Jump to content

Brukerundersøkelse om farleder og navigasjonsinnretninger


Frøken Fryd

Recommended Posts

Spørsmålene de stiller viser vel hva de sliter med. Tradisjonell navigering med sjøkart og moderne med kartplotter krever forskjellig merking.

 

Det er vel et fåtall av de som har startet sin karriere på sjøen de siste 6-7 årene som bruker sektorer for navigering...

Link to post
Share on other sites

Det er jeg ikke enig i. Man er avhengig av sektorer for sikker navigering også idag. Brukes kanskje ikke til primærnavigering, men for å kontrollere posisjonen til gps'en. Hvis man stoler blindt på GPS'en er det ikke et spørsmål om hvis, men når man går på grunn

Redigert av jensemann2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel et fåtall av de som har startet sin karriere på sjøen de siste 6-7 årene som bruker sektorer for navigering...

 

Påstanden din er(desverre) riktig, men problemet er uvitenhet, ikke det at sektorer og andre hjelpemidler for nattseilas er utdatert.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

trenger ikke kontrollere GPS-en med papirkart. Man kontrollerer bare at peiling/sektor stemmer visuelt med det man ser i kartplotteren. (legg EBL på lykta, se hvilken sektor man ligger i, se at det stemmer visuelt) Radar overlay i tillegg eliminerer sjansen for at man seiler med gps-feil evt gyrofeil

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva som er mer pålitelig med papirkart? De er basert på samme data som kartene i plotteren...

 

Dessuten er det veldig upraktisk å navigere i 20+ knop med et utbrettet kart som fyller halve utsikten. Prisen er jo også helt hinsides på disse kartene. For å dekke området jeg trenger kan jeg oppdatere kartet i plotteren i mange år fremover.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva som er mer pålitelig med papirkart? De er basert på samme data som kartene i plotteren...

 

De færreste papirtyper er avhengig av en strømkilde, for å nevne én ting. I 20+ knop er ikke papirkartene så mye verdt, nei, men dersom plotteren svikter, kan du fortsatt navigere trygt hjem.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg er oppvokst med papirkart og 5-7 knop, så jeg vet hvor gode navigeringsmuligheter papirkartene gir... :thumbsup:

Har selvsagt sjekket opp om det var hensiktsmessig å skaffe papirkart over det området jeg oftest ferdes i, men da jeg så at jeg trengte 3 kart for å dekke de mest besøkte fiskeplassene gav jeg opp. Fjorårets lengste fisketur var på over 50 nautiske mil, og ville trengt enda flere kart...

 

Problemet er som sagt de som nettopp har startet båtkarrieren sin, og har GPS montert i sin første båt. Tror ikke noen argumenter fra erfarne folk vil få de til å lære seg å bruke papirkart. Disse utgjør en større andel av "flåten" for hver sessong, og vi må bare innse at utviklingen ikke vil snu.

 

Snekkefolket som tøffer rundt med godt brukte papirkart der uthavner er merket med blyant er en utdøende rase...

Link to post
Share on other sites

det er ikke til å legge skjul på at papirkartenes tid er over da. På de aller fleste yrkesbåter er papirkartene borte , og jeg må selv vedkjenne at det er vanskeligere å navigere papirløst enn med de gode gamle papirkartene. Selv om jeg er fra "gps-generasjonen". Vi lærte heldigvis begge deler på skolen da..

Link to post
Share on other sites

Tror nok de fleste yrkesbåter har papirkart ombord, men teknologien er jo blitt så bra at dem ikke trenger å bruke det så veldig ofte! Selv har jeg lært navigasjon i Marinen ombord på MTB, med papirkart. Så sent som i 94-96 hadde vi ikke kartplotter ombord. I fritidsbåten har jeg bestandig papirkart, som jo er mye raskere å få overiskt over enn en plotter. Før jeg legger ut på ukjendte steder blir både papirkart og kartplotter studert for planlegging og forberedelse. Klikker det elektriske bør man kunne bruke papirkart ok kunne foreta elementære ting som å sette ut kurser ta peilinger og finne sin posisjon!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

hvis man ikke har 2 så er det heller ikke ecdis.

 

Det er ikke riktig. Man kan ha en, to eller flere ECDIS'er. En ECDIS er uansett en ECDIS. Ved bruk av ECDIS krever flaggstaten Norge en ECDIS til i backup med uavhengig strømforsyning om man vil seile uten papirkart. Man kan også seile med bare en ECDIS, men da kreves det oppdaterte og offisielle papirkart som backup for norskflaggede fartøy. Andre flaggstater har og kan ha andre krav til løsninger for backup.

 

alle norske skip i utenriksfart må ha ecdis.

