JRK Startet 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2012 Hei, På messen i lillestrøm spurte jeg VP representanten om hva som skulle til for å lese motordata på min Raymarine C120 plotter. (Viksund 340 2007 modell). Motoren er en D6 370 Hk. Jeg ønsker å lese ut forbruk per nautisk mil eller time. Da fikk jeg til svar at jeg måtte ha noen kabler og en kommunikasjonsboks til en 3-4000,-. Det trengtes ikke noe SW oppgradering på motoren. Stemmer dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Har duikke disse dataene i evc displayet eller turtelleren da? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Ikke så langt ihvertfall. Om denne muligheten finnes hadde det vært fint med en forklaring på hvordan man får det opp. For å få forbruk pr nautisk mil må man jo ha en GPS eller annen hastighetsensor koplet til motoren. Det er vel derfor man ønsker å få dette opp på plotteren da disse har egen GPS. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 (redigert) Jeg har EVC display - og der har jeg forbruk pr nm og forbruk pr time. Tror det er et esimat - ikke beregnet med GPS. Jeg vil anta at du må ha en NMEA konverter mellom motordata og plotteren din. Jeg lurer på om jeg ikke har den infoen i det lille displayet på turtelleren også. Om du leser bruksanvisningen står det noe om hvordan du kan velge hvilke data som du skal få frem i det displayet. Tror du må inn i OEM modus for å få den frem. Om jeg husker rett holder du da inne knappen med streken på tiul venstre for hjulet på EVC kontrollpanelet i 5 sekunder for å komme inn dit. Om du så blar i menyene kommer det en meny som heter oppsett eller noe sånt - så kan du velge data som skal vises. Dette tar jeg på husken - har ikke tukla med båten siden i høst - så du får unnskylde om jeg tar feil Litt mer info i den videoen der. Redigert 29.Mars.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 (redigert) Takk for svar og info. Jeg har ikke det ekstra instrumentet du har, men får de samme meldingene opp på turtelleren. Har bladd igjennom menyene uten å finne dette, men jeg får prøve litt mer når båten er kommet på vannet Veldig kjekt med den videoen. Da fikk jeg ihverfall bekreftet at jeg bruker EVC panelet rett. Ha en fin dag Redigert 29.Mars.2012 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 (redigert) litt mer info her https://baatplassen.no/i/topic/36055-nmea2000-interface-d6-350-til-raymarine-e120/ merkelig altså - når jeg googler problemstillinger kommer Baatplassen ofte opp og der fikk du vel egentlig svar på alt du lurte på ser det ut som Redigert 29.Mars.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 (redigert) Er denne til hjelp? http://www.youtube.com/watch?v=fNqdgtdpph0&feature=related Redigert 29.Mars.2012 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Dette er de nye evc displayene som kom i 2011 Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 For å få motordata opp på kartplotter trenger du en canbus-nmea2000 GATEWAY. Så vidt jeg har forstått. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Trip computer skal kunne leses av i turteller displayet om du har har software installert. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 For å få motordata opp på kartplotter trenger du en canbus-nmea2000 GATEWAY. Så vidt jeg har forstått. Dette stemmer, jeg har en 2006 model d4 260, plotteren er en raymarine c80, jeg har imiddlertid bare lykkes å få opp liter per time, ikke per n.mil. Dette må jeg rekne frem selv da jeg vet farten. Om noen har greie på det og kan forklare hvordan jeg får frem litre per n. miles ville det vært flott, om det går da? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Hei, Takker for gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.