bliss X Startet 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2005 Tenkte meg en tur ned i båten i kveld, men er usikker mhp vannstand. Er det like høyt nå som det var på lørdag, må jeg vasse, og det gidder jeg ikke. Noen vet hvordan det er nå ifht på lørdag? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 (redigert) Tenkte meg en tur ned i båten i kveld, men er usikker mhp vannstand. Er det like høyt nå som det var på lørdag, må jeg vasse, og det gidder jeg ikke. Noen vet hvordan det er nå ifht på lørdag? Jeg var i Padda i ettermiddag, vannet er fortsatt høyt, men det står godt under bryggene på land. Det blåste imidlertid mere enn ved "toppen" på lørdag. Redigert 12.Januar.2005 av Pirus (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
annki Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 (redigert) En,grei måte og følge med på vannstand,vind osv. er og legge denne siden i favoritter og sjekke innemellom.Da slipper man unødvendige turer ned i båten. http://151.157.48.21/Steilene/xstat.gif Redigert 12.Januar.2005 av annki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Kommer fra Kongen nå, og vannstanden er økende. Vinden likeså. Blåser som et heel****e. Bekymret for båten, drar ned med to ENDA større fendere, samt tredobbelfortøyninger med strekkavlastere etterpå. Første gang jeg har opplevd å bli "uggen" i båte, fortøyd ved brygga... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Tenkte meg en tur ned i båten i kveld, men er usikker mhp vannstand. Er det like høyt nå som det var på lørdag, må jeg vasse, og det gidder jeg ikke. Nei men Lasse da, tenk om du ble våt på føttene? Gidder ikke? Da kan du jamen ha det så godt. Men hva kan egentlig skje med båten din der langt inni kroken, godt besakyttet? Selv har jeg Trudelutt trygt på land, men ved forrige pådrag bøyde en 5x5cm støtte for presenningen seg faktisk en del. Får ta meg en biltur på 7mil til havnen imorgen for å sjekke. Det kan nok bli mer dramatisk om 1 1/2 år når jeg får hjemmehavn i Stavanger området. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Kommer fra Kongen nå, og vannstanden er økende. Vinden likeså. Blåser som et heel****e. Bekymret for båten, drar ned med to ENDA større fendere, samt tredobbelfortøyninger med strekkavlastere etterpå. Første gang jeg har opplevd å bli "uggen" i båte, fortøyd ved brygga... Suzuki Vær forsiktig. Få noen til å bli med deg. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Fenix Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Relativ vannstand akkurat nå på Steilene 241 cm - det vil vel si at høyvannet (inkl. vanlig flo) er 141 cm. Det er såvidt jeg kan forstå ikke så høyt som met.no melder her: http://met.no/cgi-bin/vannstand-tabell.cgi...eranse=0&side=1 Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Nei men Lasse da, tenk om du ble våt på føttene? Gidder ikke? Da kan du jamen ha det så godt. Men hva kan egentlig skje med båten din der langt inni kroken, godt besakyttet? Selv har jeg Trudelutt trygt på land, men ved forrige pådrag bøyde en 5x5cm støtte for presenningen seg faktisk en del. Får ta meg en biltur på 7mil til havnen imorgen for å sjekke. Det kan nok bli mer dramatisk om 1 1/2 år når jeg får hjemmehavn i Stavanger området. Lars H. Er ikke bekymret for båten, Lars men har noe jeg tenkte å gjøre. Dessuten er det j.. kaldt i vannet, og et stykke å vasse. Fikk krampe i beina etter noen meter på første forsøk Lørdag. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 En jeg som stod med vann opp til midjen i ca 2 timer på mandag for å berge naust og båt. Kona og begge barna (19 og 21) var også med for å hjelpe far. Det ble kaldt utover natta. Har nå ligget under ullteppe i 2 dager, ennå ikke helt bra. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Suzuki Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Vær forsiktig. Få noen til å bli med deg. Har ingen å spørre. Enig i prinsippet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 12.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Rapport fra padda: Vannstand ca 25 cm over bryggekanten Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Reiser ned til Sætre nå. Lørdag manglet det 20 cm før opplagsplassen sto under vann. Ligger faretruende til. Sikkert fler som er ute å skjekker. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
