Jump to content

Yamaha 8A uten gnist hvordan kan jeg få liv i denne veteranen?


Diddn

Recommended Posts

Jeg har gått til anskaffelse av en Yamaha 8A kortstammet 1975 modell. Han jeg kjøpte den av sa at det var gnist på pluggene, men det var det ikke. Det er nye tennpugger, så hva kan jeg gjøre for å få liv i denne motoren? Det eneste som er av tenningsdeler på denne er vel Stifter, magneter og coiler hvis jeg ikke tar feil?

Takker så mye for svar på forhånd.

 

Mvh Diddn

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Har en maken, men som -78 modell som jeg brukte på "jaktbåten".

Hadde samme problem på den for en del år siden.

 

Byttet/kontrollerte stifter og motoren gikk som en kule igjen.

Mener jeg gjorde dette igjennom toppen av svinghjulet så det ble ikke tatt av.

 

Se om det er åpning og eller belegg på stiftene.

 

/Shalom

Redigert av Shalom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo jeg har ikke fått av svinghjulet ennå for det sitter grådig godt fast. Jeg koblet fra stoppknappen og det var fremdeles ikke gist, men når jeg får av svinghjulet skal jeg ta en kikk på stiftene. Er det noen som vet hvor mye stiftene skal justeres?

Link to post
Share on other sites

Minns jeg slapp å ta av svinghjulet..

Er det ikke en avlang åpning på toppen (under startapparatet) som du kan justere igjennom?

 

Må innrømme at jeg ikke husker helt, det er noen år siden.

Stiftåpning..?

 

Ville prøvd meg på 0,30

Litt finger'n i lufta, men en telefon til en en etablert forhandler så får du nøyaktig.

 

/Shalom

Redigert av Shalom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå konstatert at det er gnist på den nederste pluggen men ikke den øverste. Det er kontakt alle steder, men ingen gnist på øverste plugg kun hvis jeg bytter om ledningen som går i fra startoren og til coilen. Da er det kun gnist på den øverste. Noen som har vært borti dette problemet før, evt noen som har noen råd/ tips til hva som kan være galt?

Link to post
Share on other sites

Hei.Det kan være flere feilkilder.Har ved flere tilfeller på gamle motorer oppdaget ett slags belegg på konus til veiv/svinghjul.Har sett en sammenheng her og svak/dårlig gnist.Pusses vekk med fint smergel.

Magnetene i svinghjulet bør også sjekkes grundig.De blir svakere med tiden.

Kondensatorer varer heller ikke evig.Disse bør du prøve å skaffe nye.

Er anlegget i orden er det skikkelig SMEKK i gnisten.

Lykke til..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...