JORNR Startet 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2012 Har oppdaget lekkasje på DPH drev styrbord styresylinder. Vet noen hva som er Volvo´s praksis vedr. reklamasjon, er det 2 års garanti eller 5 års reklamsjon som gjelder for å få byttet styresylindere og slanger. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Vp sin praksis er vel noe variabel, men det er jo forbrukerkjøpsloven som normalt reguler dette til 5 års reklamasjonsrett. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Har selv en sak inne. Begge mine styresylindre lekker. Motor og drev er over 5 år, men disse sylindrene ble byttet på reklamasjon for 2 år siden. Dermed er det ny reklamasjonsak på disse. Venter på en avklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Der var det min tur Lekkasje på styrbord sylinder oppdaget i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Byttet begge i mai 2010, fikk avslag på reklamasjon ( 2006mod ) uten noen spes grunn. Ene lekker i år, fikk beskjed om at de ikke omfatter noen reklamasjon. Må også legge til att jeg har kjempet lenge med mine propeller også, men Volvo nekter tross målinger ombord er ok fra verkstedet. Føler i min frustrasjon, att Volvo hever seg over den Norske kjøpsloven Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Søk hjelp hos forbrukerrådet, eller advokat. VP er utvilsomt en meget useriøs leverandør som må sparkes bak før de de akseperer Norsk lov. Sitér dette innlegget Link to post
roarfe Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Jeg fikk byttet på reklamasjon i fjor høst. 2008 mod., men måtte først legge ut for reperasjonen.... Litt rar praksis, men uansett fornøyd med å få pengene tilbake :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bekko Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Jeg fikk skiftet alle slanger og SB styresylinder i juni 2011,på reklamasjon. Oppdaget att det var fullt med sjøvann i oljen i år også, trodde det var BB styesylinder, som var skiftet for to år siden. Kontaktet Volvo Penta forhandler Bjordal og Madsen, dei sa att Volvo ikke gav reklamasjon på reklamasjonen, dei erstattet ikke deler kunden ikke hadde betalt for.Heldigvis sa var det en nippel som det var lekasje på, og ikke sylinderen, så slapp jeg heldigvis å krangle med Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Mine styresylindre er fra 2008. Kun lekkasje på styrbord foreløbig. Har fått vann i oljen og systemet skal flushes 2 ganger før ny olje fylles på. Dette er meldt inn som reklamasjon til VP, så får vi vente på resultatet.. Så lenge det er under 5 år siden garantien ble registrert, er det reklamasjon på deler som er tiltenkt å vare mer enn 2 år. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Tror enkelt og greit at det er så mye feil på disse dreva at dersom VP skulle gi reklamasjon til alle som ber om det, så ville dette bli alvorlig dyrt for VP. Tipper at praksisen er slik at om du står på nok og viser til at du har vært i kontakt med forbrukerrådet osv., så gir de etter. De som ikke står på nok, må betale selv. Sånn er det overalt ellers. Svært få firma gir reklamasjon sånn helt uten kamp. Skulle like å se det firmaet som forteller kunden hvilke rettigheter man har gjennom forbrukerkjøpsloven. Egentlig praktiseres dette også på en ganske tvilsom måte. Jeg gikk f eks inn i Volvo-butikken til verksmesteren med en feil jeg hadde. Bilen var 3 1/2 år. Verksmesteren selv kunne ikke si om dette gikk på reklamasjon. Ikke eieren av butikken heller kunne svare for det. Nei, dette skulle avklares med Volvo i Sverige. Det er butikken du har kjøpt varen i som har ansvaret for reklamasjon, og det er mellom butikken og kunden forbrukerkjøpsloven gjelder. Tvilsom praksis, men kanskje ikke så rart at de gjør det litt vanskelig. Det blir fort veldig dyrt. Dermed får kun dem som kjenner sine rettigheter og er villig til å ta opp kampen. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Det er helt riktig. Forhandlere tror at hvis leverandør/produsent ikke dekker det så har de ingen forpliktelser iht Forbrukerkjøpsloven. Det er feil. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Vel, jeg tror ikke forhandlerne tror det, men de dekker seg bak det. De er vel forøvrig også ganske godt dekket også. Dersom f eks en Volvo-forhandler sier nei til reklamasjon, så gjør han gjerne det i samarbeid med importøren. Og sier importøren nei, så får han også advokathjelp gjennom importøren. Dermed blir det en kamp mot Goliat for kunden. Riktignok så vant lille David mot Goliat, men har fikk hjelp av høyere makter. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Importør gir seg ofte når man går rett på dem etter negativt svar fra forhandler. I hvertfall har jeg opplevd det ved 3 tilfeller hos BMW og Subaru. Hvis ikke er det Forbrukerrådet som man bør ta saken via. Så Forbrukertvisteutvalget. Får man medhold der, men saken likevel ikke løses pga vrangvilje så blir der vel å gå rettens vei. Tv2 hjelper deg kan jo vurderes da når man ga fått medhold over alt med untak hos importør/leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Tror enkelt og greit at det er så mye feil på disse dreva at dersom VP skulle gi reklamasjon til alle som ber om det, så ville dette bli alvorlig dyrt for VP. Tipper at praksisen er slik at om du står på nok og viser til at du har vært i kontakt med forbrukerrådet osv., så gir de etter. De som ikke står på nok, må betale selv. Sånn er det overalt ellers. Svært få firma gir reklamasjon sånn helt uten kamp. Skulle like å se det firmaet som forteller kunden hvilke rettigheter man har gjennom forbrukerkjøpsloven. Du tipper og tror ganske mye Jeg hadde ikke merket noe feil med styresystemet/ slanger etc på DPH drevet mitt før siste service. I løpet av servicen bemerket mekaniker at styreslangene burde skiftes. Dette tok de på en reklamasjonsjobb overfor Volvo. Motoren med drev er produsert i 2006 og levert i 2007. Mulig at (VP) verden ikke er så sort som du tipper og tror? Og det er firmaer som er på min side, mulig de ser at det er greit at jeg benytter meg videre av deres tjenester. