Jump to content

hvor stor septiktank er vanlig å lage


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Om du har plass, så kan ikke det være noe å spare på. Jeg har 140 liter og opplever at den er for liten når man har funnet en fin plass man ønsker å ligge noen dager, og spesielt når det er gjester ombord. Med stort trykk på plasser i ferietiden så er plassen tapt når du kommer tilbake. :headbang: To mennesker fyller vår på tre overnattinger. Det er selvfølgelig forskjell på toalette. Jeg byttet fra elektrisk til manuell og tjente litt på det. Forøvrig går jeg og tenker på å montere en tank til. 160 liter er å anbefale. Selvfølgelig er det bruken som bestemmer. God sommer. :flag_bp:

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Hvordan monteres man inn en tank NR 2 i praksis? Jeg har kun en 45 liters tank, men har mulighet til å montere en til. Kan disse seriekobles, eller må man til med en treveisventil på inntak og en på tømming? Da er jeg vel oppe i 4 treveisventiler for å betjene primærbehovene, Regner med at kun synet av dem vil medføre forstoppelse hos de mindre teknologikyndige blant mannskapet.

Link to post
Share on other sites

Det var disse svar eg ville ha. Eg lurte på om vi var uvanlig "trengte" siden vi nesten fyller opp 80 liter på to dager med to voksne og to barn.

Då går eg for det eg får plass til. Eg har ikkje tatt mål av plassen ennå, men trur det skal være mulig å få inn over 100ltr tank der :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder montering av to tanker, så ser jeg for meg at den første går i overløp til neste tank. Problematikken at den første vil få mere "faststoff" og den andre bare flytende er vurdert. Innholdet vil etter min vurdering inneholde så mye vann at det ikke vil bli noe problem.

Selv har jeg ikke tømmepumpe, men tanken er montert over vannlinjen og alt tømmes med fall når ventil åpnes manuelt. Tank to derimot kommer lavere pga plassen, og må få f.eks. elektrisk tømmepumpe.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Håper dette kan gå, Per Harald, da ville jeg også få en enkel jobb med tilkobling av tank nr 2. Mine vil stå på samme høyde og under vannlinje. Det enkleste ville vært å kunne koble sammen begge gjennom utakstussene, (altså laveste punkt i tankene) med en t-kobling som også var koblet til septikkvernpumpa (tømming). Begge tankene har selvfølgelig god lufting.

Er det noe som skulle tilsi at dette ikke kan fungere?

 

 

Et annet spørsmål i samme slengen er om slange for vakumtømming trenger egen avstengningsventil? Kan denne isteden kobles på septiktanken før tømmepumpa med et T-kobling?

Link to post
Share on other sites

Om dette er en "min septiktank er større enn din konkurranse, (septikrom fleste har vel Ask sin variant som reservelosning, så den ekskluderer vi vel lett...) kan jeg opplyse at båten jeg bor i har 4 sekundærtanker på hver noen hundre liter, koblet mot en hovedsak på 3000 liter med hver sin septik-kvernpumpe. Sekundærlosning finnes ikke...

Link to post
Share on other sites

Om dette er en "min septiktank er større enn din konkurranse, (septikrom fleste har vel Ask sin variant som reservelosning, så den ekskluderer vi vel lett...) kan jeg opplyse at båten jeg bor i har 4 sekundærtanker på hver noen hundre liter, koblet mot en hovedsak på 3000 liter med hver sin septik-kvernpumpe. Sekundærlosning finnes ikke...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...