Jump to content

Jording til sjøen - Landstrømtema nok en gang


Møkkalasset

Recommended Posts

Har prøvd å lese alle gamle tråder vedr. temaet - samt snakket med diverse erfarne båtfolk uten å få et entydig svar. Jeg har gått til innkjøp av landstrømspakke fra Maritim. På sentralen er det jordingsledning mot sjø, og jeg lot meg overtale av gutta på Maritim til å kjøpe denne jordplaten. Jeg kommer til å monterer denne før jeg sjøsetter, men er i tvil om jeg bør koble den til. Har lest mye om krypstrøm/jordfeil uten å bli særlig klok. Har nevnt i andre tråder at jeg er ganske grønn i strømspørsmål, men hva mener folket? Bør jeg koble jordplata til sentralen eller ikke? Det er vel slik at de fleste landstrømsanlegg har både jordfeilbryter og overspenningsvern. Hvilke problemstillinger er involvert her. Hater strøm - og særlig støt fra elektriske anlegg.... :smiley:

Link to post

Har du generator ombord så må vel denne jordes med jordplate for å øke sikkerheten ombord når den går. Hvorfor man skulle sende annen strømfeil ned under båten til propell og kjettinger på brygga ser ikkje eg hensikt med. Det må da være bedre å sende feil til land via jordkabel i landstrømkabel, og få det bort fra brygga. Mine tanker som ukyndig.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det er i utgangspunktet ikke farligere enn å ha IT-anlegg med flytende jord hjemme i huset ditt, eller mitt. Jeg har det, sammen med mesteparten av Norges befolkning. Jord gjennom eks. Dynaplate er godkjent de fleste steder, men ikke i Norge og ev. Australia. Sikkerheten er 'god nok', men ulovelig i Norge. Skilletrafo er best.

Link to post

Glimrende beskrivelse av Ingar. :thumbsup: Jeg vil gå for jordplate på skroget. Men skal man da ikke ha jordet strøm fra land? Landstrømssentralen er jo jordet hele veien gjennom til støpsel på landstrømskabelen. Mens sentralen har egen jordingsutgang til jordingsplaten. Skal jeg koble bort jording til land når jeg benytter denne, eller skal jeg "dobbeltjorde"?

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post

Får sette opp vimpel da på båtene deres så ikkje mine barn svømmer for nært...

 

Hvorfor det Sæbø? Det er normalt ikke farlig å svømme i nærheten av båter som har landstrømanlegg ombord, landjord eller ikke, hvis det er forskriftsmessig koblet har de lokal jord alle sammen.

 

Hvis du nå likevel skulle finne det opportunt å være bekymret så er det altså de med landjord ombord du må være mest bekymret for å svømme med... :giggle:

Link to post

jordfeil vil jo gå til jord letteste vei. Har du landjord ombord så går det til land. Har du jordplate på båten går det i sjøen og letteste vei til jord, feks kjettinger på flytebrygga eller til bunn. Altså svømmer man i en sone som kan gi litt kribling om man klatrer i badestigen. Kva er det eg ikkje skjønner om dette er feil?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

siden du fortsatt lurer på noe så er det enklere å svare om du stiller konkrete spørsmål. :smiley:

Konkret spurte jeg om jeg skulle dobbeltjorde. (jordplate og til land) Landstrømsanlegget forutsetter jo egentlig det. Alle kabler/kontakter/støpsler er jordet til land, mens sentralen har jordledning som er beregnet på tilkobling til jordplate. D.v.s. at jeg må gripe inn i fabrikkinstallasjoner for å koble vekk landjord.Det er derfor jeg er forvirret. Og hvorfor skal jeg jorde til motorblokk?

Link to post

Henger meg på denne tåden og viser mitt opplegg. Ikke sikker om det holder mål, derfor interessert i en tilbakemelding eller to. Jeg har altså skilletrafo for v.v.tanken som er montert under dekk. Under dekk også montert landstrømlader m/landjord, men dobbeltisolert. Først monterte jeg jordfeilbryter (JF) på sekundærsiden av traforen, og jeg koblet jord fra v.v.tanken til den ene fasen. Så snart jeg koblet til strømmen, koblet jordfeilbryteren ut - noe som var tungvint fordi jeg måtte krype under dekk for å resette. Fjernet derfor JF. Forutsetter at det ikke er noe korrosjon slik det er montert, dvs. 0 forbindelse fra landjord til sjøjord. Har hatt elektriker ombord som sa at det ikke var noe problem å koble jord fra v.v.taken til landjord når jeg brukte skilletrafo. Her er jeg noe i tvil om det er "heldig" korrosjonsmessig. Noen som har kommentarer om dette opplegget?

