Jump to content

Kan båtbransjen bidra til aktiviteter på sjøen sammen båtfolket?


Øyvind Jørgensen

Recommended Posts

Gode krefter i båtbransjen er i ferd med å stikke hodene sammen for å finne ut hva vi kan gjøre i samarbeid med båtfolket for å skape aktivitet og glede på sjøen. Mange klubber og foreninger har gode ideer til arrangementer, og etterspør hjelp til å gjennomføre markedsføre, sponse med premier etc. Kanskje foreninger, båtfolk og båtbransjen kan få til mye mer ved felles innsats hvor vi utfyller hverandre bedre enn i dag?

 

Siden jeg har en liten finger med i denne prosessen: Får jeg lov å invitere båtfolket her på forumet til å bidra med meninger og ideer. Vi har en samling i morgen ettermiddag, og jeg drar gjerne Baatplassen.no opp på storskjermen og presenterer det som kommer i denne tråden.

 

Med vennlig hilsen & litt skrekkblandet forventning

Øyvind

Link to post
Share on other sites

Som seiler opplever jeg at mange seilforeninger har godt samarbeid med relevante leverandører. F.eks er enkelte seilmakere og båtleverandører forbausende villige til å holde innlegg på klubbkvelder osv. Dette krever nok mye av deres tid, men jeg tror også at de lettere får kunder på sikt. Flere spnser regattaer, og bidrar på den måten til aktivitet.

 

Men for å nå ut til alle de som ikke er aktive medlemmer i foreninger må en vel ha noen andre alternativer. En mulighet er å satse tungt i forbindelse med de største båtmessene eller andre treff der båtfolk møtes, og tilby seminarer og kurs ved disse?. Noen forhandlere er også flinke til å ha egen salgsmesser eller ha spesielle arrangementer for å holde på sine kunder.

 

Hvis man ønsker å trekke flere folk til denne hobbyen så kan det jo være en ide med innføringskurs, prøveseilaser eller lignende. Det er jo noe helt annet enn å være ombord i båter på messer osv. Man da tror jeg at fokuset bør være å selge gleden med båtliv, og ikke nødvendigvis et bestemt båtmerke. Jeg takket selv ja til en prøveseilas i forbindelse med sjøen for alle i 2010, og det var nok utslagsgivende for at det ble båtbytte noen måneder senere...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Litt på siden av spørsmålet, men venter fortsatt i spenning på at dere kan få til en akseptabel pris på bobiner/tabletter til automatvester for dette kunne nok ha bidratt positivt til sikkerhet på sjøen. Og da har vi jo kommet til temaet sikkerhet til sjøs og her kan sikkert mye gjøres, og bransjen bidra med på ymse vis som f.eks informasjon, demonstrasjon osv?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vet at en del ønsker kurs i nattnavigering og bruk av instrumenter (tror det er mange som bare kan en liten del av programmene).

For barn og ungdom kunne kanskje være muligheter for testing av diverse vann aktiviteter (seiling vannski osv.)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi i Norsk Trawler Klubb har treff her på Østlandet to ganger i året. Vi legger alltid opp til et tema som ofte har med sikkerhet på disse treffene. Større båtbutikker er flinke med premier til lotteri på treffene. Hadde vi kunnet hente inn en ekstern fagmann som fikk en god time til å prate/vise fra et emne ville dette bidrat til videre kompetanse.

Vår neste treff er på Horten Indre havn 17. Mai-helga, dvs fredag, lørdag og søndag.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bra tiltak!

 

Hva med å arrangere forskellige temaer på forskjellige steder. F eks, ha flere leverandører som har en lørdag på et populært sted. Ta f eks Oscarsborg festning. Ikke noe veien for å møte opp med sikkerhetsutstyr, kano/kajakk osv som prøves. Vise navigasjonsutstyr som radar, plotter, ais. Ha en "gjør det selv avd" salg av sikkerhetsutstyr innen motor som impeller, reimer, filtere. Få også med seilmakere, kursing av trimming, tilvalg av seil osv. Lage noen populære treffsteder rundt kysten. Noen steder er fulle hele tiden. Og med litt familiære ting også. Så kan det bli pop for hele familien også. Kona er ikke på båtmesse, men handler mye maritimt for det. Ting som setter prikken over i. Litt maritime smaker i tillegg. Regner med også eiere av plassen ser muligheten for ekstra inntekter også.

