Jump to content

Musikkanlegg en uting i båt?


Sjøogvind

Recommended Posts

Hemmeligheten bak et lykkelig liv i sameksistens med andre brukere av båt og skjærgård er å være veeeldig kresen med hensyn til hva som er verdt å irritere seg over... :yesnod: :yesnod: :yesnod:

:thumbsup:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette med musikk/støy i båt vil alltid være et godt tema å diskutere. Rett og slett fordi man er forskjellige. Når jeg tar med gutta på tur, er det en selvskreven regel at det blir endel pils,ankerdram, og musikk. (Når båten er fortøyd selvsagt). Da nyter jeg godt av vår flotte skjærgård som tilbyr en rekke holmer og øyer der vi kan være alene. Ingen som klager,og alle kan stort sett gjøre som de vil. Det blir en vinn-vinn situasjon mener jeg.

Men, har jeg med barn, kanskje foreldre som er 70 oppsøker jeg en havn der jeg vet(forhåpentlig vis)det er stille og fredlig når man skal sove.

Det er ikke spesielt hyggelig å fortøye ved siden av en "party båt" der det er kamp om å få mest mulig oppmerksomhet av forbipasserende.

 

Sjøen er et fristed for oss alle, derfor gjelder det å vise gjensidig respekt. Dra til sjøs med den holdningen man ønsker, men oppsøk gjerne likesinnede. Da blir det mye mer moro for oss alle :sailing:

ALLTID.UANSETT

Link to post
Share on other sites

Det er jo klart hvis alle hadde tatt litt hensyn til nabobåtene og omgivelsene ellers, så burde ikke dette by på problemer. Det er som Mouche skriver at å ha et musikkannlegg i båten er jo ikke problemet, men det kommer jo an på innehaveren som bruker dette. man kan jo også tilpasse seg sjøl forholdene man oppsøker. Skal du ha en rolig og avslappet tur på sjøen, så kjører du jo ikke inn til fiskebrygga i Kristiansand, Stokken i Randesund, eller Pollen i Arendal (for de som er lokalkjente) og fortøyer for kvelden?

Link to post
Share on other sites

Hva som er musikk for noen kan oppfattes som støy for andre. Vi må vel alle kunne tåle å høre litt lyder fra andre båter. Selvfølgelig så er det forskjell å høre at en nabobåt hygger seg og hører på litt musikk og noen som spyr ut 100 desibel med musikk en selv ikke har sansen for. Litt sunn fornuft fra både de som ønsker full stillhet og de som vrir opp lyden til smertenivå er vel ikke skadelig.

 

Personlig har jeg en lav irritasjonsterskel når det gjelder de såkalte stille båtene! Altså slike pinnebåter med barduner som uler værre enn en flokk ulver når det blåser mer en 5 m/s. Jeg har hatt lyst flere ganger å besøke disse båtene med en boltesaks for å få det litt rolig. Men, men... Jeg får vel tolerere dette da jeg skjønner at det er umulig å gjøre noe med dette uvesenet. ;-) Kanskje denne ulingen er musikk for en seiler..?

Link to post
Share on other sites

 

 

Personlig har jeg en lav irritasjonsterskel når det gjelder de såkalte stille båtene! Altså slike pinnebåter med barduner som uler værre enn en flokk ulver når det blåser mer en 5 m/s. Jeg har hatt lyst flere ganger å besøke disse båtene med en boltesaks for å få det litt rolig. Men, men... Jeg får vel tolerere dette da jeg skjønner at det er umulig å gjøre noe med dette uvesenet. ;-) Kanskje denne ulingen er musikk for en seiler..?

 

Ja, eller den helv.... kling kling kling lyden når noe tauverk klasker i masta. Langt kosligere når Rammstein går med bånn gass og bassen dundrer så grillen på svaberget rister. ;)

 

Fra spøk til alvor... har ikke peiling på seiling. Men må det skrangle og slå i masta?

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

...Men må det skrangle og slå i masta?

Litt uling i vind vil det fort bli i en mast, men fall som driver og slår inntil masta i vinden er en uting. Kan enkelt løses ved å binne dem litt ut fra masta slik at de ikke slår sånn.

 

Min trang til å teste tåkeluren kl 0701 viser 100% korrelasjon med mine nabo-båters trang til å spille høy musikk til langt på natt :thumbsup: Det blir kanskje ikke så mye roligere, men du så artig :)

Hvor er "liker-knappen" når man trenger den :lol:

Link to post
Share on other sites

Plage andre og forurense omgivelsene med støy er et must?

Glad det ikke er så mange som har den holdningen :giggle:

 

nå var det jo ikke nesten det jeg skreiv da... jeg skreiv musikk er et must . hvis det ikke skal være lov å spille musikk på vannet, eller i skjærgården, hvor i allverden er det lov da?

nå snakker jeg selvfølgeli ikke om 200db og 1 meter til nabo båten, men at jeg forurenser øya på grunn av noen kan høre musikken vi spiller får være demmes problem :)

Link to post
Share on other sites

men at jeg forurenser øya på grunn av noen kan høre musikken vi spiller får være demmes problem :)

Nei det er selvsagt ikke ditt problem. Det er de du plager med musikken som påføres et problem av deg.

Det er ikke mitt problem hvis jeg tømmer septiken på et sted der folk bader heller.

Det er de badende som vil oppleve det som et problem.

