Jump to content

Noen som har erfaring med Storebro 410?

Puffen

Recommended Posts

Som vanlig så går tankene ofte til neste båt. :cheers:

Kjerringa har sagt klart fra at det ikke skal byttes båt på lang tid. Jeg tolker det til å bety "denne sesongen" :yesnod:

Det er imidlertid viktig å begynne planlegging i god tid. (Også plutselig dukker det opp et objekt som er for godt til å være sant, åsså må vi bare kjøpe :giggle: )

Jeg har oppsummert alle absolutte krav. God tilgjengelighet til en stor badeplattform er et must, og grei bevegelsestilgang i hele båten. Marsfart på 25 +. Vi har også en maksgrense på 11 m. i havna, men det jobbes med å se på utvidelsesmulighet. Da blir det vel mulighet til 13 m. tror jeg. Jeg har som noen har fått med seg blandede erfaringer med flybridge. Fly har mange fordeler og tilfører båteopplevelsen en god del. Men min erfaring er at den må være stor, for å fungere. Det gjelder også dybde. Det må være mulig å oppholde seg der både i fart og i litt trekk, og da må det være en del avskjærming.

Jeg har tidliger blitt rådet her på forumet til å se på Nimbus Commander. Jeg synes 340 er for liten og treig, og badeplattforma på 380 er ikke god. Det er likevel ingen tvil om at det er flotte og smarte båter. Storebro 410 derimot :flag_sw: Den ser utrolig flott og praktisk ut. Er det noen her inne som har erfaring/tips/kunnskap å dele ?

Redigert av Puffen (see edit history)

Til den prisen får du en nordwest 420 jo :giggle: sjekk ut begge før du velger. Storebro har større salog, færre kabiner, større fly, lavere fart.

Det blir ikke snakk om noen ny båt. En rask kikk på nettet sier meg at det er godt over 1 mill i forskjell på disse båtene for en 2007/08 mod. Ellers så kan jeg vanskelig si meg uenig i at NW 420 ville være kjekk og ha :-)

Storebro var jeg meget tæt på at vælge Du kan læse om mine tilsvarende overvejelser her:

https://baatplassen.no/i/topic/49713-nordwest-nimbus-eller/

https://baatplassen.no/i/topic/65358-akut-udbrud-af-trefodssyge-hvad-skal-vclges/

God fornøjelse!

Etter hva jeg har lest, så kom du aldri så langt at det ble noen skikkelig testing/besiktning av en Storebro 410.

Bitteliten har tydeligvis lest noen tester i MYM, men utover det så er det lite konkret å finne om Storebro.

Ser av brosjyrer at de har roret på babord side. Hvordan vil det oppleves ? Dessuten ser jeg at Bitteltien kommenterer sjøegenskaper, særlig med tanke på bredt og tungt forskip. Hvordan oppleves det i tung sjø ?

Til den prisen får du en nordwest 420 jo :giggle: sjekk ut begge før du velger. Storebro har større salog, færre kabiner, større fly, lavere fart.

Vanskelig å sammenligne disse to, Bitteliten. Personlig er Storebro en mer staslig båt enn Nor West, men dette er en smaksak. Hadde vi ikke kavnet på Grand Banks ville Storebro vært et godt alternativ. Lykke til med drømmer og fakta!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Etter hva jeg har lest, så kom du aldri så langt at det ble noen skikkelig testing/besiktning av en Storebro 410.

Njjaaaa...jeg så grundigt på en 435 på en messe i København. Både jeg og konen var ombord i noget tid. Som skrevet i min tråd var hun ikke videre positiv - for meget "morfar" i stilen. Personligt er jeg ikke helt enig. Træværket i Storebroen er mørkere end i Nord Westen og stemningen inde er lidt mere dyster kan jeg se. Men jeg har en svaghed for den lidt gammeldags stil.

Indretningen/planløsningen er lidt speciel med trappe op til fly'en indefra, men flybridgen er virkelig flot og stor. Sejlegenskaber kan jeg ikke udtale mig om. Det er jo en båd med to faste aksler og jeg er sejlet forbi et par stykker, der så ud som om de lå tungt i vandet. Vær forberedt på et pænt brændstofforbrug.

Styring i BB side har jeg også undret mig over. Men alle, jeg har talt med siger, at det er et spørgsmål om få timer før man er vant til det.

Storebro Commander er ikke en riktig Storebro. Det er en forstørret Nimbus.

Skal det være Storebro, må det være den gamle typen (Royal Cruiser), før de ble solgt til Nimbus. Det nærmeste nå er en (jada Bitteliten) en Nord West.

MEN, det er jo opprinnelig en Norsk båt..........fra Møre. :lipseal::discuss:

(dette må være værre en å banne i kjærka...)

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Fikk tak i testen som MYM gjorde på Storebro 410 i 2004. Antakelig den dårligste test jeg noen gang har sette. Kunne faktisk virke som de aldri kastet fortøyningene. Eneste rapport fra selve prøvekljøringen var at den var fantastisk godt lydisolert. Ellers så var det godt håndvekr, og et bra konsept. Stort sett det en kan lese ut fra brosjyrene.

• 4 uker senere...

Synes på en måte at det er litt dårlig gjort å bløffe for å få se og prøve noe jeg i utgangspunktet ikke er interesert i. Dessuten så tror jeg ikke Oslo Båt har noen Storebro 410 liggende. En tur til Sverige for å beøke fabrikken kan jeg alltids arrangere selv.

Det ligger en 2005 mod. i Drøbak ute på Finn. Men jeg er usikker på om jeg vil kjøpe noe gamlere enn 2008 med tanke på VP problemer. Dessuten er den altfor høyt priset. Har derfor ikke lyst til å "plage" vedkommende med å bløffe meg til en prøvetur.

• 3 måneder senere...

Sesongen er på hell. Til tross for en ny dårlig sommer, så har det blitt flere timer og dager ombord enn noen gang. Gobbien har fungert godt, og er å betrakte som ferdig renivert og modernisert. Jeg fortsatte å bytte ut plast med teak i wetbaren og det har blitt riktig bra. Men så var det drømmene da :smiley:

Tanken om en gang å få en Storebro har bitt seg fast, og kona begynner å bli interessert. Særlig i walk around muligheten og inn/utgang i sidene.

Nå har jo fabrikkene til Nimbus og Storebro gått konken, og produksjonen stoppet. Ser vel derimot ut til at det snart kommer nye eiere på plass.

Vil dette få noe å si for bruktverdiene framover ?? Neppe. Prisene for en 2008 mod. har imidlertid kommet godt ned rundt i Europa. Er etterhvert fullt mulig å få importert en slik for knappe 3 mill. alle avgifter inkludert. I forhold til en NW 420, så er det stor forskjell. Noen som kan si noe om grunnen til det ? Nyprisen er vel ikke så forskjellig ?

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...