Jump to content

Impregnering på innside av kalesje?


JePeKj

Recommended Posts

I fjor brukte eg Jernia sin impregnering. Kalesjen ble ikke tett. Etter å lest her på forumet virker det som om det er like mange preferanser som det er impregnerings typer og eg blir ikkje det minste klok på hva jeg skal velge. Er det måten vi vasker på som utgjør forskjellen på å lykkes / ikke lykkes med å få tett kalesje? Las til og med at en her impregnerte fra innsiden? Hvorfor og hvorfor ikke? Er det bare å smøre på mest mulig på innside og utside?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte i fjord "seilmakerens kalesjeimpregnering". Kalesje-butikken fortalte meg da at det de fleste gjorde feil var å impregnere på utsiden i stedet for på innsiden. Impregnerte derfor på innsiden i fjord med godt resultat. Når det er sagt har jeg tidligere år impregnert på utsiden med godt resultat... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Vil det ikke bli endel lukt fra impregneringen den første tiden etter å ha impregnert på innsiden? Har akkurat impregnert min sommerkalesje i dag, og det er jo en kraftig dunst. Tenker da at når sola skinner på en lukket kalesje, så må det vel lukte innvendig også?

Link to post
Share on other sites

Kan ikke helt se forskjellen her. Når jeg impregnerer trekker det gjennom hele duken uansett hvilken side jeg smører fra. Min erfaring er at slitt duk er håpløs å få tett uansett, mens nyere/skikkelig duk holder tett.

 

Min forrige kalesje var 20-25 år gammel og måtte impregneres 3-4 ganger i sesongen for å være sånn noenlunde tett. Den jeg har nå er 6 år, og har aldri lekket en dråpe. Tror den hadde holdt tett uten impregnering også, men jeg føler at impregneringen beskytter duken mot vær og vind i tillegg til å tette. Så derfor får den seg en omgang hver vår uansett selv om den ikke lekker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...