 

Ellers vil jeg tro større båtplasser, foreninger osv er int i og kunne komme på en klubbkveld. Slå gjerne i sammen.

 

Bruker selv klubbkvelden til Lunde Båt. Mange leverandører stiller år etter år. Tror de er fornøyde:)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror noe så enkelt som å arrangere konvoier kan bidra til å få folk mer på sjøen. Dette er jo vanlig i kajakkmiljøet - møte opp med ukjente og padle tur. Selvfølgelig ulik hastighet på båter, men ut ifra mengden båter som ligger i ro i de ulike marinaene bare her i Ålesund burde det være mer enn nok utvalg til at like barn får leke.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Som leverandør/event. forhandler kan det både være nyttig og greit å gi en innføring i utstyr og bruken av det til potensielle kunder. F.eks stille opp i båtforeningers lokaler, event annet egnet sted. Å ha slike treff vil gjøre at man blir mer kjent i tillegg til å gi kunnskap. Dette er sikkert ikke noe nytt og er gjort av flere før. Jeg selv har vært med fra leverandørsiden på slike treff/kurs for mange år siden. Det skjer kanskje også idag, men det burde kanskje vært mer av det. Gode tilbud på aktuelt utstyr er jo også bra å tilby under slike treff/kurs.

Båtforening, klubb .. you name it, passer bra uansett vil jeg tro. Ja, det koster litt resurser for dere. På sikt vil likevel kunne lønne seg selv om "salget" kan bli magert der og da.

 

Bedriftsbesøk (gjelder større leverandører og produsenter): Be på bedriftsbesøk. Kanskje i en kombinasjon med forrige punkt, eller bare som en ren omvisning. Vis hva dere står for.

 

Disse ting er nok best utenom sesong.. .

 

I sesong:

Kan selvsagt dra ut i gjestehavner og arrangere ting og tang også, eller bare "ta runden" og prate med båtfolk der (uten å være selger).

 

Uansett tiltak så vil noe være bedre enn ingenting vil jeg tro.

 

Tillagt: Beklager, så ikke at det sto " ... på sjøen.." i overskriften.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

rekker jeg å komme med et innlegg mon tro?

 

Jeg har tenkt at lokale båtforhandlere og utstyrsbutikker har mye å fare med og mye å bidra med for å fremme båtlivet lokalt.

Jeg tror mye handler om å skape muligheter for aktivt båtliv for både erfarne båtfamilier og de som er nye i båtlivet.

Mye handler om å skape muligheter for å reise ut på korte dagsturer i nærområdet. Det er utrolig mange mindre fritidsbåter i havner som er godt egnet for dagsturer hvor man ankrer opp mot land, lager mat og koser seg, bader mm, men det mangler forenklede fasiliteter som gjør at eksempelvis oppankring ikke er en skrekkopplevelse for både nykommere og erfarne båtfolk.

 

Noe så enkelt som utlegg av moringbøyer slik at man kan fortøye med baug mot land uten å være redd for at ankeret slipper, er et eksempel på dette. Legges det ut 5 moringbøyer i en skjermet bukt eller vik, med landfeste for tau på berget, så forenkler dette båtlivet for både nykommeren og den erfarne. Da har man en plass å reise til, hvor man uten tvil vet at man fortøyer trygt og enkelt.

 

Det må ikke være flytebrygger og større installasjoner, en moring eller to er nok.

 

Dette igjen gjør at flere får muligheten til å bruke båten uten å måtte legge seg til i en gjestehavn. Forenklet båtliv gir mere bruk som igjen gir økt glede. Økt glede gjør at man bruker mer penger på båt, kjøper større båt eller legger verdier i utstyr. Dette igjen øker omsetningen for de lokale forhandlerene.

 

En fortøyningsbøye, tau og moring kan ikke koste mere enn 1000 kroner. om det genererer kun ett nybåtsalg, så er det nok vel anvendte penger.

Dersom det for eksempel lages til 20 slike moringbøyer med landfeste her i nærområdet til Ålesund, tenker da på Borgundfjorden og Ellingsøyfjorden, så vil det være en enorm utvikling av båtlivet i distriktet.

