter ikke.

 

Noen tips? Dieselfiltre skal sjekkes i morgen, men er det noen andre tips? Båten er ny for eier, og dette skjer på hente-turen. Er det noe typiske ting på denne motoren som bør sjekkes først?

Link to post

Tror jeg ville konsentrert feilsøkningen rundt stopp-solenoiden i første omgang! Det kan være den ikke stenger ordentlig.

 

Forsøk å gi den et par stoppsignaler og prøv å start igjen !

 

Om jeg ikke husker feil, så er det en elektronisk solenoid integrert på HP-pumpen !?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det er en mulighet. Jeg ville sjekket om det i det hele tatt kommer diesel fram til dysene. Skru løs et rør og se om det kommer diesel når en kjører motoren på starteren.

Defekt/dårlig fødepumpe er en annen mulighet.

Det kan også værer luft i systemet. Jeg har hatt en omtrent tilsvarende stopp på en annen type motor. Da gikk det greit så lenge en hadde turtall, men når en sakket av ble det for mye luft i forhold til diesel. Og da ble det bråstopp.

Link to post

Som andre anbefaler: Stoppsolenoid sjekkes ut, kan ha "hengt seg opp" - er du riktig uheldig er det dieselpumpen som har tatt ferie eller "tidlig-pensjon". Det skal ikke mer til en en liten dråpe vann til før den ryker, men dette er worst case ...... (Har du fyllt diesel på lite brukte bunkerssteder er det ekstra risiko for dårlig diesel / vann) ..

BONITA I

Link to post

Det ble tanket i Farsund, men stoppet skjedde mlag fire timer senere inn til Grimstad. E liten utfordring med at det suges og leveres ujevnt til tankene, derav en full og en slunken tank. I og for seg ikke dramatisk, og det ser ut til ikke å være overfullt på den ene tanken heller, så jeg tror ikke det er årsaken. Men vi bør vel stenge litt på sammenkoblingene og fylle opp den slunkne tanken igjen.

Link to post

Jeg har vært borti at stoppsolenoiden ikke slo inn på en Yanmar. Hvordan er dette på VP når motoren ikke starter?

Jeg vet ikke hvordan det er på nyere VP motorer, men på 41 så er stoppsolenoiden normalt åpen, den stenger når man vrir nøkkelen til stopp. Det som skjer da, er at solenoiden blir tilført strøm, og da lukker den. Den slipper så snart nøkkelen blir ført til 0. Holder du ikke nøkkelen lenge nok i stopp-posisjon fortsetter motoren å gå.

Mange motorer har omvendt system av dette, dvs at så lenge tenningen er på, er solenoiden åpen. Skru av tenningen, solenoiden mister strømmen, den stenger og motoren stopper.

 

Mye dritt i forfiltre

Men det kommer diesel ved dysene, har sjekket to stk nå.

Ser det ut som om det er "futt" i strålen som kommer på dysene? Tror jeg ville sjekket alle sammen. Kommer det diesel der, med skikkelig stråle, bør motoren komme....Er det ikke antydning til tenning når dere kinner motoren heller?

Det eneste jeg reagerte på i går, var at det ble nevnt at den ene tanken var nesten tom. Er dere sikre på at den ikke var helt tom?

Link to post

Åpnet et ventildeksel. Det ser ikke ut vil at ventilene beveger...

Oj da. Det høres ikke bra ut. Er dere sikre?

Da spørs det om det er på tide å sjekke registeret. Problemer med at ventilene ikke åpner har jeg aldri hatt. Om det finnes noen kaffetriks der, vet jeg ikke. Eller om det er å gå den tunge veien og skru av dekselet i front for å sjekke.

Link to post

Verstedhåndboken ligger i dokumentarkivet. En ser hvordan dette henger sammen i den. Spørs om det kan være noe med et tannhjul i registeret, ja.

Hvis så er tilfelle, er dette litt mere omfattende enn bare å lufte systemet.

Dere bør kanskje vurdere å gå videre for en motor. Været er jo strålende, og en kommer et stykke selv om farten bare blir en 5-6 knop også.

Har ikke oversikten over avstanden dere skal gå. Men utnytter dere dagene, kommer dere ganske langt allikevel.

Link to post

Kapteinens bror bor i området og har noen kontakter her nede, så nå er planen å la båten ligge og få hjelp lokalt. Så det skjer nok ikke så mye mer i dag enn evt å flytte båten til annen brygge. Men den ligger jo greit der den ligger nå også

 

Jeg er ikke "sikker" på noen ting, men kapteinen er relativt sikker, og jeg må innrømme at det var vanskelig å se bevegelse, ja. Men dette Trenger vel ikke å bli for omfattende, og kan vel muligens også fixes med motoren i. Men noen timer blir det nok selv av fagkyndig. Kunne vært verre

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...