Jump to content

3 meter båtplass til summer family 27. Er det plass nok?


Family 27

Recommended Posts

Hei. Lurer på om det er nok plass med en 3 meter til summer familien.

Noen som har noen synspunkter på dette, eller noen som har konkrete erfaringer?

Båten er 305cm ved fenderlisten, men der er jo en del plass lenger ned på skroget.

Håper på mange fornuftige svar.

 

Hilsen en uten fast båtplass.

Link to post
Share on other sites

Nå er Summern slik at fenderlista er relativt lav på midten. Jeg hadde brutto 3,5 meter og ca 3,2 netto. Det gikk greit, men vanlige fendere måtte henge foran og bak midten da det ikke va plass på midten der fenderlista er som lavest. Når fenderlista er lav og uteliggren flyter høyt er det ikke mye om å gjøre at båtens bredeste pnkt er veldig nære uteliggerhøyde.

 

Dersom plassen er 3,0 brutto tror jeg ikke det går. Er den 3,0 netto tror jeg fremdeles du blir ukomfortabel med det da bølger vil medføre at uteliggeren slår oppunder fenderlista.

Link to post
Share on other sites

Vist de slår under fenderlista så har du høyere uteriggere en eg har sett i havner til vanlig. Det finnes mye flott i fendersortiment for brygger, så det er nok ingen problem. En fender må ikkje henge på båten å være 35 cm i diameter :thumbsup:

Men vil du være sikker, så prøv. I følge profilen så har du jo allerede slik båt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har allerede slik båt ja. Det er bare litt enklere å få tak i en 3 meter enn 3,5.

Hadde 3,5 m i fjor og synes det var veldig god plass. Har foreløpig båten på land så jeg får ikke prøvd heller, og jeg makter ikke å sjøsette før jeg har fått meg plass.

Så der har dere mitt dilemma. Må nok kansje bare vente på en 3,5 m.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde en gjesteplass i Sætre med min en gang som jeg ikke kom inn i. Han som hadde plassen trodde den var 2.7 eller 2.8 netto, men han visste ikke sikkert. Inn kom jeg i alle fall ikke. Om du leier en 3 meter brutto plass er det vel ikke mer enn 2.7 eller 2.8 netto. Er det brutto eller netto når du vurderer 3 meters plass?

Link to post
Share on other sites

Jeg har bås på 3 meter (brutto), båten er 2,62 meter bred (snekke).

Båsen er ikke bredere enn den må være. Kan bare fendre på ene siden når jeg går inn/ut av båsen. Fendrer jeg på begge side, henger fendrene seg opp/glir over utriggeren osv. Det er jo ikke alltid vind og strøm tillater at en kommer 900 rett inn i båsen. Faste bryggefendere kan vel kanskje hjelpe noe. Jeg skulle gjerne hatt en på 3,5 meter om jeg fikk velge ( snart har jeg ikke den på 3 meter heller :headbang: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...