Jump to content

Reklamasjon styresystem Volvo Penta DPH

JORNR

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Byttet begge i mai 2010, fikk avslag på reklamasjon ( 2006mod ) uten noen spes grunn. Ene lekker i år, fikk beskjed om at de ikke omfatter noen reklamasjon.

Må også legge til att jeg har kjempet lenge med mine propeller også, men Volvo nekter tross målinger ombord er ok fra verkstedet.

Føler i min frustrasjon, att Volvo hever seg over den Norske kjøpsloven :cryin:

Jeg fikk skiftet alle slanger og SB styresylinder i juni 2011,på reklamasjon. Oppdaget att det var fullt med sjøvann i oljen i år også, trodde det var BB styesylinder, som var skiftet for to år siden. Kontaktet Volvo Penta forhandler Bjordal og Madsen, dei sa att Volvo ikke gav reklamasjon på reklamasjonen, dei erstattet ikke deler kunden ikke hadde betalt for.Heldigvis sa var det en nippel som det var lekasje på, og ikke sylinderen, så slapp jeg heldigvis å krangle med Volvo.

Mine styresylindre er fra 2008. Kun lekkasje på styrbord foreløbig. Har fått vann i oljen og systemet skal flushes 2 ganger før ny olje fylles på. Dette er meldt inn som reklamasjon til VP, så får vi vente på resultatet.. Så lenge det er under 5 år siden garantien ble registrert, er det reklamasjon på deler som er tiltenkt å vare mer enn 2 år.

Tror enkelt og greit at det er så mye feil på disse dreva at dersom VP skulle gi reklamasjon til alle som ber om det, så ville dette bli alvorlig dyrt for VP.

Tipper at praksisen er slik at om du står på nok og viser til at du har vært i kontakt med forbrukerrådet osv., så gir de etter. De som ikke står på nok, må betale selv. :smash: Sånn er det overalt ellers. Svært få firma gir reklamasjon sånn helt uten kamp. Skulle like å se det firmaet som forteller kunden hvilke rettigheter man har gjennom forbrukerkjøpsloven.

Egentlig praktiseres dette også på en ganske tvilsom måte. Jeg gikk f eks inn i Volvo-butikken til verksmesteren med en feil jeg hadde. Bilen var 3 1/2 år. Verksmesteren selv kunne ikke si om dette gikk på reklamasjon. Ikke eieren av butikken heller kunne svare for det. Nei, dette skulle avklares med Volvo i Sverige. :lipseal:

Det er butikken du har kjøpt varen i som har ansvaret for reklamasjon, og det er mellom butikken og kunden forbrukerkjøpsloven gjelder. Tvilsom praksis, men kanskje ikke så rart at de gjør det litt vanskelig. Det blir fort veldig dyrt. Dermed får kun dem som kjenner sine rettigheter og er villig til å ta opp kampen.

Vel, jeg tror ikke forhandlerne tror det, men de dekker seg bak det. De er vel forøvrig også ganske godt dekket også. Dersom f eks en Volvo-forhandler sier nei til reklamasjon, så gjør han gjerne det i samarbeid med importøren. Og sier importøren nei, så får han også advokathjelp gjennom importøren. Dermed blir det en kamp mot Goliat for kunden.

Riktignok så vant lille David mot Goliat, men har fikk hjelp av høyere makter. :pray:

Importør gir seg ofte når man går rett på dem etter negativt svar fra forhandler. I hvertfall har jeg opplevd det ved 3 tilfeller hos BMW og Subaru. Hvis ikke er det Forbrukerrådet som man bør ta saken via. Så Forbrukertvisteutvalget. Får man medhold der, men saken likevel ikke løses pga vrangvilje så blir der vel å gå rettens vei. Tv2 hjelper deg kan jo vurderes da når man ga fått medhold over alt med untak hos importør/leverandør.

Tror enkelt og greit at det er så mye feil på disse dreva at dersom VP skulle gi reklamasjon til alle som ber om det, så ville dette bli alvorlig dyrt for VP.