jorhei Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 På Nesset innerst i Bunnefjorden var det i kveld akkurat like høyt vann som det var på lørdag Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Astor Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Samme på Sætre. Stille og rolig i havna. Ligger i le for sønnavind. Samme vannstand som lørdag. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Verrie Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Første gang jeg har opplevd å bli "uggen" i båte, fortøyd ved brygga... Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Det skal jeg love deg Suzuki, den følelsen var uvant også for meg, jeg har akkurat kommet hjem etter 4 timers arbeidsøkt der nede. Må si det ikke er helt enkelt å holde balansen samtidig som jeg skal lage nye skaper som helst skal bli noenlunde rette, samt skjære ut nye åpninger i veggene..... Nu er jeg lei vinden, håper det gir seg snart !! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Tilbake fra dagens andre tur ombord, nå hadde det endelig roa seg littebitt. Skulle innom på Alnabru en tur, det gikk i dass, da taket hadde blåst av ( ! ) på Toys-R-Us bygget. Hele området var avsperret. Fikk dog på plass nye fortøyninger bak, med avlastere ( har nå to sett med avlastere bak, og et sett SLAKKE uten avlastere, og to nye digre fendere ( i tillegg til de 5 som hang der fra før .. ) Tror jeg for sove bra i natt, virket som om det roet seg betraktelig. Vannet sank 40 cm på den timen jeg var der forresten.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Astor Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Hørte akkurat at Horten kontroll opplyste at det blåste 23-26 på Færder akkurat nå. Slingrer sikkert godt utpå nå. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GeirFrode Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Hørte akkurat at Horten kontroll opplyste at det blåste 23-26 på Færder akkurat nå. Slingrer sikkert godt utpå nå. <{POST_SNAPBACK}> Ja, og på Gullholmen ved Jeløya var det kl 19.00 19 m/s ifølge værradioen for småbåter. Strømtangen hadde 21m/s. Og når måleren på Gullholmen viser så mye offisielt, da er den reelle vinden ihvertfall noen sekundmeter mere enda! Den vindmåleren på holmen har en lei tendens til å vise for lite. Det kom noen skikkelige kast tidligere ikveld, men nå har nok vinden dreid litt mot vest, så det roer seg litt her hos oss. Var nede ved kanalen en tur i kveld også, og der blåste det så det var vanskelig å stå oppreist. Vannstanden har ihvertfall sunket litt, hvis det er noen trøst. Men de sliter litt de båtene som ligger fortøyd i kanalen nå om dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Har liggi ute, ikke mange, men noen vintre. Dette er første gangen jeg angrer. Å ligge helt ytterst på brygga, med en båt som tross alt er såpass lett som min, var ingen god ide. Har gått med endel utstyr også, skiftet to skamfilte tau i går. Holder sikkert, men byttet de ut, just in case. ( var nye i sommer ). Nye 16mm ble innkjøpt. I forhold til dere som virkelig har "hav-vær" er det vi har i Oslo bare småtteri selvfølgelig, men jeg har aldri sett sjøen sånn den var i går, og på lørdagen. Mulig den var like ille i -88, så detaljert husker jeg ikke. Satt faktisk i cockpit og var redd for båten i går, og det har heller aldri skjedd før. Jokeren er bygd som en panserkrysser, men jeg likte meg svært dårlig. Til våren blir det montert større kryssholdt, med plass til mer tauverk. Større halegatt trenger jeg også.. Ikke fordi den veier all verden, men fordi 18mm tau tåler filing osv langt bedre enn 12-14mm tau, som jeg tror utstyret er dimensjonert for. Har også mistet fendere. Utriggeren hopper opp pga sjø, fenderen havner i benknip og tauet røskes tvert av. Tør ikke forsterka tauene for mye heller, da dette vil gå utover rekkestøtter, manntau og andre festepunkter. Når kreftene blir så store, må noe gi seg. Bedre å spandere noen hundrelapper på nye fendere, enn å rive istykker båten. Har forresten festet sikringsliner på de dyreste fenderne, så stikker de ikke av med engang om de rives løs. Konkl; nå har vi hatt NOK stormer på en stund. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Herman Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Første gang jeg har opplevd å bli "uggen" i båte, fortøyd ved brygga... Suzuki Jeg lå i båten igår og var "uggen", men det hadde jeg vært uten bølgene også. (Jeg leste akkurat at det heter "Norovirus", på godt norsk heter det omgangssyke med full åpning i begge ender) Merket faktisk ikke så mye til bølgene på Aker Brygge. Hørte bare på lyden i riggen at det blåste godt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Intruder Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Konkl; nå har vi hatt NOK stormer på en stund. