Jump to content

yanmar 2qm20h usikker på kjølevesken


robsen

Recommended Posts

hei. startet opp min yanmar 2qm20h motor idag, og startet veldig fint, men etter nermere undersøkelse virket det ikke som om kjølevannet sirkulerte ordentli.

 

båten står fortsatt på land, så motoren får ikke noe saltvanns kjøling så lurer litt på om det kan ha noe å si på problemet.

 

motoren suger jo vannet i bunn av vannbeholderen, å deretter rundt i hele motoren, før vannet blir ført tilbake til vannbeholderen ved hjelp av en pumpe i toppen av vannbeholderen, om jeg har forstått det riktig?

men det kommer ikke noe ferdig sirkulert vann i beholderen, pumpen fungerer fint å jeg hører at den virker, så det virker som det mangler trykk en plass...

 

kan dette ha noe me at motoren ikke suger inn saltvann, så trykket aldri vil komme? eller skal dette fungere fint selv om motoren står på land?

 

takker for alle svar :)

Link to post
Share on other sites

robsen : kan dette ha noe me at motoren ikke suger inn saltvann, så trykket aldri vil komme? eller skal dette fungere fint selv om motoren står på land?
Ut fra det du skriver tipper jeg du har martec varmeveksler. Du sier du hører pumpa sviver og da antar jeg denne er elektrisk og starter så snart tenning settes på.

Det sirkulerer veldig lite, om noe i det hele tatt så lenge termostat er stengt. Den åpner først når normal arbeidstempratur er oppnådd. Det kan ta tid så lenge båten står på land, og motor blir ikke særlig varm bare av å svive uten belastning.

Men du bør jo ikke starte på land uten at sjøvannspumpa får sjøvann. Impelleren i den blir ødelagt hvis den går tørr. Mulig du har tatt den ut og da bør det gå greit for ei kort stund, men eksosslange kan bli farlig varm hvis denne er sjøvannskjølt. Hold også ett godt øye med tempmåler. Så snart den viser normal tempratur må du stoppe motor.

Ville vel kanskje ikke prøvd å starte i det hele tatt før jeg var sikker på hvordan kjølingen skal fungere. Det kan fort bli skader om du ikke er klar over hvordan dette virker.

 

Litt mer info eller bilder av motor hjelper mye. :smiley:

Link to post
Share on other sites

motoren har bare blitt startet, og gått maks i 10 sekunder. men det du sier om termostat kan høres veldig sansynlig ut, har ikke skrudd noe på motoren bortsett ifra byttet zinkanekdoder å impeller så ingenting skal være forandret ifra når den blei tatt opp, og da fungerte det helt fint.

 

båten skal på vannet til helgen, så får prøve da istedet, regner me det skal gå fint, men blei veldig usikkert når jeg startet den tidligere idag.

 

takker for svar hegra :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...