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Fikk montert den nye typen styreslanger da den kom som en erstatning for dei dårlige originale. Før det var det forsøkt byttet til den originale typen et par ganger. Den nye typen som kommer i et sett på 4 ser ut til å holde. Når det gjelder reklamasjon på VP motor, drev, etc. må forhandler dokumentere grundig at delen er defekt og sende den inn til VP for å få det godkjent. Det var enklere før sa min lokale forhandler. Er delen defekt godtar dei reklamasjonen mener han. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Ikke så veldig tipping Oteren. Jo, desverre er det nok omtrent slik det er i praksis. Hva mener du egentlig? Fordi du fikk rep. uoppfordret så skal liksom det være regelen? Kan jeg spørre hva du betalte for denne servicen? Alle vet jo at det er mye feil på disse dreva. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Ikke så veldig tipping Oteren. Jo, desverre er det nok omtrent slik det er i praksis. Hva mener du egentlig? Fordi du fikk rep. uoppfordret så skal liksom det være regelen? Kan jeg spørre hva du betalte for denne servicen? Jeg bare fortalte hvilke erfaring jeg hadde. Hva som er regelen aner jeg ikke. Hvilken erfaring har du med DPH drev og reklamasjoner mot VP? En service på D6 + drev koster noen lapper, hvor mange kan du sikkert tippe.... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Har aldri hatt drev selv. Holder meg til aksling, men jeg har lest om mange her som har kranglet med VP om både drev og motorer. Men det var sympatisk av servicemekanikeren å bytte disse styreslangene. Enig med deg i det. Samtidig så koster de servicene der såpass mye..... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 (redigert) Utfordringen med Baatplassen er at vi bare hører om problemene. Men styreslanger har vært et problem. Det rare er at mange også funker som de skal. Også har VP brukt lang tid på å ta tak, også her... Redigert 11.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Vi har oppe en båt med 2xD6 i havna vår nå til service, og han mistet styringen helt, pga brudd i styreslanger. Måtte styre hjem med motorer og baugpropell. De har byttet til stålshims på drevene også, og han syntes servicene er så dyre, at han vurderer å skifte til en båt med en motor. Han er dog heldig som har proffe servicefolk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Men er servicen billigere på tilsvarende Yanmar eller Cummins lurer jeg på. Det dyreste med D6en er de 18-20 literne med skikkelig olje som skal på. Drev service gjør det dyrt. Mine IPS drev skal bare ha olje- og filterskift årlig, men dyr olje (hydraulikk olje av en eller annen spesialitet). Sitér dette innlegget Link to post
JORNR Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Som trådstarter ønsket jeg å høre om erfaringene ellers rundt i landet vedrørende garanti/reklamasjon på DPH drev. Trenger ikke ikke info om aksling etc. Båten min var på slip før påske og fikk byttet begge styresylindere samt styreslanger, reklamasjonsforespørsel ble sendt Volvo da, har ikke hørt en lyd siden. Det eneste som har skjedd er at jeg har fått en regning i posten på over 20000,- som jeg skulle få refundert hvis reklamasjon ble godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Ja, regninga drøyer de nok neppe med. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 den ville jeg absolutt ikke betalt. jeg byttet slanger i fjor da var båten 4 år og jeg sa klart fra at dette er reklamasjon, men fikk til svar at dette måtte sendes inn for godkjenning. skjønner at de må sjekke dette med importør men innenfor rimelig tid vill jeg si. hadde et tilfelle med propeller som vulkingen begynte å smuldre opp i fjord. ga beskjed tidlig i sesongen men hørte ingenting, tok dette opp nå i vinter å fikk beskjed at jeg måtte sende propellene inn, greit nok , sa at dette måtte de finne ut av før sjøsetting. tiden gikk og jeg purret siste uke før sjøsetting ,da viste det seg at de hadde glemt dette. ga klar beskjed om båten skulle på sjøen den aktuelle dagen , og dagen før fikk jeg nye propeller uten diskusjon. men de gamle var strøkne uten et hakk så de så nok at dette var reklamasjon. alt i alt tror jeg volvo penta ordner ganske greit i de fleste tilfeller. når jeg hører om yanmar å reklamasjon høres det ikke alltid så enkelt ut der å få goodwill på dette heller. tror det er lurt å ha en god dialog med forhandler rundt tingene så vil han nok bistå på beste måte visst de er seriøse vel å merke. Sitér dette innlegget Link to post
steoye Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Hentet ut båten i går etter drevservice og fikk da beskjed om at sylindere og slanger var byttet på garanti. Jeg ante ikke at de var dårlige engang! Det er service det! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.