 

Nei, det må de ikke. Passasjerskip på 500 bruttotonn og over i utenriksfart som er bygget på eller etter 1. juli 2012, må derimot ha ECDIS installert, likens tankskip på 3000 bruttotonn og over i utenriksfart som er bygget etter 1. juli 2012. For andre fartøytyper og -størrelser samt de som er bygget før 1. juli 2012, gjelder andre årstall. Her er hele listen:

 

§ 19I. Elektroniske sjøkartsystemer (ECDIS)

 

(1) Skip som går i utenriks fart skal utstyres med ECDIS.

 

(2) Kravet innføres etter følgende plan:

 

 

 

a)

 

Passasjerskip over 500 bruttotonn og over som er bygget på eller etter 1. juli 2012

 

 

 

 

b)

 

Tankskip på 3 000 bruttotonn og over som er bygget etter 1. juli 2012

 

 

 

 

c)

 

Lasteskip, foruten tankskip, på 10 000 bruttotonn og over som er bygget på eller etter 1. juli 2013

 

 

 

 

d)

 

Lasteskip, foruten tankskip, på 3 000 bruttotonn og over men under 10 000 som er bygget på eller etter 1. juli 2014

 

 

 

 

e)

 

Passasjerskip på 500 bruttotonn og over bygget før 1. juli 2012, ikke senere enn første besiktelse på eller etter 1. juli 2014

 

 

 

 

f)

 

Tankskip på 3 000 bruttotonn eller over bygget før 1. juli 2012, ikke senere enn første besiktelse på eller etter 1. juli 2015

 

 

 

 

g)

 

Lasteskip, foruten tankskip, på 50 000 bruttotonn og over bygget før 1. juli 2013, ikke senere enn første besiktelse på eller etter 1. juli 2016

 

 

 

 

h)

 

Lasteskip, foruten tankskip, på 20 000 bruttotonn og over men mindre enn 50 000 bruttotonn bygget før 1. juli 2013, ikke senere enn første besiktelse på eller etter 1. juli 2017

 

 

 

 

i)

 

Lasteskip, foruten tankskip, på 10 000 bruttotonn og over men mindre enn 20 000 bruttotonn bygget før 1. juli 2013, ikke senere enn første besiktelse på eller etter 1. juli 2018.

 

Tråden har sporet av nå, men jeg ville ikke la dette stå uimotsagt.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke flaggstaten Norge som krever to ECDIS'er capitane, men IMO? Og det vel som Jensemann sier ingen som bruker en ECDIS alene om de ikke får seile papirløst. Da hiver de inn en maskin til 20.30.000 i stedet


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

I opplæringsboken for dekksoffiser kadetter må det fremdeles kvitteres ut at det er gitt opplæring i Decca og Loran C. Uten den kvitteringen får de ikke løse sertifikat. Det er vel bare den hurtigruta som gikk i opplag før helga som har hatt det installert... så en liten oppdatering er nok på sin plass ikke bare med fyrsektorer. (som jeg bruker aktivt forøvrig)

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke flaggstaten Norge som krever to ECDIS'er capitane, men IMO?

 

IMO krever èn ECDIS for de fartøytyper og -størrelser som blir omfattet av kravet i henhold til planen jeg listet i forrige innlegg, men ikke uten backup. Som nenvt er det flaggstatene som avgjør hva som er tilstrekkelig backup om man vil seile helt uten papirkart. For norskflaggede fartøy gjelder det at de må ha en ekstra ECDIS med uavhengig strømforsyning om de vil seile uten papirkart. Alternativ backup for norskflaggede fartøy er oppdaterte og offisielle papirkart.

 

Enkelte land tillater dessuten for eksempel at det benyttes RENC i ECDIS'en når det ikke er ENC tilgjengelig. Det gjør ikke Norge. Er det ikke ENC tilgjengelig for et bestemt område, krever flaggstaten Norge at det benyttes oppdaterte og offisielle papirkart for dette området. For norskflaggede fartøy kan man altså ikke benytte ECDIS når det ikke forefinnes ENC for et nærmere spesifikt område.

 

Man må ikke glemme at det er flaggstatene i fellesskap som avgjør hva IMO skal bestemme såfremt de er medlemmer. :wink:

 

 

Hva angår brukerundersøkelsen, synes jeg å fornemme at utvikler av den prøver å styre oss bort fra den tradisjonelle lykten med hvite, grønne og røde sektorer i en og samme lykten. Men dette blir selvsagt bare spekulasjoner fra min side. Personlig håper jeg at denne lykten består da sektorseilas gir grunnlag for trygg seilas(dog ikke alene), men gjerne i nyere og mer værbestandig design og konstruksjon. Jeg ønsker enda mer av "nyere" merking som indirekte belysning og HIB, men da i tillegg til den tradisjonelle lykten med ulike sektorer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...