 

landstroem2.gif

Link to post

Konkret spurte jeg om jeg skulle dobbeltjorde.

Som faxen skrev så skal du ikke koble deg til landjord, mao ikke dobbeltjorde. Jord i landstrømssenttralen skal kun være koblet til jordingsplaten. (lokal båtjord)

Men du må ha en bryter som kobler landjord til båtjord når båten står på land. Som du kan se av den bloggartikkelen så var det et krav om at et skilt skulle opplyse om dette.

 

Motorblokken skal ikke jordes, men vil i praksis være det siden reglene krever at batteriminus skal være jordet. Alle motorer som har 1-polet anlegg vil ha forbindelse mellom batterijord og motorgods.

Men hvorfor det er et krav om at batteriminus skal jordes kan man spørre seg om, hadde det vært min båt ville jeg iallfall ikke hatt noen forbindelse her. De fleste batteriladere er uten jordtilkobling (dobbeltisolerte) så man unngår at båtjord forbindes med batteriminus.

Link to post

..., hadde det vært min båt ville jeg iallfall ikke hatt noen forbindelse her.

 

Mener du da når en har lokalt jordplan, eller uansett?

 

Uten lokalt jordplan og ikke jordet minus, så vil vel batteriets minus "nivå" kunne bli flytende? Og siden minus har kobling til motor og drev. Vil en ikke da kunne få et problem?

Eller vil en da få batteriets minus "jordet" via drev og motor, slik at potensialet forblir nøytralt?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

jordfeil vil jo gå til jord letteste vei.

 

Nettopp, strøm går minste motstands vei.

 

Og landstrøm anlegg i fritidsbåt, som er koblet forskriftsmessig, har forbindelse mellom landjord og batteri minus. Og de aller fleste har enpolet utstyr på motor.

 

Ved spenning på jordkabelen, hvor tror du strømmen tar veien da?

Hvorfor er det tidvis problemer med stor tæring når man er forskriftsmessig tilkoblet landstrøm?

 

Kan det være fordi den lokale jordingen via batteri minus og propell/drev blir minste motstands vei?

Link to post

Men hvorfor det er et krav om at batteriminus skal jordes kan man spørre seg om, hadde det vært min båt ville jeg iallfall ikke hatt noen forbindelse her.

 

Er ikke dette for å sikre at man ikke har to jordplan ombord med ulikt potensiale?

 

Jeg mener, med forskriftsmessig landjord ombord, da gjerne med tilhørende jordfeil fra land eller andre båter.

I tillegg så har man lokal jord via motor og propell/drev.

 

Er det ikke da berøringsfare ved å berøre landjord og lokal jord samtidig?

 

Av og til kunne man jo tenke seg at kanskje det var best med bare lokal jord... :giggle:

Link to post

Er ikke dette for å sikre at man ikke har to jordplan ombord med ulikt potensiale?

 

Er det ikke da berøringsfare ved å berøre landjord og lokal jord samtidig?

I min tid i NRK, var vi på reportasje, hvor bussene sto ca 400 meter fra opplinkbilen.

Bussene fikk strøm fra en kirke, men opplinkbilen fikk strøm fra en villa i nærheten.

Jeg fikk lyd og bilde fra bussen på kabel. Her var det 400 volt mellom lokal jord og bussens jord. :headbang::discuss:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Hvordan går det an å få 400 volt i forskjell mellom to jord?

Det er lett for at svar ofte blir så avanserte at vanlig mann ikkje opfatter budskapet, så eg har ikkje blitt klokere til nå i denne tråden. Men leser den nok en gang til. Kanskje eg klarer forstå hvorfor det er bedre å sende jordfeil ned til bunn en inn til land på jordspyd.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...