Sjeldenutpå Startet 26.Mars.2012 Del på Facebook Startet 26.Mars.2012 Hei! Lurer på å sjekke ut en båt som er laget av aluminium. Overnattingsbåt. Båten har både 12V og 24V. Det synest eg virker som en..eh tungvindt løsning. Strøm og båt er eg er veldig svak på. En mann sa til meg at det var veldig viktig å sjekke det elektriske i aluminiumsbåter pga tæring ifbm strøm. Kva skal eg sjå etter ? Båten var slippet og inspisert av "båtvandt" mann nylig. Og fikk gode attester og ingen tæring. Hvordan vises tæring på aluminium, kan det krype under bunnstoff eller vil det lage bobler el ..? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Hvilke ting må eit elektrisk annlegg i en aluminiumsbåt inneholde? Eg lurer på om det var to ledninger inn på vanntemperatursensor. Så da er det gode sjanser for at installasjonen er to-polt ? Eller er det oki å jorde skroget slik som det er feks i ein bil? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 (redigert) Tror du må ringe en klarsynt. Høres ut som et to pola system ihvertfall på et av de. Av det jeg har sett av tæring-er på metall båter, så har malingen boblet over gropene. Det er jo normalt lett å sjekke om det er et to pola system, men vinsj og trøster og annet børste utstyr kan lure en. Minus til skrog noen liker dattera og andre..... Redigert 27.Mars.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
logget av Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Som roger-jo skriver, noen liker dattera og noen liker mora. Om båten har et godt gjennomført elektrisk anlegg så spiller det liten rolle om det er enpolt eller topolt. Ingen ting er dog verre enn en aluminiumsbåt med topolt elektrisk anlegg med feil, og derfor bør alle slike båter være utrustet med en permanent isolasjonsmåler. I likestrømsanlegg bør det være minst en k.Ohm (Isolasjon) pr. volt driftspenning, som i dette tilfellet betyr 24 k.Ohm. Det er bare å sette i gang å måle ev. begynne å reparere. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Lar det seg gjøre å forklare "greit" hvordan eg kan måle etter feil? Eg trur det elektriske er 100% hjemmelaget. Det ser skikkelig harry ut. Men har vert i funksjon og uten endringer i over 20 år. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Finner bare ein isolasjonsmåler for fastmontering i båt. Kanskje nokon har tips og priser? Og kanskje installasjonsmanual så eg ser kva det er snakk om i arbeidsmengde. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Tja, du kan jo sette et multimeter mellom motorblokken og skroget mens båten ligger på vannet. Og du skal ikke måle mer enn det Ole Petter prediker. Har båten baugpropell, så gjøre det samme der. Og slik er det bare å fortsette mellom de forskjellige komponentene som er linket elektrisk til skroget, eks. ankerwinch, lanterner, antenner etc. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2012 Vert ombord på inspeksjon i dag Det er topolt annlegg ja. Både 12 og 24 volt ........ .. Ingen ting er dog verre enn en aluminiumsbåt med topolt elektrisk anlegg med feil, og derfor bør alle slike båter være utrustet med en permanent isolasjonsmåler. I likestrømsanlegg bør det være minst en k.Ohm (Isolasjon) pr. volt driftspenning, som i dette tilfellet betyr 24 k.Ohm. Det er bare å sette i gang å måle ev. begynne å reparere. Lar det seg gjøre å forklare "greit" hvordan eg kan måle etter feil? Tja, du kan jo sette et multimeter mellom motorblokken og skroget mens båten ligger på vannet. Og du skal ikke måle mer enn det Ole Petter prediker. Har båten baugpropell, så gjøre det samme der. Og slik er det bare å fortsette mellom de forskjellige komponentene som er linket elektrisk til skroget, ............ Så eg skal stille måleapparat inn på ohm, og måle minst 24 kilo-ohm mellom feks motor/skrog, dieselvarmer/skrog, winsj/skrog, ... Men det er jo fysist umulig at ikkje det er full kontakt i mellom slike installasjoner og skrog....? winsjen ligger jo ikkje i en plastpøs, den er jo boltet til skroget. Det er nok noko eg ikkje forstår ...ennå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Marwin Svart 22.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Ved enpolt anlegg skal du ha under en ohm mellom frakoblet minuskabel og gods (båt). Ved enpolt anlegg skal du ha flere megaohm mellom gods og frakoblet plusskabel. (Med 'frakoblet' mener jeg frakoblet fra batterier!) Hovedbryter skal være PÅ under testen. Ved topolte anlegg kommer det an på om det ustyret som er ombord har sin minus/ gods til båten. Bruk ohm-meter innstilling på universalinstruentet.... Dette har ca. 9 volt prøvespenning. Bedre er det å bruke en moderne instalasjonstester og bruke 50 volts prøvespenning. Bruk aldri megger med høyere prøvesenning i båt, i motsatt fall kan det meste av elektronikken ombord takke for seg. = kostbart!!! Sjekk anodene dine om de er tæret. Noen anoder 'tærer mindre enn andre', men det betyr bare at det er dårligere anoder.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2014 Sjå her var en gammel tråd Eg skal innrømme at eg aldri har brydd meg med å måle til nå, men tenker av og til på det. Det var rett og slett litt tungt å lese seg opp på det, og i tilleg var det mykje rotete kabling og lite sikringer,så eg ville fikse litt uansett. Eg har bytta forbruksbank og all kabling til ny forbrukstavle og nye hovedstrømsbrytere. Stort sett topolt det meste men brytere til alle forbrukere er som i andre båter einpolte. Motor måtte byttes pga havari, så der er nå einpolt motor med egne hovedstrømsbrytere som bare står på under drift. Eg inspiserer anoder og forbruket er meget lavt. Anoder kjøper eg på Oma Båt som bygger aluminiumsbåter. Har nylig tatt heim de gamle anodene for å veie de å finne forbruk. 220volt har eg ikkje kikka noko på ennå. Bryggeeieren som sjølv har alu-båt, har mange ganger på desse 2,5 åra sagt at eg må sjekke at jordingskabelen er kuttet. Eg kjem nok snart til å sjå på det. Har ikkje stressa siden anoder holder seg bra. Eg antar at dei ville blitt ofra først uansett type straumfeil ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.