Tipper at praksisen er slik at om du står på nok og viser til at du har vært i kontakt med forbrukerrådet osv., så gir de etter. De som ikke står på nok, må betale selv. :smash: Sånn er det overalt ellers. Svært få firma gir reklamasjon sånn helt uten kamp. Skulle like å se det firmaet som forteller kunden hvilke rettigheter man har gjennom forbrukerkjøpsloven.

Du tipper og tror ganske mye :smiley:

Jeg hadde ikke merket noe feil med styresystemet/ slanger etc på DPH drevet mitt før siste service. I løpet av servicen bemerket mekaniker at styreslangene burde skiftes. Dette tok de på en reklamasjonsjobb overfor Volvo. Motoren med drev er produsert i 2006 og levert i 2007.

Mulig at (VP) verden ikke er så sort som du tipper og tror? Og det er firmaer som er på min side, mulig de ser at det er greit at jeg benytter meg videre av deres tjenester.

Fikk montert den nye typen styreslanger da den kom som en erstatning for dei dårlige originale. Før det var det forsøkt byttet til den originale typen et par ganger. Den nye typen som kommer i et sett på 4 ser ut til å holde.

Når det gjelder reklamasjon på VP motor, drev, etc. må forhandler dokumentere grundig at delen er defekt og sende den inn til VP for å få det godkjent. Det var enklere før sa min lokale forhandler. Er delen defekt godtar dei reklamasjonen mener han.

Ikke så veldig tipping Oteren. Jo, desverre er det nok omtrent slik det er i praksis. Hva mener du egentlig? Fordi du fikk rep. uoppfordret så skal liksom det være regelen? Kan jeg spørre hva du betalte for denne servicen?

Jeg bare fortalte hvilke erfaring jeg hadde. Hva som er regelen aner jeg ikke.

Hvilken erfaring har du med DPH drev og reklamasjoner mot VP?

En service på D6 + drev koster noen lapper, hvor mange kan du sikkert tippe.... :smiley:

Vi har oppe en båt med 2xD6 i havna vår nå til service, og han mistet styringen helt, pga brudd i styreslanger. Måtte styre hjem med motorer og baugpropell.

De har byttet til stålshims på drevene også, og han syntes servicene er så dyre, at han vurderer å skifte til en båt med en motor. Han er dog heldig som har proffe servicefolk.

Som trådstarter ønsket jeg å høre om erfaringene ellers rundt i landet vedrørende garanti/reklamasjon på DPH drev. Trenger ikke ikke info om aksling etc. Båten min var på slip før påske og fikk byttet begge styresylindere samt styreslanger, reklamasjonsforespørsel ble sendt Volvo da, har ikke hørt en lyd siden. Det eneste som har skjedd er at jeg har fått en regning i posten på over 20000,- som jeg skulle få refundert hvis reklamasjon ble godkjent.

den ville jeg absolutt ikke betalt. jeg byttet slanger i fjor da var båten 4 år og jeg sa klart fra at dette er reklamasjon, men fikk til svar at dette måtte sendes inn for godkjenning.

skjønner at de må sjekke dette med importør men innenfor rimelig tid vill jeg si.

hadde et tilfelle med propeller som vulkingen begynte å smuldre opp i fjord. ga beskjed tidlig i sesongen men hørte ingenting, tok dette opp nå i vinter å fikk beskjed at jeg

måtte sende propellene inn, greit nok , sa at dette måtte de finne ut av før sjøsetting. tiden gikk og jeg purret siste uke før sjøsetting ,da viste det seg at de hadde glemt dette.

ga klar beskjed om båten skulle på sjøen den aktuelle dagen , og dagen før fikk jeg nye propeller uten diskusjon. men de gamle var strøkne uten et hakk så de så nok

at dette var reklamasjon. alt i alt tror jeg volvo penta ordner ganske greit i de fleste tilfeller. når jeg hører om yanmar å reklamasjon høres det ikke alltid så enkelt ut

der å få goodwill på dette heller. tror det er lurt å ha en god dialog med forhandler rundt tingene så vil han nok bistå på beste måte visst de er seriøse vel å merke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...