Frittliggende fortøyningsbøyer er også til god nytte. Her på sunnmøre er det jo 1,5 meter tidevannsforskjell og skiftende værforhold. Det er skjelden jeg ser noen våge seg på å legge ut anker en hel dag og så ro til land med lettbåten. Det hadde jeg turd oftere med sikker moringbøye.

 

Om båtutstyrbutikker og forhandlere går i dialog med båtforeninger for å forhøre seg om hvor det kunne vært aktuelt å legge ut bøyer, deretter kontakte friluftsråd i den respektive kommunen om innspill samt innhente tillatelser, så burde ikke dette være tids- og kostnadskrevende. Publisering i lokalaviser gjennom artikler, oppslag om bøyenes plassering i foreningene mm så er dette en sikker vinner. Når da sommeren kommer, sol og pent vær, så slipper man å lure på hvor man skal dra på tur, og man slipper å stresse med å få ankerfest og bekymringer for om det holder hele dagen. Da blir det enda kjekkere å dra på sjøen, for alle!

 

 

Det er ikke alltid premier i forbindelse med arrangementer som skaper blest. Jeg ville heller hatt en sponset, sikker moringbøye å fortøye til, til glede for alle, enn å vinne 4 nye fendere i premie.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg drar på sjøen for å slippe unna aktiviter. Jeg vet ikke hvorfor alle på død og liv skal aktiviseres ? Barna skal visst ha alle rettigheter og helst ha 4-5 forskjellige oppmøter ila. uka. Voksne skal visst også måtte aktiviseres og slepes med på ditt og datt.

 

For min del er det selvsagt greit at det finnes tilbud for de som trenger det, men et lite tankekors er likevel; Hva med å slappe av litt en gang iblant ? Helt uten forpliktelser for en stakket stund :-)

 

Om jeg misforsto, og det dreide seg mer om hvordan tilbyderne kan møte kunden, så er det selvsagt et annet og spennende tema. Når det er sagt, så vil jeg også si at det er flott at Maritim tar kontakt med markedet (oss). Handler ofte, og gjerne, på Maritim :-)

Link to post
Share on other sites

For oss som driver med oppussing av gamle båter, kan det kanskje være å tilby en plass å drive på.

Gjerne i nærheten av butikk/leverandør. Maritim har jo tidligere tilbudt en oppussingskonto med rabatter.

 

For min del hadde et slikt sted vært helt topp, og det tror jeg andre også ville synes. Mulighet for å leie en plass for kortere eller lengre periode.

 

I forbindelse med oppussing er det ofte man lurer på materialvalg, om man skal lakke eller olje, bruke moderne kjemikalier ala epoxy osv. Det kan da være en stor fordel å enkel tilgang til leverandørerer eller fagpersonell.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Jeg drar på sjøen for å slippe unna aktiviter. Jeg vet ikke hvorfor alle på død og liv skal aktiviseres ?

 

Sånn tenker jeg også. Terminlisten for alle verdens festivaler finleses slik at vi med god margin kan holde oss unna. Mas og kjas har vi mer enn nok av i hverdagen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kjempebra møte, og mange fremmøtte. Jeg skal ikke avsløre for mye her. Innleggene på forumet ble presentert som et godt eksempel på hvilket engasjement det er blandt båtfolket. Det viktigste vi vedtok var at Fusebox og Brigg inviteres til å stille som barnevakt på grunna med småungene, mens båtbransjen jager foreldrene rundt i ymse aktiviteter.

Spøk til side, jeg skal ikke skryte for mye av hva vi har tenkt å gjøre, men kommer tilbake til denne tråden etterhvert som vi vi og våre kolleger gjennomfører! Takk til alle som har gitt gode innspill :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Det viktigste vi vedtok var at Fusebox og Brigg inviteres til å stille som barnevakt på grunna med småungene, mens båtbransjen jager foreldrene rundt i ymse aktiviteter.

:thumbsup::lol:

 

Godt det er humor. Men generelt vil jeg si at dette er et veldig bra initiativ. En ting er båtforeningene, men det er også mange vennegrupper som søker sammen i inn- og uthavner. Kan man lage en eller annen type "medlemsordning" for båtfolket så er mye gjort. For ikke å snakke om Baatplassen.no. Båtplasstreff i kombinasjon med innslag fra "sponsorer/bidragsytere" - det være seg utstyrspresentasjon, tema, regelverk m.v. kunne absolutt skape en vinn-vinn situasjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...