Jump to content

Noen som har tips til montering av innvendig svinger?


JNS_77

Recommended Posts

Jeg skal montere en HDS 5 med ekkolodd i påsken. Har valgt å montere selv da jeg fikk et godt tilbud på elektronikken et stykke unna der båten ligger. Svingeren er egentlig ment for utvendig montering, men leverandøren sier at det er helt OK å montere den innvendig med epoxy / sika bak og nær kjølen i båten.

 

Er det noen som kan tipse om hva slags lim / sika som egner seg best til dette? Man trenger jo ikke så mye, så vil f.eks. en tube Araldit gjøre susen?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

 

Her er det viktig når du monterer svingeren at du finner en plass på skroget som ikke innholder luft

Plasser svingeren i en plastpose med vann for å se om du får signaler gjennom skroget

 

Araldit går fint.Men jeg ville anbefalt å montert svingeren utvendig.

 

 

Zipp

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg skal ha den innvendig er at jeg har revet av 2 utvendige svingere før, en gang med tau og en gang med vannskitau. Har funnet ut av at jeg ikke gidder det flere ganger.

 

Etter det selgeren sa så skulle innvendig montering holde fint for mitt bruksområde. Han sa at jeg ikke tapte så mye effekt, og jeg er mest interessert i å få varsel om at det er grunt, ikke nøyaktighet ned til flere hundre meter.

 

Er det noen andre problemer med innvendig montering?

 

 

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg skal ha den innvendig er at jeg har revet av 2 utvendige svingere før, en gang med tau og en gang med vannskitau. Har funnet ut av at jeg ikke gidder det flere ganger.

 

Etter det selgeren sa så skulle innvendig montering holde fint for mitt bruksområde. Han sa at jeg ikke tapte så mye effekt, og jeg er mest interessert i å få varsel om at det er grunt, ikke nøyaktighet ned til flere hundre meter.

 

Er det noen andre problemer med innvendig montering?

Monter en gjennomgående svinger så er du kvitt det problemet og så funker det veldig bra.

Link to post
Share on other sites

roger-jo har gitt deg en utmerket monteringsansvisning.

 

Fienden din ved innvendig montering er luftbobler i skroget eller limet du bruker ved montering.

 

Luftbobler som stryker undersiden av skroget i fart vil påvirke resultatet, derfor skal du bruke litt tid på å finne en god plassering mens du har svingeren i en pose vann som beskrevet i linken fra roger-jo.

 

Så får du en løsning som dekker ditt behov.

Link to post
Share on other sites

En veldig enkel måte er å plaste fast en bit av en ventilasjonskanal (kjøpes på byggvarehus) der du skal ha giveren, lime/skru fast giveren til denne og fylle opp med olje.

Lakserolje er faktisk helt glimrende til dette. Glemmer ikke damen på apoteket da jeg kom for å kjøpe en liter med lakserolje - DA kjørte hun film for seg selv, det var tydelig :giggle:

Link to post
Share on other sites

men leverandøren sier at det er helt OK å montere den innvendig med epoxy / sika bak og nær kjølen i båten.

 

Etter det selgeren sa så skulle innvendig montering holde fint for mitt bruksområde. Han sa at jeg ikke tapte så mye effekt, ?

 

Skaff deg en annen leverandør.

Han her har ikke peiling.

Link to post
Share on other sites

Skaff deg en annen leverandør.

Han her har ikke peiling.

 

Jeg vet at dette er noe du har god peil på Mulligan. Men ut fra trådstarters behov synes jeg likevel du er litt vel bastant her.

 

Jeg har hekksvinger montert innvendig med blå Araldit, og tar uten problemer inn dybder og bunnforhold ned til 180m. Og litt fisk også, iblant. Så jeg vil påstå at en innvendig montert svinger dekker det ønskede helt perfekt, nemlig å følge med på når det blir grunt. At det ikke blir like følsomt som en utvendig svinger på fisk og andre detaljer er slik jeg oppfatter det ikke noen relevant problemstilling her. Men kanskje jeg har misforstått noe?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg vet at dette er noe du har god peil på Mulligan. Men ut fra trådstarters behov synes jeg likevel du er litt vel bastant her.

 

Jeg har hekksvinger montert innvendig med blå Araldit, og tar uten problemer inn dybder og bunnforhold ned til 180m. Og litt fisk også, iblant. Så jeg vil påstå at en innvendig montert svinger dekker det ønskede helt perfekt, nemlig å følge med på når det blir grunt. At det ikke blir like følsomt som en utvendig svinger på fisk og andre detaljer er slik jeg oppfatter det ikke noen relevant problemstilling her. Men kanskje jeg har misforstått noe?

 

 

Jeg tror den løsningen du har er mer en god nok for meg. Du brukte Blå araldit - er det den som bruker noe tid for å herde - 5-6 timer eller noe slikt?

Link to post
Share on other sites

Jepp, grunnen til å bruke den er at luftboblene skal få tid til å komme til overflaten før den herder. Jeg har tatt inn dybder ned til 290 meter på mitt, og ser også fisk og bunnforhold rimelig greit. Prøv å plassere den et sted det er forholdsvis flatt, så den måler nedover og ikke til siden. Og test med plastpose med vann først, for å finne et sted uten bobler i plasten. Gjør du dette rett, så tror jeg du vil bli godt fornøyd med løsningen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skaff deg en annen leverandør.

