Jump to content

Noen som kan regne ut volumet på dieseltank?


benq

Recommended Posts

Dette er en rund tank som er 95 cm. lang og har en diameter på 39 cm. Denne tanken ligger i båten. Hvor mye diesel har jeg når jeg måler med peile pinnen og den viser 10 cm. eller 12 cm og så videre oppover til full tank. Det var en som regnet det ut, men den lappen har jeg lagt på en lur plass.

Link to post
Share on other sites

Det var i denne tråden jeg regnet det ut benq.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort dette noen ganger i forbindelse med målig og regulering av nivå i horisontale tanker, og forutsatt at tanken har rette ender, så er jeg rimelig sikker på at jeg ikke tar feil her.

 

Jeg la inn formelen "min" i et regneark, og fikk følgende resultater:

 

tankmaal.png

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Det var nok en annen tank enn min du har regnet på her. Min tank rommer nå endel mer enn 35 liter, sånn ca. 107 liter. Men det var her i dette forumet at noen regnet på min tank.

Har du litt tålmodighet, skal jeg gå inn på Excel regnearket mitt og gi deg tallene for din tank. Nå er det tid for klargjøring til sjøsetting, så om kveldene er jeg helt kake og ikke i matematik-modus.

 

Lars H.

 

Argg! Der kom Sunnmøringen meg i forkjøpet, men jeg skal regne om mine tall likevel og se om det blir det samme resultatet. Litt artig om en pensjonert realist fremdeles får det til å fungere oppe i de grå!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@Lars:

 

Jeg kikket på formelen din i tråden du linket til, og fikk den ikke helt til å stemme. Det er mulig det er fordi jeg pilser på et hotellrom i Hønefoss, langt fra både skrei og sunnmørske hjemtrakter ...men når du regner, bruker du den tilnærmet nøyaktige med arccos, eller bruker du den andre tilnærmingen?

 

Tror ikke jeg orker å utlede formelen din for å sjekke den mot min ...ikke en lørdagskveld :giggle:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

"Argg! Der kom Sunnmøringen meg i forkjøpet, men jeg skal regne om mine tall likevel og se om det blir det samme resultatet. Litt artig om en pensjonert realist fremdeles får det til å fungere oppe i de grå!"

 

Ingen problemer med "haue" Lars H. til våren er jeg ferdig med lærerskolen i en alder av 60, så det er nok ikke beton under topplokke vårt enda, men slike lkninger må jeg si at de kan jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Så har jeg lagt inn målene på denne tanken i regnearket mitt (uten tilnærminger), og det ser ut til å stemme godt med tallene fra Sunnmøringen.

Jeg bruker en gammel utgave av Excel, og da blir formelen utrolig rotete, lett å gå i surr!

=(((ARCCOS(1-($B9/$B$4))/(PI())*PI()*$B$4^2)-($B$4*(ROT(1-(1-($B9/$B$4))^2)*($B$4-$B9)))))*$C$4

 

tanknivaa.gif

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker til alle som har sendt svar. Nå vet jeg hvor mye jeg har i tanken. Egentlig så skulle jeg ha montert en måler, men har ikke funnet en som kan brukes i en slik tank. Her tar jeg gjerne mot forslag.

 

Jeg har ikke gjort dette på min egen tank, men det vil selvsagt fungere.

Monter en liten trykksensor i tanken, gjerne på den rette endeveggen, og selvsagt så lavt som mulig. Typisk brukes sensor med 4-20 mA eller 0-10V utgang, og jo mindre måleområde den har, jo bedre nøyaktighet (Kjøper man en sensor med måleområde til 10m vannsøyle, så er det lite nøyaktig på en tank med 40 cm diameter). Sensorene har har oftest gjenger i 1/4 eller 1/2, og det må sveises inn en gjengestuss for dette.

 

Finn et lite display med mulighet for direkte kalibrering, og monter dette der du vil lese av tanknivå. Det enkleste er å bruke et display med mulighet for direkte kalibrering, og det MÅ ha lineariseringsfunksjon.

Kople disse to sammen.

 

De displayene jeg bruker kan linearisere mellom 10 punkter.

Start med tom tank, og kalibrer displayets første punkt til å måle 0 liter.

Deretter fyller du en kjent mengde, eksempelvis 10 liter, og setter displayets 2. punkt til 10 liter.

 

Slik fortsetter du i omtrent like store mengder til du har 10 målepunkter, hvor det siste er full tank.

 

Voila, du har nøyaktig angitt literantall til enhver tid :thumbsup:

 

Burde være mulig å løse oppgaven på denne måten for en 2-3-4 båtpenger.

 

Det kan selvsagt også løses med en teoretisk kalibrering, hvor man legger inn en tabell for forholdet mellom målesignal og literantall, evt at man har en controller som beregner literantall etter formelen gjengitt over ...men det enkle er ofte det beste.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...