Jump to content

Sjøvann i motorrom på Windy 845 med VP D6.


Norma

Recommended Posts

Min bror har en Windy 845 med VP D6. Da han for litt siden skulle bruke båten, ville den ikke starte. Det viser seg at det er mye vann nede i motorrommet. Det smakte salt, så vi har konkludert med at det var sjøvann. Sjøvannet hadde kortsluttet landstrøm, samt sikkert gjort mer skade på det elektriske. Lensepumpe var død. Vi fikk pumpet ut vannet via ekstern pumpe og tørkt opp (ca 150 liter). Vi har gått over alle skrogjennomføringer, og alle ser bra ut. Det har heller ikke kommet inn nytt vann etter vi lenset den. Altså tror jeg lekasjen må ha noe med motoren å gjøre. F.eks. lekasje i sjøvannssløyfen. Nå får vi jo ikke start på motoren, selv etter oppladet batteri, så vi har foreløpig ikke fått noe svar på det. Startmotoren funker og den trekker rundt, men det spinner ikke liv.

 

Første spørsmål er om noen har erfaring med liknende saker, eller om noen har teorier om hvordan vannet kommer seg inn i båten, når alt tilsynelatende ser ok ut?

 

Det som jeg frykter er at sjøvann under siste tur har kommet inn i luftinntaket (luftinntak lamellene er bløte). Vannet kan ha skvulpet opp under siste tur. Det eneste som taler i mot det, er at motoren virket jo normalt ved siste tur. Den burde vel ha stoppet umiddelbart dersom det kom sjøvann inn i luftinntaket eller hva?

 

Andre spørsmål er om noen vet om det er mulig at motoren kan ha oppført seg normalt selv med noe sjøvann i luftinntaket, for deretter ikke å la seg starte neste gang? Jeg ville jo tro at motoren nærmeste er ødelagt hvis det har kommer sjøvann inn i luftinntaket.

 

Tredje spørsmål er om noen vet hvilke skader som trolig har oppstått dersom det er kommet sjøvann inn i luftinntaket, og hva prognosene er.

Redigert av Norma (see edit history)
Link to post

jeg setter 10 kroner på at det er dekselet på sjøvannsfilteres som er utett. Har han den svarte typen lokk på D6'n? Du kan ikke nødvendigvis se umiddelbart at det er utett. Noen har opplevd at det skjer ved over ca 2100 omdreininger på motoren. Det skjedde på vår D6 under testtur før overtakelse hos forhandler. Dynamoen gikk fløyten

 

Det er ikke et ukjent fenomen, så kontakt VP-verksted og forhør dere. Hvor gammel er båt/motor?

Ellers så har det jo også vært diskutert her problemer med tæring på eksosbendet bak på SB side.

 

 

Her er det nye lokket påmontert.

15.07.2011_030.jpg

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Enig med siste poster. En bekjent senket nesten sin windy 31 i fjor våres pga dette. Sjøvannsfilteret må være et sjekkpunkt ved oppstart. Lekkasjen oppstår ved turtall over 2000 rpm. Det er derfor NB anbefaler sine forsikringskunder å kjøre årets første tur med motorrommet åpent.

 

Meld saken til forsikringsselskapet, få båten på verksted. Båten jeg nevnte over klarte seg uten motorbytte. Også der var luftfilteret vått.

 

Jeg tror årsaken til at motoren ikke starter er en annen enn vann i luftinntaket. Det kan være el feil på lavtsittende komponenter, som oljetrykksmåler ( sitter under dieselpumpa langt ned), dynamoen eller feks jordingspunktet på motoren. Alle disse punktene er på høyre side av motoren når du ser bakover på motoren.

 

Skyll motor og motorrom med ferskvann. Ta frem universalspray og bruk overalt på alt.

Det var rådet vi fikk fra NordWest da dette skjedde oss da båten var helt ny (dag nr 2 med båten)

 

Det som begrenset skaden på vår båt var alarm på lensepumpa som hylte. Jeg anbefaler alle å ha det på lensepumpene. Da merker man år noe er galt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Enig med begge tidligere. Og har selv haft begge problemer. Vær blot opmærksom på at hvis det er søvandsfilteret, så kommer der kun vand ud under gang. Men afhængig af konstruktionen kan et utæt og tæret eksosbend sænke båden også når den ligger stille!

 

Mere her: https://baatplassen.no/i/topic/37776-ncsten-havari-overtryk-i-soevand-d6-310-a/

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Har Dette skjedd etter vintern? frostsprengt varmeveksler eller intercooler? 150 liter er ganske mye, da tipper eg dynamo + starter må byttes, + motor må ut av båt for skifte av lager i svinghjulshus og reingjøring av demperplate og svinghjul, + bytte veivtetning framme og bak.

 

Vist det har vært 150 liter vann høres det mer ut som ein stor lekasje, er det noe salt rundt på sjøvannsfilteret? er det heilt tørt å fint her tviler eg litt på at det er her det har lekket. det pleier ikkje å vera så voldsomt stor lekasje fra sjøvannsfiltere, pleier å vera mer at det drypper litt, (vist ikkje det er sprekt da) men det finst jo unntak.

 

Men det er viktig at du har dokumentert servicer fra merkeverksted om du skal prøve å få noe gjennom hos volvo, også har jo du også den daglige sjekken ved oppstart, har det vært tatt ein titt i motorrommet før prøveturen?

 

Eg anbefaler deg til å få båten inn på nermaste merkeverksted og lar dem ta ein titt på motoren før ting begynner å sitte seg fast, dei søker også reklamasjon for deg og kan legge fram saken på ein god måte. Dei kan også fort finne ut av hvor det har vært lekasje.

 

Går motor rundt men starter ikkje ? eller går den ikkje rundt i det heile tatt?

 

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
  • 2 år senere...

Hei,

Denne tråden ble ikke avsluttet. Kan jeg gjette på at lekkasjen skyldtes endelokkene på intercooler (ladeluftkjøler)? Kan oppstå også på modell med nye lokk hvis den har fått bygge opp saltavleiringer inni som hindrer vannet i å strømme igjennom. På noen timers kjøring tar du lett inn flere hundre liter vann som presses ut forbi o-ringene på intercooleren. Er særlig risk på båter som ligger ute hele året hvis man ikke kjører rens på sjøvannssystemet. Fenomenet er beskrevet i flere andre tråder. Opplevde dette på mine 2 x IPS500 (D6 370). Store mengder vann fosset inn på turtall over 2000. Rens med salpetersyre gjorde susen og problem løst.

 

mvh

Hans H

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...