Han her har ikke peiling.

Ikke helt med på hva du mener?

Han har sikkert lest denne.

http://www.lowrance....0176-06_A_p.pdf

Men denne er sikkert bedre

83/200 kHz, pottgivare

Möjligheten att välja montering på trollingmotor eller inombordsmontering, om skrovet

är av massiv glasfiber, ger dig fler alternativ. Konturerad överdel och spår för slangklämma

förenklar montering på motor. Finns med och utan temperaturgivare, vilket tillsammans med

övriga funktioner ger bättre fiskdetektering med noggrann känslighetsinställning.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jo, den har han sikkert lest.

Men noe akustikk har han ikke lest.

 

Dersom man på død og liv vil redusere effekt og oppløsning ved å ha svingeren inni båten, så er det kun en måte å gjøre det på. Og det er å montere i en liten rørstump fylt med væske.

 

Ved bruk av epoksylim stives svingerflaten av og mesteparten av energien blir til varme.

Brukes det Sika er flaten intakt, men Sika er et alldeles strålende materiale for å stoppe lyd.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er mine erfaringer :

Hadde først en utvendig svinger limt i drøken, kjøpte deretter en gjennomgående bronsjesvinger. Trodde forskjellen skulle være stor men det var den ikke, noe forskjell riktignok, men langt fra nok til at jeg kommer til å hive meg på skroget med hullsag igjen.

img_1357.jpg

 

Byttet båt i fjor og svingeren i nybåten ble limt i skroget, mer enn godt nok til meg, tar dybder ned til 250 m i 20 knop.

Brukte noe silikonlignende lim, marine-et-eller-annet. Tror det meste duger så lenge det ikke er så tynnflytende. Lag en stor klatt i skroget og plasser svingeren fra kanten (vri den oppi, ikke slipp den flatt).

 

Mox

Link to post
Share on other sites

Hei, bare låner tråden litt..

Jeg har tenkt å montere innvendig svinger i snekka mi, er det noe forskjell på monteringen når man bruker et digitalt lodd i forhold til et analogt?

Jeg har et digital lodd fra Raymarine, men det fulgte bare med en utv. hekksvinger, og det er jo ikke så greit på ei snekke...

Link to post
Share on other sites

Her er mine erfaringer :

Hadde først en utvendig svinger limt i drøken, kjøpte deretter en gjennomgående bronsjesvinger. Trodde forskjellen skulle være stor men det var den ikke, noe forskjell riktignok, men langt fra nok til at jeg kommer til å hive meg på skroget med hullsag igjen.

img_1357.jpg

 

Byttet båt i fjor og svingeren i nybåten ble limt i skroget, mer enn godt nok til meg, tar dybder ned til 250 m i 20 knop.

Brukte noe silikonlignende lim, marine-et-eller-annet. Tror det meste duger så lenge det ikke er så tynnflytende. Lag en stor klatt i skroget og plasser svingeren fra kanten (vri den oppi, ikke slipp den flatt).

 

Mox

Skjønner ikke hva dere skal med et ekkolodd,hvis dere ikke bruker det til å finne fisk.

En jeg kjenner monterte et Furuno LS-4100 med innvendig svinger.

Bunnen kunne du se på det,Men å finne fisk var et større problem.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hva dere skal med et ekkolodd,hvis dere ikke bruker det til å finne fisk.

En jeg kjenner monterte et Furuno LS-4100 med innvendig svinger.

Bunnen kunne du se på det,Men å finne fisk var et større problem.

 

Ikke alle som har tålmodighet til å fiske - selv setter jeg mest garn og ruse, og da bruker jeg loddet til å se dybden. I tillegg liker jeg å ha informasjon om dybden når jeg ferdes i ukjente farvann. Har f.eks. på min nåværende plotter 2 skjær avmerket i kartet rett utenfor hytta akkurat midt i der jeg går ut med båten hver dag hele sommern. Hvis de skjærene faktisk hadde vært der så måtte jeg ha skiftet propeller hver dag.

 

Jeg har lest litt i monteringsanvisninger og i alle innspillene og har funnet ut at jeg gjør følgende:

- finner riktig sted med svinger i vannpose for å utelukke luftbobler i skroget

- rubber ned svinger og innsiden av skroget med sandpapir

- vasker rent med avfetter / sprit

- monterer svingeren med blå araldit - og drar den inn sidelengs i epoxyen slik at det ikke blir luftbobler, samt klemmer helt tett inntil skrog for å få best resultat

 

Det skulle gi mer enn godt nok resultat for en som primært vil se hvor dypt det er på grunne områder.

Link to post
Share on other sites

Høres meget bra ut! En liten ting: Etter å ha påført limet, vent noen minutter med å sette ned svingeren slik at evt. bobler fra blandingen rekker å komme til overflaten først. Deretter er det bare å sette den på plass og støtte den opp så den står rett under herdingen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svingeren er egentlig ment for utvendig montering, men leverandøren sier at det er helt OK å montere den innvendig med epoxy / sika bak og nær kjølen i båten.

 

Jeg har montert 3 stk i egne båter og alle gangene har jeg klina dem fast med sika. Jeg får inn dybder opp til 130-150 mtr så blir det skurr.

Bruker ekkoloddet kun til dybde , ikke noe fisk eller andre ting. Og det har fungert helt greit i alle båtene. Tror nok aralditt er å foretrekke fremfor sika.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...