Jump to content

trøbbel etter montering av baugpropell, rele og null lading


Enzo

Recommended Posts

Jeg har byttet baugpropellmotor og når jeg nå skrur sammen igjen så dukker det opp problemer.

 

Først en liten beskrivelse.

2 forbruksbatterier

1 startbatteri

 

foran i båten

2 batterier til baugpropell og ankervinsj.

 

Nå har jeg montert sammen alt igjen og har fått en ledning til overs.

 

Det gikk en rød ledning fra under dekselet på den gamle baugpropellen og fram til den midtre koblingen på releet på bildet (den tynne røde ledningen)

bilde42.jpg

Blå kabelsko A1 blank kabelsko og den røde ledningen C og den andre blå kabelskoen A2

 

Denne har jeg dessverre fått til overs nå og ankervinsjen foran er død.

Det som er enda verre er at når jeg nå starter motoren så lyser ladelampen og det er ingen lading ?

 

Litt krise dette her siden vi skal på tur og reiser innen få dager

 

Er det noen som har peiling på hvor jeg skal koble den røde ?

Til info så virker baugpropellen som den skal så den er grei.

 

Hvor begynner jeg å feilsøke for å finne ladeproblemet, antar at det må komme fra noe jeg har rotet med der framme ved baugpropellmonteringen

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er i samme situasjon, dvs motor står i sju steiner. Snakket med Sleipner, som sier at ny motor kan monteres rett på, men at ny motor er + (pluss)regulert, mens gammel motor var - (minus)regulert (?). Noe må altså gjøres med styringen før den nye motoren virker som den skal. Ooops, ser nå at det er vinsjen som ikke funker.

Redigert av Mare Nostrum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vinsjen funker ikke ja. Og landingen fra dynamo og landstrømmen er borte. Skjønner lite her. Er vel bare å ta løs alle ledninger jeg har koblet og begynne på nytt.

Propellen fungerer. Dog går den feil vei men det er en bagatell å bytte om grå og blå på kontrollpanelet.

Nå er første pri å få landingen i gang. Så er det ankervinsjen som må funke.

 

Fantastisk at alt går feil på en gang akkurat når man har forferdelig dårlig tid. Masse som må monteres og ordnes før vi reiser på langtur på mandag

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg så deg i Son sist helg. Kunnet stukket bortom med multimeter hadde jeg visst det var deg og at du hadde hatt problemer.

 

Det er mulig at du har flere feil. Ankerwichen er sikkert snakk om styringen til et rele. Men får du lik polaritet i begge ender av spolen, så slår ikke releet inn, tenker her på at motoren til baugpropellet har endret polaritet. Mulig styrestrømmen kommer fra samme felles leder. Forholdet lar seg fikse med å koble noen ledninger. Når det gjelder ladingen, så er min første tanke at du har knekt dioder som følge av snudd polaritet. Altså at du på en eller annen måte har laget en kortslutning som har sprengt en diode. Dette lar seg gjøre i gitte tilfeller. Her må du i såfall bytte diodebroen. Det kan være noen timers jobb.

Link to post
Share on other sites

Har funnet ut av ladingen, den er nå i orden både fra landstrøm og dynamo så alt det er i orden.

Ankervinsjen er det liv i men den er ikke koblet bakover i båten så farten er lav på den, har 2 tykke kabler og en tynn rød i baugen som ikke er koblet nå, har kontaktet en båtelektriker som kommer ombord i morgen tidlig og skal få lov til å koble de siste ledningene der så alt blir 100% , orker ikke å lefle mer med dette selv, er så mye dyrt og nytt ombord nå så jeg vil helst at fagfolk gjør siste rest for å være 100% sikker når jeg ikke er sikker selv.

 

Var triste greier og mye tenking tidligere i dag men nå lettet det veldig så jeg håper siste rest er plankekjøring for en fagmann

Link to post
Share on other sites

Slett ikke noe dumt råd Bitteliten. Jeg har bilder og har hengt lapper med forklaring på en del ledninger. Likevel hender det at jeg går meg bort. Nå har jeg bestilt meg nytt bryterpanel på Sjøen for alle, og skal inn med et nytt sikringskap. Det blir nok uansett en del banning i trange rom i påsken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...