Link to post
Share on other sites

 

Men ligger man uten landstrøm og de andre også gjør det, må man jo forvente at en generator startes i ny og ne,

 

Nei aldeles ikke. Du må gjerne kjøre generator til du blir blå i trynet bare ingen plages av avgasser og støy, for meg er det å kjøre generator på øya like naturlig som å grille pølser i en microbølgeovn.

 

Dette er vel bare snakk om skikk og bruk, og almindelig folkeskikk..

 

Nettopp.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nå av den personlige oppfattning at med sommer og sol følger "liv og røre"

Er man på sjøen er det naturlig med litt støy. være seg barn som leker, voksne som prater høylytt, joller som raser rundt, eller musikk som spilles.

Noe støy må vi tåle uansett. skal man ha det helt stille får man legge utflkten sin til utmark eller fjellet der du lite trolig vill opleve noen som drasser med seg hveken aggregat eller gettoblastere!

 

Jeg spiller gjærne høy musukk når jeg er ute å criuser, Å høre på god musikk på fjorden er helt herlig.

Men jeg legger meg lite sansynlig til vesiden av noen som er ute å nyter stillheten når jeg koser meg slik.

Derimot om jeg har funnet meg en øde holme for meg og støyen min er det da riktig for andre å komme å kreve stillhet og ro?? Neppe!!

Om jeg ikke liker stemningen en plass, så står jeg jo fritt til å finne en annen plass der forholdene er mere i min smak.

 

Mener man bør respektere andres meninger og ta hensyn, men har også erfart opp igjennom årene at noen enkelt individer har alltid noe å klage på uansett!! De har rett og slett ikke annet å fordrive tiden med.

 

Leter man lenge nokk finner man alltid feil.

 

Sjøen for alle mener nå jeg! :sailing:

Redigert av tsb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig tsb. Og dette handler om å respektere alle grupper. Ingen kan påberope seg rett til hverken høy eller lav lyd. I Thailand på ferie har jeg merket meg at når mange turister kommer i en båt så merker turoperatør eller mannskap seg raskt hvem som er den største gruppen. Da blir det som regel som den vil. På godt norsk kaller vi det demokrati. Slik bør det vel være her også :cheers_wine: Hadde en opplevelse i Tønsberskjærgården for noen år siden. Vi la inntil en øy, men ble straks gjort oppmerksom på at her var det en avgangsklasse som skulle ha fest. Jeg kikket litt på høyttaleren de hadde på taket på båten og tenkte dette går bra. Stor var overaskelsen da jeg kom litt inn på holmen. Her var det rigget opp med stort strømaggregat og mange svære høyttalere... De ble fulle hoppet fra båten og gjorde mye rart utover natten. Jeg og kona fikk selvfølgelig ikke sove, men vi var i alle fall enige i en ting. Her hadde disse ungdommene rigget seg til. Hvor ellers får de lov til det? Nei vi må ikke glemme at vi selv har vært kalv en dag.

Link to post
Share on other sites

Her hadde disse ungdommene rigget seg til. Hvor ellers får de lov til det? Nei vi må ikke glemme at vi selv har vært kalv en dag.

 

 

Enig der. Har hatt en lignende opplevelse selv. Kom sent på natten inn i Røykenvika, og gled sakte inn mot Restaurant Oscar. Skulle ankre opp der for natten, men søvn ble det ikke mye av. Der var det party både inne og ute, og ombord i ei lita plastsnekke hadde de det råeste stereoanlegget jeg tror noen noensinne har montert inn i en båt. Lady GaGa's Bad Romance gikk hele natta, og det ble ikke stille før i 6-tida på morran. Slitsomt men artig. Vi kunne selvfølgelig lettet anker og dratt et annet sted, men ble liggende. Folk må jo få ha det moro.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke riktig som "JRK" skriver at : "Ingen kan påberope seg rett til hverken høy eller lav lyd". Det er jo noe som heter støygrenser her i landet, om det er på arbeidsplassen, i nabolaget, motorsykkel/bil, resturant/underholdningbransje, etc. etc., så jeg går ut i fra at dette også gjelder på sjøen?

Link to post
Share on other sites

Hentet herfra: http://www.klif.no/Tema/Stoy/

 

Miljøvernmyndighetenes mål er at støyproblemer skal forebygges og reduseres slik at hensynet til menneskenes helse og trivsel ivaretas. Støy er forurensning etter forurensningsloven.

 

Husk at lyd bærer uhyre langt over vann en stille sommerkveld.

Så min mening er at musikk/radio bør benyttes med varsomhet, særlig i uthavn hvor man ikke er alene. (Dessuten finnes det mye bra i hodetelefoner i dag! :yesnod: )

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du må gjerne kjøre generator til du blir blå i trynet bare ingen plages av avgasser og støy, for meg er det å kjøre generator på øya like naturlig som å grille pølser i en microbølgeovn.

I populære uthavner langs kysten må du forvente:

• Hylende unger og hundeglam

• Fjortiser i joller med illsinte 9,9ére

• Båtmotorer som startes på ettermiddagen for å lade batterier

• Agregatkjøring av samme årsak

• Røyk og askenedfall fra bålbrenning på kvelden i perioder hvor dette er tillatt.

• Sur parafinrøyk fra griller

• Musikk fra stereoanlegg og munter (tidvis høylytt) prat utover kvelden

 

Så lenge aktivitetene som frambringer denne støyen holdes innenfor rimelighetens grenser har du ingenting å klage over

Liker du det fortsatt ikke dette så finn deg et annet sted å ligge

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...