GeirFrode Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Får krysse fingrene, og håpe på det beste. Hold oss orientert når dere finner ut noe mere da. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 nordan family 27 : Men dette Trenger vel ikke å bli for omfattende, og kan vel muligens også fixes med motoren i. Får håpe det ja. Nå kjenner heller ikke jeg motoren, men 40 motoren har underliggende kamaksel med tannhjul, og støtstenger opp til ventilene. Er det ikke bevegelse i ventilene går heller ikke kamaksel rundt. Da er det mest sannsynlig at låsesplinten i tannhjulet er brutt. Hjulet går rundt, men kamaksel blir stående stille.Det er ofte en årsak til at låsesplinten ryker. En eller flere støtstenger kan ha bøyd seg eller brukket. Så får vi bare håpe at motoren er laget slik at når dette skjer, så går forhåpentligvis stemplene klar ventilene, slik at ikke ventiler og stempler blir ødelagt. Jeg var med en gang en mindre volvo lastebil fikk en bøyd støtstang. Mekanikker som kom til stedet byttet støtstanga. Det var gjort på en halvtime, og motor gikk igjen, men her gikk kamaksel fremdeles rundt. Er det låsesplinten i tannhjulet må et frontdeksel av. Lykke til og håper det bare blir en kort stopp. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Stoppet blir nok tidsmessig av en viss varighet, mannskapet og kaptein tar landeveien hjem og søker proff hjelp. Der gikk vi glipp av en flott lørdagstur i strålende sol og flatt hav, men det kommer vel flere muligheter. Men alle tips, råd og erfaringsdelinger mottas med takk! Dette må jo løses. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Hei. Takk til nordan for hjelpen med å legge ut her. Det er nok registeret som har en feil. Forsøker å få båten til Nymo for reparasjon. Der skal det visst være flinke folk. Alternativt kjøre for 1 motor oppover i påsken. En god ting, eller to, var at det skjedde på lavt turtall, og like før Grimstad gjestehavn. Hentetråden 'bergen-stavanger-oslo' oppdateres også litt. Tusen takk til alle som har forsøkt å hjelpe. Mange gode forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Hegra bør få en premie, som var nærmest :-) Bolten som holder tannhjulet for kamaksel hadde løsnet. Kilen hadde sklidd ut, og fått et lite kakk i det den mistet taket. Ikke så rart... Følgeskader ble 4 vippearmer og 4 støtstenger som er bøyd, antageligvis pga. kollisjon mellom ventiler og stempler. Pris for deler, ca. 3000,- ink.mva. Håper de ikke brukte aaaaltfor lang tid på å skru :-) Alt i alt et relativt lykkelig utkomme, når det først stoppet. Tilleggskontroller : Lekkasjetest på samtlige sylindre (dysene må ut) Dysetest av samtlige dyser (når de først er ute) Håper at det ikke viser seg ytterligere skader. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Forsøker å få båten til Nymo for reparasjon. Der skal det visst være flinke folk. Jeg har hatt min motor på Nymo, og er veldig godt fornøyd med service og kompetanse på folkene som jobber der. Tror du er i beste hender Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
BårdK Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Godt å lese at det ikke var noe mer alvorlig, Fusebox. Nå får du sjekket og testet litt i samme slengen. Lykke til med den enkle delen av hjemturen! Hilsen oss i San Diego Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 28.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2012 Spennende dette, og bra at det synes å ha gått nådig for seg! Det var nok en fordel at turtallet var lavt da tannhjulet løsna! Får håpe at alt nå går seg til og at "sjarmøretappen" blir nettopp det! Lykke til med resten! Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Hvordan går det med deg Fusebox, er du snart igang igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 (redigert) Hvis verkstedet bekrefter ferdigstillelse Ila. morgendagen, så regner jeg med siste etappe på lørdag :) Hentet "ny" gummibåt i dag, så vi klør etter å komme i gang med sesongen. Håper på påsketur :) Måtte bestille deler fra Belgia, så håper de er fremme i morgen tidlig. Har ikke fått tid til å samle, og putte inn bilder, men det kommer etterhvert. Hmmmm. Ser det er meldt kuling ved jomfruland til lørdag. Auda. Redigert 29.Mars.2012 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Så ut til å bli fralandsvind. Det lover jo bra? