KarstenSM Startet 25.Mars.2012 Del på Facebook Startet 25.Mars.2012 Hei godtfolk! Har vurdert å importere seilbåt fra utlandet, da med tanke på økonomisk vinning og opplevelsen ved å seile den hjem. Mtp krav til CE-godkjenning, HK-avgift og MVA har jeg lagt det litt på is. Er det noen som vet hvordan dette fungerer om man selger f.eks i Sverige? Har inntrykk av at det en grei prisforskjell i land også innenfor EU, stemmer dette? Noen som har prøvd dette før som kanskje vet hvilke land man bør se i, og hvilke man kanskje bør styre unna? Takk på forhånd! :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjord Svart 26.Mars.2012 Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 CE-godkjenning er vanligvis ingen problem, da båtene i EU har samme krav til CE-merking enn her hjemme. Kjøper du fra bedrift få du svens/tysk/fransk mva tilbake og betaler norsk mva på pris og fraktkostnader. Kjøper du fra privat får du ingenting tilbake og betaler mva på den pris som du betalte. Hele greia er egentlig ikke særlig komplisert. Har innført to båter og en bil og oppgjør her er greit, rask og enkel. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post Share on other sites More sharing options...
KarstenSM Svart 26.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 Kjekt å vite! Tenker å importere privat, blir fort litt for dyrt å kjøpe fra forhandler. Men hvordan er det egentlig med lønnsomhet på dette, er det noe å spare etter avgifter? Er det noen andre fallgruver man kan gå i? Takk for svar! :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 26.Mars.2012 Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 (redigert) Hvis du søker på forumet her finner du mange gode råd om det du spør. Kort oppsummert, lønnsomhet er helt avhengig av båtmerke og land du kjøper i. Prisene i Norge begynner å bli presset så mange gode kjøp her. Samtidig er norske kronen sterk, så det hjelper ved import. I Hellas er det mange gunstige båter for tiden, men veldig dyr frakt hjem som spiser opp mye av fortjenesten. Du må heller ikke glemme HK avgifter, regnestykket inn er som følgende: - Kjøpspris - + HK avgift - + Frakt > grunnlag for 25% MVA = Totalsum inn til Norge. Om du får igjen utenladsk MVA avhenger som andre sier om du kjøper av firma eller privat. CE-merking er ikke noe problem kjøper du EU, kjøper du etenfor EU er den ganske omfattende og krevende og greit å sette seg inn i det. Ikke vanskelig dette her, men hvor mye man kan tjene på det er som sagt helt individuelt fra båt til båt. Lykke til Redigert 26.Mars.2012 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KarstenSM Svart 27.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Ah, takk for oppklaringen, trodde CE-merkingen var litt mer særstilt i Norge! :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.