Norma Startet 25.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2012 (redigert) Min bror har en Windy 845 med VP D6. Da han for litt siden skulle bruke båten, ville den ikke starte. Det viser seg at det er mye vann nede i motorrommet. Det smakte salt, så vi har konkludert med at det var sjøvann. Sjøvannet hadde kortsluttet landstrøm, samt sikkert gjort mer skade på det elektriske. Lensepumpe var død. Vi fikk pumpet ut vannet via ekstern pumpe og tørkt opp (ca 150 liter). Vi har gått over alle skrogjennomføringer, og alle ser bra ut. Det har heller ikke kommet inn nytt vann etter vi lenset den. Altså tror jeg lekasjen må ha noe med motoren å gjøre. F.eks. lekasje i sjøvannssløyfen. Nå får vi jo ikke start på motoren, selv etter oppladet batteri, så vi har foreløpig ikke fått noe svar på det. Startmotoren funker og den trekker rundt, men det spinner ikke liv. Første spørsmål er om noen har erfaring med liknende saker, eller om noen har teorier om hvordan vannet kommer seg inn i båten, når alt tilsynelatende ser ok ut? Det som jeg frykter er at sjøvann under siste tur har kommet inn i luftinntaket (luftinntak lamellene er bløte). Vannet kan ha skvulpet opp under siste tur. Det eneste som taler i mot det, er at motoren virket jo normalt ved siste tur. Den burde vel ha stoppet umiddelbart dersom det kom sjøvann inn i luftinntaket eller hva? Andre spørsmål er om noen vet om det er mulig at motoren kan ha oppført seg normalt selv med noe sjøvann i luftinntaket, for deretter ikke å la seg starte neste gang? Jeg ville jo tro at motoren nærmeste er ødelagt hvis det har kommer sjøvann inn i luftinntaket. Tredje spørsmål er om noen vet hvilke skader som trolig har oppstått dersom det er kommet sjøvann inn i luftinntaket, og hva prognosene er. Redigert 25.Mars.2012 av Norma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2012 (redigert) jeg setter 10 kroner på at det er dekselet på sjøvannsfilteres som er utett. Har han den svarte typen lokk på D6'n? Du kan ikke nødvendigvis se umiddelbart at det er utett. Noen har opplevd at det skjer ved over ca 2100 omdreininger på motoren. Det skjedde på vår D6 under testtur før overtakelse hos forhandler. Dynamoen gikk fløyten Det er ikke et ukjent fenomen, så kontakt VP-verksted og forhør dere. Hvor gammel er båt/motor? Ellers så har det jo også vært diskutert her problemer med tæring på eksosbendet bak på SB side. Her er det nye lokket påmontert. Redigert 25.Mars.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2012 (redigert) Enig med siste poster. En bekjent senket nesten sin windy 31 i fjor våres pga dette. Sjøvannsfilteret må være et sjekkpunkt ved oppstart. Lekkasjen oppstår ved turtall over 2000 rpm. Det er derfor NB anbefaler sine forsikringskunder å kjøre årets første tur med motorrommet åpent. Meld saken til forsikringsselskapet, få båten på verksted. Båten jeg nevnte over klarte seg uten motorbytte. Også der var luftfilteret vått. Jeg tror årsaken til at motoren ikke starter er en annen enn vann i luftinntaket. Det kan være el feil på lavtsittende komponenter, som oljetrykksmåler ( sitter under dieselpumpa langt ned), dynamoen eller feks jordingspunktet på motoren. Alle disse punktene er på høyre side av motoren når du ser bakover på motoren. Skyll motor og motorrom med ferskvann. Ta frem universalspray og bruk overalt på alt. Det var rådet vi fikk fra NordWest da dette skjedde oss da båten var helt ny (dag nr 2 med båten) Det som begrenset skaden på vår båt var alarm på lensepumpa som hylte. Jeg anbefaler alle å ha det på lensepumpene. Da merker man år noe er galt. Redigert 25.Mars.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2012 (redigert) Enig med begge tidligere. Og har selv haft begge problemer. Vær blot opmærksom på at hvis det er søvandsfilteret, så kommer der kun vand ud under gang. Men afhængig af konstruktionen kan et utæt og tæret eksosbend sænke båden også når den ligger stille! Mere her: https://baatplassen.no/i/topic/37776-ncsten-havari-overtryk-i-soevand-d6-310-a/ Redigert 25.Mars.2012 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Norma Svart 25.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2012 Takk for svar. Virker rimelig at det kan være sjøvannfilteret. Det er den svarte typen ja (tilsvarende bildet). Da får vi håpe det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2012 Om du har glasslokket på sjøvannsfilteret tror jeg ikke det er lokket. Om du har et sort plastlokk kan det være årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Norma Svart 26.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Det er plastlokk. Båten med motor er ca 4 år. Burde vel gå på garantien synes jeg, men vet ikke hva VP mener om saken selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Det går ikke på garanti, men bruk reklamasjonsretten. Den er 5 år på produkter med forventet levetid over 5 år. MEN husk, bevisbyrden ligger nå hos dere, så brevet som sendes, bør inneholde alt av servicer som er gjordt fra båten var ny. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
