Jump to content

Er det virkelig ikke mulig å reparere en kompressor til VP KAD43?

jsw

Recommended Posts

Volvo Penta svarer at den ikke lar seg reparere. Hos norsk forhandler sier de imidlertid at det finnes bytte-kompressor (da er den vel reparert?), mens i Sverige sier de at det bare finnes ny. Prisen i begge tilfelle er ca NOK 23.000..

Jeg la ut dette bildet i høst også, da med spørsmål om hva det kunne være. VP bekrefter svarene - dette bør (må) repareres!

Spørsmålet blir da om det er noen her som vet om noen som kan reparere kompressoren dersom det lar seg gjøre?

kompressor_oljesoel.jpg

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Jeg vet vel egentlig ikke så mye mer enn det som ble antatt her på forumet da jeg i høst spurte hva det kunne være og som min lokale forhandler vel bekrefter (uten at jeg har fått vært der med båten enda og vist den):

.. da må du ha innvendig lekasje fra oljesiden og inn på kompressorsiden og da følgelig lavere oljenivå på den..

Og ja, oljen blir borte :sad:

At oljen/feilen vises slik skyldes trolig igjen lekkasje i flensen pga at den er tråkket på og er i bakkelitt.

Redigert av jsw (see edit history)

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

hva er det som er gåent på kompressoeren da? Den er jo bestående av en del komponenter som er solide og dyre. Drev akslinger vifter lager og lagerbaner. Jeg rekner med disse interne komponentene er ganske dyre, samt man må jo være sikker på hva som er galt der. er det skjevheter eller andre strukturelle feil, hjelper det lite å bytte ut komponenter da disse vil bli ødelagt ganske fort igjen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tror også jeg har et-eller-annet slags tetningsproblem, internt i enheten. Den lekkasjen vi ser på bildet er trolig bare en konsekvens av dette.

Jeg har neppe de nødvendige kunnskaper til selv å se eller måle hva som er feil om jeg åpner den, derfor var mitt spørsmål i første omgang om noen kjenner til et verksted eller en enkeltperson som kan ta et slikt oppdrag.. :pray:

Det verkstedet tror jeg ikke du finner. Og om du finner det, så må du på forhånd forsikre deg om at de har kompetanse, maskineringsmål og spec. på denne kompressoren og at de bør være sertifisert av kompressorleverandøren. Og denne leverandøren heter sikkert noe annet enn Volvo. Jeg bedriver selv en del reparasjonshenvisninger profesjonelt og noen bedyrer at de kan, men det rakner ved nærmere innsyn. Når tetningen går i stykker, så er det antakelig symptom på at det er en annen feil der inne.

Dette er ingen super avansert sak rent teknisk.rimelig sikker på at jeg vet om opptil flere persomer som greit fikser den dær.

Jeg håper selvfølgelig at Hulda i innlegget over ikke har rett, selv om alt han sier virker både riktig og logisk, særlig i forhold til hva VP selv sier.

Og så håper jeg enda mer at du kjenner noen med nødvendig kompetanse som jeg kan snakke med for en nærmere avklaring - sender deg en IM på dét :smiley:

ikke mange bevegelige delene inni en sånn. vil tippe det bare er en simmering som er gåen pga lite bruk.

Plukk den i filler å se hva som er galt... det verste som kan skje er at du ødelegger den, og ny må du jo ha iallefall....

Folk er allt for redde for å fikse ting selv. mekaniske saker er ikke kompliserte, somregel er de montert for hand, og kan dermed demonteres igjen....

Overhalte selv ankervinsjen min med kun handverktøy og lyset fra lommelykt på kaikanten en kveld jeg var på tur, mange båtfolk som himla med øynene da...

• 8 måneder senere...

Jeg har lest dette innlegget nå.. bare 7-8måneder for seint :smiley:

Hadde noen spurt meg om dette problemet hadde jeg vel svart: Det er verkstedet mitt det.. som kan reparere dette :yesnod: Her er det simringer som blir dårlige/utslitt på girsiden av kompressor.

Grunnen til dette er mest sannsynelig litt sapp vedlikehold, altså oljeskift. Oljen skal byttes hvert år.

Det er ikke umulig og reparere disse, men det er ganske mye og ta hensyn til. f.eks shims...og selfølgelig hvordan kompressor blir demontert/montert å hvordan spesialverktøy brukes :wink:

Hammer/Slegge er IKKE spesialverktøy :lol:

Uansett.. sorry for litt sein respons...

Det er ikke alltid de profesjonelle er bedre enn amatørene. Har du nødvendig kunnskap og ferdighet selv, kan du spare deg for både utgifter og irritasjoner. Her er en skrekkhistorie.

En EU-kontroll avdekket at dieselmotoren i min bobil lakk en dråpe smøreolje annethvert sekund. Kjøreforbud! Jeg satte bilen inn på Bilcentrum i Trondheim og ba dem foreta reparasjon slik at lekkasjen ble stoppet. De sa det var lekk simmerring i den ene enden av motoren og at den måtte skiftes. Det ble gjort og 6000 kr betalt. Ved kontroll etter henting av bilen, fant jeg at lekkasjen var som før. Jeg satte inn bilen på ny og ba om at lekkasjon nå ble tettet. De skiftet da simmerring i andre enden og anbefalte meg å skifte drivreim samtidig. OK. Da kom regningen på 7000 kr. Ved kontroll etter henting av bilen, fant jeg at lekkasjen fortsatt var som før.

Jeg kontaktet verkstedet på ny og spurte hva de nå mente var galt. Jo, det kunne være lekkasje i pakningen der øvre og nedre del av blokken deles (altså i nivå med veivakselens sentrum). "Og hva skal dere ha for den reparasjonen"? "13000 kr". Fortsatt ble det ikke gitt noen garanti for at lekkasjen ville forsvinne.

Ettersom jeg da var gått lei av verkstedets gjettekonkurranse med selg selv, kjøpte jeg en patenttalje til 500 kr fra Biltema, tok ut motoren, demonterte det nødvendige og skiftet pakning mellom øvre og nedre del av blokken. Pakningen laget jeg selv av matriale jeg kjøpte hos en maskinforretning på Tunga i Trondheim. Etter sammensetning og kjørekontroll, fant jeg at lekkasjen var borte. 13000 (skattefritt) dividert på antall timer jeg brukte på jobben, ga meget bra timebetaling.

Jeg har tatt vare på de to regningene for at de skal minne meg om at ovenstående er det dummeste jeg har gjort i mitt liv (og jeg har tross alt handlet mye med arabere) og at jeg ikke skal stole på at alle bilverksteder er i stand til å gjøre det jeg kan gjør like godt eller bedre selv samt at jeg skal be om garanti for at det som skal utbedres blir utbedret. Et løfte om å skifte noe som har skapt et problem, er ikke en garanti for at problemet elimineres. Dette siste er vel jus.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...