Enzo Startet 24.Mars.2012 Del på Facebook Startet 24.Mars.2012 Jeg har 2x60ah vvanlig bly/syre i baugen til ankervinsj og baugpropell, oppdaget i dag at det var lite full i baugpropellen og den ble bare slappere og slappere. Så jeg tok og åpnet batteriene foran og ser at det er vann nok på det ene mens det andre har en celle som er kanskje en cm tørr nedpå plate og en celle jeg ikke ser vann i, antar den er halv eller kanskje enda mindre vann i. Jeg har ikke landstrømladeren tilkoblet start og baugbatterier og dette har jo stått i ro i noen månedere i vinter. Grunnen til slapp baugvisp må vel være dette og det er vel bare å bytte det ene batteriet eller kanskje begge ? Spenningen på de to batteriene er 12,78V men jeg har akkurat kjørt motor i en halvtime så det er vel ikke så merkelig med det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 jeg ville etterfylt med vann og satt de på lading et døgn. kan godt være helt i orden selv om det er lite vann på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 24.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Etterfylte vann nå og den laveste cellen var nok ikke så tom som jeg fryktet, tenker 75% fra å rekke over platen. Batteriene er fra 2008, jeg får bare legge inn den banken på landstrømmen en periode for å være sikker på at den får kjørt seg opp skikkelig så får vi se da. Er bare det at jeg trenger den banken til mye bruk det neste året så jeg vurderer å bare bytte batteriene for sikkerhets skyld Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Å etterfylle vann er sikkert ikke feil å prøve. Dog burde man ikke være så optimistisk men burde anbefale at batteriene undersøkes nærmere før det går noe galt. Tross alt kan det jo være noe celleslutt. Hvis du ikke har tilkoblet landstrømladeren, men bare lader med dynamo, da har du enten vært litt slurv med å kontrollere batteriene for vann, eller dynamoen leverer for høy spenning eller batteriene er gåen. Bortsett av det kommer seg en så tør batteri aldri opp på 100% igjen, selv når man kan måle noe hvilespenning som kanskje synes brukbar på første syn. Du må altså i hvert fall være klar over mulig senere problemer, ikke minst siden det er to batterier som er koblet enten parallelt, eller (verre) i serie. Lykke til ! Jørg (da svarte du i mellomtiden med det, bra, men så la vi det bare står som det er. ) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 jeg kjøpte meg syrevekt-måler på CO i fjor. Nesten gratis. -og det er vel det som må til for å finne ut om cellen er defekt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Jepp, i hvert fall er det lurt å ha. Slik vises mye, i hvert fall ladetilstands (syrevekt) og fordeling mellom cellene, men ikke noe om CCA & RC. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 26.Mars.2012 Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 Det er ikke nødvendigvis noen dramatikk i lav vannstand på batteriet. Fyll det opp og la det få en skikkelig opplading, så finner du raskt ut om det fungerer eller ikke. For øvrig trenger ikke et nytt 60Ah batteri å koste særlig mer en 6-700 kroner. Er du i tvil kan du alltids investere i et nytt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 26.Mars.2012 Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 Spørsmålet er ikke om, men hvorfor at det finnes lav vannstand på batteriet. Derfor er det lite lurt med bare å fylle vann uten å sjekke om det finnes et problem. Finnes det et problem med ladingen da skjer det "bare" en gang til. Er det derimot et problem med batteriet da kan det skape flere andre problemer, også helt uten å dramatisere. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Redusert vannstand på batterier er helt normalt og trenger ikke ha noen spesiell alvorlig årsak. Blybatterier som ikke er såkalt vedlikeholdsfrie, skal normalt etterfylles med jevne mellomrom. Poenget er uansett at dersom man skulle være usikker på batteriets tilstand, bytter man det bare enkelt og greit ut. Batterier er faktisk ingen stor kostnad. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.