nor star 290.. Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Trodde det var volvo som hadde bevisbyrden her jeg Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Trodde det var volvo som hadde bevisbyrden her jeg Ved reklamasjon må kjøper bevise at produktet ikke er i samsvar med forventet produkt. Da har selger en undersøkelseplikt for å sjekke dette. I den forbindelse er det å dokumentere service viktig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Faxen Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Det kan bli en dyr reparasjon. Snakket med en båtnabo idag, som hadde hatt samme problem. Skaden kom på nesten 200.000 kr. Det var bruk for advokat for å få medhold. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
taunus Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 (redigert) Du kan sikkert i det minste få det nye lokket på garantien. Dette er en liten sats med litt kraftigere festeannordning. Du kan bygge om selv. Jeg har gjort det på to motorer, og det er ikke vanskelig. Redigert 26.Mars.2012 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Dette er en alvorlig sak, og mange med deg har opplevd dette. Store skader er en sak, men båter har nesten gått ned pga lekkasje fra sjøvannsfilter. Merkelig at Volvo ikke har kjørt kampanje, og byttet den dårlige serien. Tæring på eksosbend og lekkasje på styresylindre går også mye igjen, noe som dyrt og reparere. Sitér dette innlegget Link to post
knoppen Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Har hatt dette problemet selv. Skjønner ikke at volvo ikke går ut med dette og advarer folket. Jeg fikk ny motor etter at motor trakk sjøvann inn luftfilteret og stoppet. Det endte med ringkollaps og gjennomslag. Den nye motoren ble levert med samme type lokk........ Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Har Dette skjedd etter vintern? frostsprengt varmeveksler eller intercooler? 150 liter er ganske mye, da tipper eg dynamo + starter må byttes, + motor må ut av båt for skifte av lager i svinghjulshus og reingjøring av demperplate og svinghjul, + bytte veivtetning framme og bak. Vist det har vært 150 liter vann høres det mer ut som ein stor lekasje, er det noe salt rundt på sjøvannsfilteret? er det heilt tørt å fint her tviler eg litt på at det er her det har lekket. det pleier ikkje å vera så voldsomt stor lekasje fra sjøvannsfiltere, pleier å vera mer at det drypper litt, (vist ikkje det er sprekt da) men det finst jo unntak. Men det er viktig at du har dokumentert servicer fra merkeverksted om du skal prøve å få noe gjennom hos volvo, også har jo du også den daglige sjekken ved oppstart, har det vært tatt ein titt i motorrommet før prøveturen? Eg anbefaler deg til å få båten inn på nermaste merkeverksted og lar dem ta ein titt på motoren før ting begynner å sitte seg fast, dei søker også reklamasjon for deg og kan legge fram saken på ein god måte. Dei kan også fort finne ut av hvor det har vært lekasje. Går motor rundt men starter ikkje ? eller går den ikkje rundt i det heile tatt? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Hei, Denne tråden ble ikke avsluttet. Kan jeg gjette på at lekkasjen skyldtes endelokkene på intercooler (ladeluftkjøler)? Kan oppstå også på modell med nye lokk hvis den har fått bygge opp saltavleiringer inni som hindrer vannet i å strømme igjennom. På noen timers kjøring tar du lett inn flere hundre liter vann som presses ut forbi o-ringene på intercooleren. Er særlig risk på båter som ligger ute hele året hvis man ikke kjører rens på sjøvannssystemet. Fenomenet er beskrevet i flere andre tråder. Opplevde dette på mine 2 x IPS500 (D6 370). Store mengder vann fosset inn på turtall over 2000. Rens med salpetersyre gjorde susen og problem løst. mvh Hans H Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.