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Er fantastisk enig med deg, også i sognefjorden har det vært å bli nervøs av!!!! flere båter i havna vår hadde for dårlige fortøyninger. Det blir tema på årsmøte!!! Intruder Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Satt faktisk i cockpit og var redd for båten i går, Suzuki Har vært inne på det før Suzuki: Få deg plass på padda! Selv om det var både sjø og blåst var det ikke noe problemer i går for dem som hadde gjort ting riktig. Tok en inspeksjonsrunde, og fant følgende: Ca 10 båter (båteiere) som burde tatt seg et kurs i "hvordan fortøye og fendre" Et tilsvarende antall båter på land som engang hadde vært inpakket i lett-burkaer. Ikke for å fornærme noen, men en stor andel av disse "dårlig fortøyd - burka som seil" båtene var typen "Ny motorbåt - ca 22 fot" Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Enig med Lasse. Padda er et bra sted å ligge. Jeg var nede en tur i 2130 tiden i går kveld. Jeg visste ett av mine åtte fortøyningstau var i ferd med å slites av ved sjakkelen, så det måtte legges ut en erstatning. Vindpresset var stort i burkaen, men med hjelp av svigersønnen fikk vi fikset det. Selv med det store vinddraget var bølgene bare ca 20 - 30 cm. Det er det meste jeg har sett der nede siden jeg fikk båtplass der i 1978. Jeg må si jeg er glad nå, at jeg byttet fra lettpresenning til tung prsenning etter at en ny lett presenning revnet i første stormen i fjor vinter. Uten den hadde det vært full revning mange ganger denne vinteren. Nå står Malfix stativ og prssennig meget bra, påtross av stort vinfang. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
GeirFrode Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Det er nok mange som sliter litt nå når stormene herjer som verst. Det jeg ikke skjønner er at folk ikke er flinkere til å se etter båten sin. Se bare på denne tresnekka som ligger i Mossekanalen. Den har ligget på samme plassen hele tiden. Den lever et tøft liv. Har ikke sett noen som passer på den, i såfall burde de jo ihvertfall flyttet den litt lenger inn i kanalen. Der tar ikke været fullt så hardt. Nå ligger den å gnisser rett mot brygga, mer eller mindre uten fendere. Jeg hørte det gnisset i treverket i går kveld, men jeg turde ikke gå ned på brygga og gjøre noe alene. Vannet stod opptil brygga, som var klissvåt og glatt, og vinden blåste liten storm. Båten kastet seg ganske godt i bølgene som slod inn. Hvis ingen gjør noe med den båten snart, er det ikke lenge før den går ned, tror jeg. Det er jo begrenset hvor lenge treverket holder før det går hull. En annen sak er jo noen av de andre båtene som ligger på samme sted. At ikke de hadde flyttet båten til et tryggere sted skjønner jeg ikke. De hadde spart seg for mange bekymringer. Været var jo varslet, og da hadde de vel hatt tid til å flytte den til et sted det der det er bedre brygge og lunere. Tror ikke at noen hadde protestert hvis en hadde spurt noen i båthavnene rundt der om å få ligge der til været hadde roet seg. Været var tross alt ganske ekstremt til å være Oslofjorden. Selv om det kanskje kan virke som syting, for det er jo mange andre som er mye hardere rammet enn oss. Når vi ser på bildet under, så ser en at det er sjelden at bølgene bryter over moloen ved kanalen! Værla koker! Dette er ganske uvanlig hos oss. Men med ekstremt høy vannstand, i tillegg til storm, blir det ganske skummelt, synes jeg. I går kveld var vannstanden nesten like høy som på lørdag også. Utrolig nok så gikk Bastøfergen. Ble bare noen forsinkelser. De fergene som går nå, tåler en del mer enn de som ble satt inn i starten da Bastø-Fosen overtok linjen. Det var ikke for ingenting at de gikk under navnet X-files. Du visste aldri hva som skjedde med de! Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Tror faktisk at vi på Vestlandet ikke får slik vær inn i havnene våre på samme måten som dere har opplevd det siste dagene, nettopp fordi de er dimensjonert for jevnt over dårligere vær. Når det er sagt, så er det ikke "a piece of cake" det vi har mottatt de siste 5 dagene heller. Vi er fornøyde nå så det holder for en stund. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.