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Osken Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Har samme problem med min vp 41p motor. Den nekter å starte selv om den får diesel på dysene. Problemet oppsto først med at motor stansa plutselig da en slakke farten ned til sakte fart etter maks turtall noen minutter. Dette har skjedd etpar ganger no. Da var det lufting av dyser som måtte til for å få start igjen, men no er det blitt vanskeligere og vanskelige å få start. Når den først starter så starter den som et skudd når motoren er varm. No har den stått etpar dager og er nærmest heilt umulig å få start på, men diesel på dysene kommer det. Har kopla ut forfilteret midlertidig for å eliminere vekk et og et problem med luft men så langt med negativ resultat. Skjønner bare ikkje hvorfor den ikkje vil starte? Skrudde av finfilteret ved fødepumpa for å sjekke det, og merkelig nok så var filteret bare halvfullt med diesel uten at eg skjønner det. Noen som har en forklaring på dette, kan dieselpumpa være på siste reis da den ikkje leverer nok diesel og trykk til å opne dysene? Redigert 5.Juni.2012 av Osken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Osken Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Har samme problem med min vp 41p motor. Den nekter å starte selv om den får diesel på dysene. Problemet oppsto først med at motor stansa plutselig da en slakke farten ned til sakte fart etter maks turtall noen minutter. Dette har skjedd etpar ganger no. Da var det lufting av dyser som måtte til for å få start igjen, men no er det blitt vanskeligere og vanskelige å få start. Når den først starter så starter den som et skudd når motoren er varm. No har den stått etpar dager og er nærmest heilt umulig å få start på, men diesel på dysene kommer det. Har kopla ut forfilteret midlertidig for å eliminere vekk et og et problem med luft men så langt med negativ resultat. Skjønner bare hvorfor den ikkje vil starte? Skrudde av finfilteret ved fødepumpa for å sjekke det, og merkelig nok så var filteret bare halvfullt med diesel uten at eg skjønner det. Noen som har en forklaring på dette, kan dieselpumpa være på siste reis da den ikkje leverer nok diesel og trykk til å opne dysene? Har samme problem med min vp 41p motor. Den nekter å starte selv om den får diesel på dysene. Problemet oppsto først med at motor stansa plutselig da en slakke farten ned til sakte fart etter maks turtall noen minutter. Dette har skjedd etpar ganger no. Da var det lufting av dyser som måtte til for å få start igjen, men no er det blitt vanskeligere og vanskelige å få start. Når den først starter så starter den som et skudd når motoren er varm. No har den stått etpar dager og er nærmest heilt umulig å få start på, men diesel på dysene kommer det. Har kopla ut forfilteret midlertidig for å eliminere vekk et og et problem med luft men så langt med negativ resultat. Skjønner bare hvorfor den ikkje vil starte? Skrudde av finfilteret ved fødepumpa for å sjekke det, og merkelig nok så var filteret bare halvfullt med diesel uten at eg skjønner det. Noen som har en forklaring på dette, kan dieselpumpa være på siste reis da den ikkje leverer nok diesel og trykk til å opne dysene? Redigert 5.Juni.2012 av Osken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Har du sjekket filteret i fødepumpen ..ligger under lokket er den tett får du ikke nok til filterene Hovedpumpen kommer etter filterene så tviler på at den er gåen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
dante Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 ...men no er det blitt vanskeligere og vanskelige å få start. Når den først starter så starter den som et skudd når motoren er varm. No har den stått etpar dager og er nærmest heilt umulig å få start på.... Typisk lekkasje som gjør at luft kommer til. Tørk ren fødepumpa og se etter lekkasjer, det hender at denne tar kvelden og blir utett - da opplever du problemet slik du beskriver det. Det kan være andre steder det lekker også - gå over alt fra filterhus, banjokoblinger, slanger osv så finner du ut av det - det er garantert lekkasje i tilførselen din. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.